Treatment to the dysfunctions of the learning associated to the Dysfunction of Attention and Hiperactividad (TDAH) (Original)

Authors

  • Maritza Verdecia de La Paz Universidad de Granma
  • Yamisela Martínez Céspedes Universidad de Granma
  • Yusleidys Rodríguez Aguilar Universidad de Granma

Keywords:

psychologist;teacher;dyslexia;disgraphia

Abstract

The following investigation has as objective to deepen in the treatment to the specific dysfunctions of the learning (dyslexia and disgrafia) associated to the dysfunction for deficit of attention (TDAH). This investigation possesses a singular importance, since, the educational practice is demanding of an improvement in this sense. Still and when it is contradictory that the different educational levels are perfected, the existence of TDAH in the educandos of the Primary Education and of Special Education it is in increase. Of here that in this investigation they are selected like sample 4 scholars with such dysfunctions; that they are assisted by specialists of the health (Psychologists) for diagnosis of TDAH. The sample was selected in an intentional way. For the conception of the investigation methods of the theoretical level were used and of the empiric level. The results of the initial diagnosis threw the negative incidence of the TDAH in the pedagogic treatment of the specific dysfunctions of the learning

References

Argudín, A. y Cols. (1998). Manual de ejercicios para el trabajo correctivo compensatorio en caso de disgrafias óptico-espaciales. Informe de investigación. La Habana: Pueblo y Educación. Cuba.
Azcoaga, J. E. y Cols. (1995). Alteraciones del aprendizaje escolar. Diagnóstico, fisiopatología y tratamiento. España: Ediciones Paidos.
Fernández, J. y Quiros, B (2007). Dislexia y disgrafia. Madrid: Ediciones Morata.
García, J. (1985). La Dislexia. En la escuela de acción. Madrid.
Hallgren, B. (1950). Factores hereditarios de la dislexia. Disponible en: www.portalciencia.net/dislexia.html.
Marsellach, G. (2019). Trastornos del lenguaje en el niño. Disponible en: www.portalciencia.net/enigmaleng.html
Lalaeva, R. I. (2008). Clasificación de la dislexia. (En soporte digital).
Luria, A. R. (1980). Introducción evolucionista a la psicología: Breviarios de conducta humana. Barcelona: Editorial Fontanella.
Padrón, I. (2001). Los trastornos de la lectura y la escritura. Conferencia mimiografiada. Departamento de Educación Especial, ISPEJV, La Habana. Cuba.
Portellano, J. (1985). Disgrafia. España: Editorial Paidos.
Quiros, B. (2008). La dislexia en la niñez. (En soporte digital).
Santiago. (1982). La dislexia, revisión crítica. España: Editorial Paidos.
Santos, M. (1996). Técnicas para explorar la lectura y escritura (MAELE) en escolares con dificultades para aprender. U.C.L.V. Investigación.
Tornes, C. J. (1933). Estudios genéticos de la dislexia. (en soporte digital).

Published

2020-04-02

Issue

Section

Articles

How to Cite

Treatment to the dysfunctions of the learning associated to the Dysfunction of Attention and Hiperactividad (TDAH) (Original). (2020). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 4, 401-414. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/1519