The curricular planning of Mathematics II in civil engineering major of ULEAM (Original)
Keywords:
curricular planning; teaching of mathematics; civil engineeringAbstract
This research intends to influence the teaching-learning process of Mathematics II in the Civil Engineering career at the Eloy Alfaro Lay University from Manabí, after perfecting the curricular planning of said process. It is based on the theories of curricular design, interdisciplinarity in the teaching of Sciences and elements of meaningful learning and Cultural Historical approach. A didactic strategy is elaborated that makes possible the articulation of the contents of Mathematics II in the professional profile of the students of this career. Besides perfecting the curricular planning of this subject, its teaching-learning process is favored, a fact that is evidenced by the results of the partial application in the practice of the strategy.
Downloads
References
Brito, M. y otros (2011). Papel de la modelación matemática en la formación de los ingenieros. Ingeniería Mecánica. Vol. 14. No. 2, mayo-agosto, 2011, pp. 129-139.
Camarena, P. (2010). La modelación matemática en la formación del ingeniero. Recuperado de http://webcache.googleusercontent.com/search
García, J. A. (2013). La problemática de la enseñanza y el aprendizaje del cálculo para ingeniería. Educación 37(1), 29-42, ISSN: 2215-2644.
Martínez, A. y Hernández, G. (2011). Un currículo alternativo basado en competencias para ingeniería en sistemas. Quito-Ecuador. CLEI p. 20.
Rodríguez, N. (2004). Criterios para el análisis del diseño curricular. En Sandra Castañeda (Comp.) Educación Aprendizaje y cognición. Teoría en la práctica_(pp. 107- 122). México: Edit. El Manual Moderno.
Ruiz, E.; Montiel, Á. y Camarena, P. (2010). Evaluación de competencias matemáticas en ingeniería y una propuesta para su desarrollo empleando la tecnología. México: 5o. Congreso Internacional de Sistemas de Innovación para la competitividad.
Serna, E. y Serna, A. (2003). ¿Está en crisis la ingeniería en el mundo? Una revisión a la literatura. Rev. Fac. Ing. Univ. Antioquia N.° 66.
Sanz, C. T. (2003). Currículum y formación profesional. Universidad de la Habana. ISBN 959-261-106-8.
Trejo, E.; Camarena, P. y Trejo, N. (2013). Las matemáticas en la formación de un ingeniero: la matemática en contexto como propuesta metodológica. Docencia Universitaria. Vol.11 (Número especial, 2013), 397-424. ISSN: 1887-4592.