A system of activities to develop of paragraphs comprehension (Original)

Authors

  • Maira Ray González Universidad de Granma

Abstract

The topic of paragraphs comprehension replies to actual problems of the teaching learning process. This has been the worry object by part of many specialists, who has offered valuable criteria’s that favor a planned learning of this. In this article are offered considerations respect to this topic, and they are showed applied activities to labor practice, derived from the master degree work of the author which made possible the significant obtaining results in this component of six grade students from Fernando Echenique School at Río Cauto Municipality. In this work is stood out the conception and the main theoretical fundamentals who has been took into account at the moment to study the processes of pupils to comprehend the paragraphs related to the structure of the developed teaching learning process through Spanish lesson, as a way to create skills and knowledge as a capacity to reason and distinguish reaching opinions and own conclusions related to others opinion, catching and comprehending the authors intention at the message they want to communicate, making use of their thinking and finding a pleasure motive in them.

Author Biography

  • Maira Ray González, Universidad de Granma

    Profesora Instructora, CUM de Río Cauto, Granma

References

1. ABELLO CRUZ, ANA MARIA. Entrena y ganaras. – L a habana: Ed. Pueblo y Educación, 2004..
2. ADDINE FERNANDEZ, FATIMA. Didáctica: Teoría y Práctica.- La habana: Ed. Pueblo y Educación, 2004.
3. ALVAREZ LOPEZ; MARITZA. Estrategia para el desarrollo del hábito de la lectura a través de las clases de Historia. Pedagogía. – 2007.- 10 p.-Camagüey, 2007.
4. ARIAS LEYVA, GEORGINA. Pequeños Grandes Lectores.-.En Educación (La Habana)- Sgda época Nro. 118, May - Agost, 2006.
5. ---------------------------
6. CALVIÑO, MANUEL. Para una didáctica comunicativa. Encuadre operativo.– En Educación (La Habana). – Sgda época, Nro. 120, Enero – Abril, 2007.
7. Castellano SimonS, Beatriz. Educación para la salud en la escuela. [ et - al]. – La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2005. – 167 p.
8. COLECTIVO DE AUTORES. Diáctica de la Lengua Española. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2013.
9. COLECTIVO DE AUTORES. Mención en Educación Primaria. La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2006.
10. COLECTIVO DE AUTORES. Procedimientos metodológicos y tareas de aprendizaje. . La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2013.
11. CUBA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN. Programa: 6to grado. – La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2007.
12. CUBA: INSTITUTO DE LITERATURA Y LINGÜÍSTICA: Breve diccionario de la lengua española. – La Habana: Ed. Casa editora abril, 2006.
13. GARCÍA BATISTA, GILBERTO. Compendio de Pedagogía.--- La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2004.
14. GARCIA MORENO, MARIA L. La mala ortografía. ¿Un problema de Cuba? – p .46- 48.- Nro. 121, May- Agost. , 2007.
15. HERNÁNDEZ FLORES, GLORIA E. Prácticas y sentidos de la cultura escrita. – P. 26 – 31. – En Educación (La Habana). – Sgda época, – Dic., 2005.

Published

2019-09-23

How to Cite

A system of activities to develop of paragraphs comprehension (Original). (2019). REDEL. Revista Granmense De Desarrollo Local, 3(4), 260-270. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/1152

Most read articles by the same author(s)