Pitagoras Theorem. Didactic resources to calculate volume of regular bodies

Authors

  • Héctor Mora Silveira, Lic. Universidad de Granma
  • Félix Alberto Garcés Perdomo, M. Sc. Universidad de Granma

Keywords:

Theorem of Pitagoras; geometric bodies; volume; coefficient of proporcionality.

Abstract

In this work is shaven an investigation about the analysis of the application of the Pitagoras Theorem to decide the volume of the regular bodies in the space, starting from the relationship existing among the areas of different geometrics figures assuming the comparatives and analogic criteria? The aim of this research is to find out of what factors depend a calculation of the volume of the geometric bodies and explore the influence of the study and application of the perspective elements over the relationship for obtaining a coefficient of the proporcionality that allow the expective results. The obtained results showed evidences of an approach to solutions that leads out teachers for aiming this objective and comprehend the need to teach tridimentional geometry based on concepts that leads students to handle rightly the mathematics knowledegment. 

Author Biographies

  • Héctor Mora Silveira, Lic., Universidad de Granma

    Licenciado en Educación en Física y Electrónica

    Instructor

  • Félix Alberto Garcés Perdomo, M. Sc., Universidad de Granma

    Máster en Ciencias de la Educación Mención Secundaria Básica

    Profesor Auxiliar

References

Blanco, H. (2009). Representaciones gráficas de cuerpos geométricos. Un análisis de los cuerpos a través de sus representaciones. Tesis que para obtener el grado de Maestra en Ciencias en Matemática Educativa.
Cantoral, R. y Montiel, G. (2003). Una representación visual del polinomio de Lagrange. Números. Sociedad Canaria de Profesores de Matemáticas, 55, pp. 3-22.
De Guzmán, M. (1996). El papel de la visualización. Ensayos de visualización en análisis matemático. Madrid: Pirámide.
Dunham, W. (1995). El Universo de las Matemáticas. Madrid: Pirámide, p. 136-153.
Gutiérrez, A. (1998). Las representaciones planas de cuerpos 3-dimensionales en la enseñanza de la Geometría espacial. Revista Ema. Vol. 3, N° 3, 193-220.
Haldane, P. (2011). El Teorema de Pitágoras. Construcción de algunos recursos Exactas y didácticos. Tesis que para obtener el grado de Magíster en Enseñanza de las Ciencias Naturales.
Martínez, G. (2005). Los procesos de convención matemática como generadores de conocimiento. Relime Vol. 8 (2), 195 - 218.
Monteagudo, Y. E. y Rivero, M. (2016). Material didáctico para la resolución de problemas sobre cálculo de volumen de cuerpos geométricos en la educación preuniversitaria Disponible en: http://www.eumed.net/rev/atlante/2016/05/geometria.html.
Paz, A. (1977a). Geometría. Matemática Tercer Curso. Ciudad de La Habana. Editorial Pueblo y Educación.
Paz, A. (1977b). Geometría. Matemática Cuarto Curso. Ciudad de La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Published

2019-12-05

Issue

Section

Articles

How to Cite

Pitagoras Theorem. Didactic resources to calculate volume of regular bodies. (2019). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 4, 458-467. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/1555