The practice of the heuristic interdisciplinariedad of the educational process in the teaching of Mathematics (Review)
Keywords:
method; heuristic interdisciplinary; heuristic procedures; problemAbstract
The doctoral thesis of the principal author and the works accomplished on the subject matter by the coauthors with coarse experience, in the educational task has the article like source. You contain the considerations that there be more than enough the definition and utilization of the heuristic interdisciplinary method in the activation of the process of teaching learning, the interdisciplinariedad a way is of examining and to know the aspects of the reality than a focus disciplining would conceal us, and to act on her, it puts in action the hour to come face to face and to solve the problems of reality itself and it calls for conviction and of the spirit of collaboration between people, for investigation, teaching and the creation of more explanatory models of the complex reality, serve like strategy for a bigger fluidity between the theoretic work and the pilot, Since it is fomented and make perfect step by step, during the own practical activity. Die than the introduction of the interdisciplinariedad, like pedagogic problem, he is not linear, but multi-factorial, complex and difficult, it must not be assumed neither like a linear sequence of actions, neither like a recipe. Dialectics and contextualized must be examined. United to that the heuristic is a scientific applicable discipline to any science, you consist of the elaboration of beginnings, rules, strategies and you program heuristic for the applicable problem solving in the race of carnal Mathematica-Física and his possible generalization that they develop to another race the University the Granma (UDG).
References
Escuela Primaria. En II Encuentro sobre la enseñanza de la Matemática y la Computación.
Cátedra “Dulce María Escalona”. ISPEJV. La Habana. Cuba. (Ponencia).
Albarrán, J. (1996). Las formas de trabajo heurístico en la enseñanza de la Matemática de la Escuela Primaria. Tesis de Maestría. ISPJEV. La Habana. Cuba.
Álvarez, P. (1998). La interdisciplinariedad en la enseñanza aprendizaje de las ciencias en el nivel medio básico. Instituto Superior Pedagógico. “Enrique José Varona”.
Cartay, R. (1983). Los equipos interdisciplinarios: Revista Planiuc Vol. 2no.3 enero- junio Venezuela.
Enciso, M (992I). Interdisciplinariedad en las escuelas de ingeniería. Revista Cubana de Educación Superior. Vol. 12 no. 2 pág. 119- 122.
Fernández, R. (2000). La instrucción heurística de la Matemática: una herramienta importante para lograr una cultura general integral en estudiantes de Secundaria Básica. Manzanillo. En COMPUMAT. Sociedad Cubana de Matemática y Computación. Manzanillo. Granma. Cuba.
Fernández, R. (2006). Antecedentes en Cuba del trabajo dirigido a ofrecer una instrucción heurística de la Matemática. En Revista Roca. UDG. Cuba.
Fernández, R. (2009). Modelo didáctico sobre la dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje con enfoque heurístico e interdisciplinario de la disciplina Matemática para la Secundaria Básica y su metodología. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba. Cuba.
Fernández, M. (1994). Las tareas de la profesión de enseñar. Madrid. Escuela Española.
García, R. (1994) Interdisciplinariedad y transdisciplinariedad, Facultad de Ingeniería de la Corporación Universitaria Americana.
Lage, A. (1995) La epistemología de las relaciones interdisciplinarias. La Habana. Pueblo y Educación.
Mañalich, R. (1998) Interdisciplinariedad y didáctica en Revista Educación no. 94 mayo- agosto de pág. 5
Max, C. (1989). Interdisciplinariedad y Ciencias Sociales. El advenimiento de una nueva alquimia en Revista Universitarias 2000 vol. II no.1 pág. 35- 44
Ministerio de Educación. (2000) Programa Director de la Matemática. La Habana. Pueblo y Educación.
Núñez, J. (1994) Ciencia, tecnología y Sociedad. En Problemas Sociales de la Ciencia Ciudad de la Habana. Félix Varela, Pág. 83- 116.
Perera, F. (2000). La Formación interdisciplinaria del profesor de Ciencias: un ejemplo en la enseñanza de la Física. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Ciudad de La Habana.
Taba, H. (1974). Un enfoque interdisciplinar. La Habana. Pueblo y Educación.