This is an outdated version published on 2025-02-27. Read the most recent version.

The integral diagnosis and its importance in the professional training of university students (Original)

Authors

Keywords:

autonomy; diagnosis; higher education; professional training; performance

Abstract

The integral diagnosis is a key tool in university education. It permits to know the characteristics, needs and abilities of students, covering academic, emotional, social and vocational aspects. Its proper implementation contributes to the individual development of students, optimizing educational processes. The research focuses on evaluating the importance of the integral diagnosis in the preparation of future professionals, identifying the barriers that limit its effective application and proposing strategies to improve its implementation in universities. The research was conducted using a combined approach in which quantitative and qualitative methods were applied. The results showed that the integral diagnosis faces obstacles to its implementation such as lack of technological resources and insufficient training of teachers. The positive impact on academic performance and career guidance was perceived by the majority, but the need to improve the frequency and quality of interventions was highlighted. The most relevant conclusion is that the integral diagnosis has significant potential to improve students' professional training, but it is essential to overcome the limitations identified in order to achieve effective and consistent implementation. It should be noted that this study is the result of the research project of the Education career, entitled: Improvement of pedagogical practices in the educational institutions of the south zone of Manabí, and of the linkage project with the theme: Directed tasks and psycho-pedagogical support to strengthen the learning of students in the Public Basic Education of Jipijapa.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ginger Antonietta Fienco Campozano, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Ecuador.

    Docente Carrera de Educación.

  • Wendy Luz Pin Castro, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Ecuador.

    Docente Carrera Trabajo Social

  • Ángela Patricia Lino Iduarte, Ministerio de Educación. Ecuador

    Docente Unidad Educativa Fiscal Guale

  • Franklin Javier Toala Reyes, Ministerio de Educación. Ecuador.

    Docente Unidad Educativa Fiscal Manuel Inocencio Parrales y Guale

References

Referencias bibliográficas

Alonso, L. A., Cruz, M. A., & Olaya, J. J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza-aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz, 19(2), 7-29. https://www.redalyc.org/journal/5891/589164533003/html/

Alonso, L. A., Ortiz, A., Cruz, M. A. (2021). Método de aprendizaje profesional basado en proyectos para la formación de los trabajadores. Revista de Investigaciones Andina, 22(1). http://revia.areandina.edu.co/index.php/IA/article/view/1832/1739

Arriaga, M. (2015). El Diagnóstico Educativo, una importante herramienta para elevar la calidad de la educación en manos de los docentes. Atenas, 3(31), 63-74. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478047207007

Carnero, M., & González, N. Y. (2020). El diagnóstico integral en la Educación Superior. Una concepción dinámica, cooperativa e interventiva. Atenas, 4(52), 1-16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9198701

Castillo, S., & Cabrerizo, J. (2005). Formación del profesorado en educación superior. McGraw-Hill.

Consejo de Educación Superior. (2021). Plan de Desarrollo del Sistema de Educación Superior. https://www.ces.gob.ec/wp-content/uploads/2021/10/

Hernández, R. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

Maldonado, C. I. (2024). El diagnóstico pedagógico y la herramienta de inteligencias múltiples en Educación Primaria. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(2), 346-360. https://doi.org/10.56712/latam.v5i2.1881

Maldonado, K., Vera, R., & Alcívar, K. (2024). Estrategia didáctica aplicando inteligencia artificial y su impacto en la enseñanza-aprendizaje universitario. Roca. Revista científico-Educacional de la Provincia Granma, 20(3), 53-69. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4457

Maldonado, K., Lucas, H., Vera, R., & Cables, E. (2023). La inteligencia artificial y su impacto en la educación superior. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 16(7), 204-215. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1378

Medina, J., Pinzón, K., & Salazar, Y. (2021). Determinantes del Rendimiento Académico de los Estudiantes de una Universidad Pública Ecuatoriana. Revista Politécnica, 47(2), 53–62. https://doi.org/10.33333/rp.vol47n2.05

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2022). Transformemos la educación para un futuro con más esperanza. https://www.unesco.org/es/articles/en-2022-transformemos-la-educacion-para-un-futuro-con-mas-esperanza

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2023). La inversión en I+D y en sectores emergentes puede transformar la estructura productiva. https://www.oecd.org/es/publications/2023/12/latin-american-economic-outlook-2023_3f49ef87.html

Paz, S. A., Machado, Y., Ramírez, I., Santiesteban, D. M., & Méndez, M. (2017). Pertinencia del diagnóstico educativo y la estrategia de intervención para potenciar el desarrollo del grupo. Edumecentro, 9(3), 89-106. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300006

Vera, R., Alcívar, J., & Maldonado, K. (2021). Estrategias docentes de enseñanza-aprendizaje utilizadas en la Educación Superior. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(6), 82-95. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/876

Published

2025-02-27

Versions

How to Cite

The integral diagnosis and its importance in the professional training of university students (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(2), 591-609. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5014