Link school-family community from the babyhood for the local development (Original)
Keywords:
family; intervention; educational; education and communityAbstract
Investigation presents it the wing answers Womanly Cathedra, Family and Sociedad. In our society exist you enlarge possibilities to achieve the work with the family, being this the social basic because it offer the first affective relations to his children and models of positive behavior or minus sign, reason this that demands the educational institutions intervention, or another communal agents that do viable the educational action of the family system. The linkage family institution and school, community, you presuppose a double projection toward the family to know his possibilities, needs, real conditions of life and to achieve at the home the continuity of these educational tasks and his possibilities like educational potential. In Cuba, the preparation is a need to our professional futures as to work with the family in the babyhood as part of the formation of the new generations. Different Theoretic and Empiric methods of character were used throughout the investigating process, consult and analysis of the specialized literature. The same you have like objective: Designing educational and communal Workshops be more than enough how training the family to achieve an integral development in his children and fulfilling his role protagonist in the educational household work. The joint action on the family and institutional midway, you make possible a narrow coordination of work of the group and the home.
References
Cedeño, A. y Capote, B. (2000). Selección de temas psicopedagógicos. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
Cerezal, J. y Fiallo, J. (2004). Cómo investigar en pedagogía. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
En IX Seminario Nacional Educadores (2010) El maestro y el trabajo con la familia. La Habana. Cuba.
Fernández, A. y Padrón A.R. (2009). Orientación educativa II. En Orientación familiar y comunitaria.__ La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
Franco, G. O (2011) La familia. Una comunidad de amor, educación y desarrollo. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
García, G. (2003). Compendio de Pedagogía. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
González M (2001) Psicología para educadores. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
ICCP. (2017) Carta a los padres e integrantes de los Consejos de Escuelas y de círculos infantiles. Documento de trabajo del tercer perfeccionamiento educacional. La Habana. Cuba.
Luz y Caballero (1961).Discurso leído en los exámenes del Colegio del Salvador. La imprenta del Tiempo. La Habana. Cuba.
MINED. (2013) “Las escuelas de educación familiar”. La Habana. Cuba.
MINED (2014) “Las escuelas de educación familiar y los consejos de escuela y círculo infantil”. La Habana. Cuba.
Núñez. E. 1996) Familia-escuela, una forma de cooperación. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
Siverio, G. A.M y López, H. J. (2016). El proceso educativo para el desarrollo integral de la primera infancia. La Habana. Cuba. Pueblo y Educación.
Varona, J. E. (1981). Trabajos sobre educación y enseñanza. Comisión Nacional Cubana de la
UNESCO. La Habana. Cuba.