Lessons learned in labor practices for students of the Major Veterinary Medicine and Zootechnic (Original)
Keywords:
learned lessons;labor practices;veterinary medicineAbstract
This work came true with the information obtained of the results analysis, of the 2016 2017period, of final reports of practices (27) and experiences commented of conversations (not structured) held with workers (52) of different productive bases and students (21). For the intentions of this exercise, analysis of the labor practice, the fact that it constitute an educational experience as such same the ones that they cut in on her for, territories and the productive bases implicated do not predetermined answer, only design in this production of knowledge reflex interpretation and point of view of the narrator. The objective was to focus on the need to apply tools of systematization and participation that complement the process of in-basket training of the students to propitiate to learn from the confronted situations, and to contribute to development productive member of the entities that benefit by this relation with the University. One comes to an end than the available human capital in the productive bases, show technical scarcities that they limit the benefit to be able to attend students really, but also the contribution that the productive moral values would be able to make to increment and to improve the economy of the same.
References
Álvarez, C. M. (2000). Características esenciales pedagógicas de la escuela cubana. Educación, (mayo-agosto): 15-17, La Habana.
Bartle, P. (2006). Método para fortalecer las comunidades. Disponible en http://www.scn.org/mpfc/ctas.htm
Benavides, L. G. (2005). Sistematización de experiencias educativas. Disponible en www.sabersinfin.com/articulos/educacion/247-sistematizaci-de-experiencias-educativas/.
Bonilla-Molina, L. (2016). La Universidad latinoamericana: ¿tiene falla de origen? Disponible en https://www.rebelion.org/noticias/2016/7/214518.pdf
Cruz, Y. O. (2010). Práctica laboral de los estudiantes de la carrera de derecho en Cuba. Disponible en https://www.gestiopolis.com/practica-laboral-de-los-estudiantes-de-la-carrera-de-derecho-en-cuba/
Fonseca, A., Miró, G., García, R., Vega, Marina B. y Rodríguez, W. (2015). Experiencias y proyecciones sobre las prácticas de estudio y laborales en la formación de los Ingenieros Geofísicos en Cuba. Referencia Pedagógica. No.2. ISSN: 2308-3042.
González, N., Alfaro, Z., Pérez, M. E., Bao, R., Padrón, A. R. (2005). Técnicas Participativas de Educadores Cubanos. CIE “Graciela Bustillos”. Asociación de Pedagogos de Cuba. 152 p.
Jara, O. (1994). Para Sistematizar Experiencias. Editorial ALFORJA, Costa Rica, Págs.17-26.
Benavides, L.G. (2005). Sistematización de Experiencias Educativas. Disponible en www.sabersinfin.com/articulos/educacion/247-sistematizaci-de-experiencias-educativas/.
Martín, M. (2016). Ganadería: cambio de señas en los potreros. Disponible en http://www.juventudrebelde.cu/cuba/2016-06-25/Ganadería-cambio-de-señas-en-los- potreros-Cuba.htm
Mesa, D. (2016). Buenas y malas prácticas. Disponible en http://www.uh.cu/Buenas-y-malas-practicas.
Ministerio de Educación Superior (2007). Resolución No. 210/07, 2007, Gaceta Oficial de la República: La Habana. p. 32.
Ministerio de la Agricultura (2018) Resolución No. 05. Acciones a realizar por la Dirección General de Ganadería para transformar la gestión de trabajo de la ganadería y hacer cumplir las 13 medidas aprobadas por la Comisión Económica Financiera, para asegurar el plan de leche y carne que se apruebe cada año.
Salguero, F. (2014). Valoración de las Prácticas Laborales Investigativas de los estudiantes del primer y segundo año en la carrera de Ingeniería Agrícola en la Universidad Agraria de La Habana. Revista Ciencias Técnicas Agropecuarias, vol. 23, núm. 1, enero-marzo, pp. 78-83.