Link school-family community from the babyhood for the local development (Original)

Authors

Keywords:

family; intervention; educational; education and community

Abstract

Investigation presents it the wing answers Womanly Cathedra, Family and Sociedad. In our society exist you enlarge possibilities to achieve the work with the family, being this the social basic because it offer the first affective relations to his children and models of positive behavior or minus sign, reason this that demands the educational institutions intervention, or another communal agents that do viable the educational action of the family system. The linkage family institution and school, community, you presuppose a double projection toward the family to know his possibilities, needs, real conditions of life and to achieve at the home the continuity of these educational tasks and his possibilities like educational potential. In Cuba, the preparation is a need to our professional futures as to work with the family in the babyhood as part of the formation of the new generations. Different Theoretic and Empiric methods of character were used throughout the investigating process, consult and analysis of the specialized literature. The same you have like objective: Designing educational and communal Workshops be more than enough how training the family to achieve an integral development in his children and fulfilling his role protagonist in the educational household work. The joint action on the family and institutional midway, you make possible a narrow coordination of work of the group and the home.

Author Biographies

  • Morvelis Carvajal Rojas, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba

    Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar. Facultad de Educación Básica Bayamo

  • Luz María Pantoja Quintana, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba

    Máster en Ciencias de la Educación. Asistente. Facultad de Educación Media Bayamo

  • Ana María Palomo Segura, Universidad de Granma. Bayamo. Granma. Cuba

    Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar. Facultad de Educación Básica Bayamo

References

Castro, P.L., E. Núñez y Castillo, S. (2010) La labor preventiva en el contexto familiar. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
Cedeño, A. y Capote, B. (2000). Selección de temas psicopedagógicos. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
Cerezal, J. y Fiallo, J. (2004). Cómo investigar en pedagogía. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
En IX Seminario Nacional Educadores (2010) El maestro y el trabajo con la familia. La Habana. Cuba.
Fernández, A. y Padrón A.R. (2009). Orientación educativa II. En Orientación familiar y comunitaria.__ La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
Franco, G. O (2011) La familia. Una comunidad de amor, educación y desarrollo. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
García, G. (2003). Compendio de Pedagogía. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
González M (2001) Psicología para educadores. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
ICCP. (2017) Carta a los padres e integrantes de los Consejos de Escuelas y de círculos infantiles. Documento de trabajo del tercer perfeccionamiento educacional. La Habana. Cuba.
Luz y Caballero (1961).Discurso leído en los exámenes del Colegio del Salvador. La imprenta del Tiempo. La Habana. Cuba.
MINED. (2013) “Las escuelas de educación familiar”. La Habana. Cuba.
MINED (2014) “Las escuelas de educación familiar y los consejos de escuela y círculo infantil”. La Habana. Cuba.
Núñez. E. 1996) Familia-escuela, una forma de cooperación. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
Siverio, G. A.M y López, H. J. (2016). El proceso educativo para el desarrollo integral de la primera infancia. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
Varona, J. E. (1981). Trabajos sobre educación y enseñanza. Comisión Nacional Cubana de la
UNESCO. La Habana. Cuba.

Published

2021-01-19

Issue

Section

Articles

How to Cite

Link school-family community from the babyhood for the local development (Original). (2021). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 5(1), 119-130. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2168