The teaching and the learning of the language Kichwa: incidence in the inclusion of native children in the school of basic education “Mushuk Pakari". Republic of the Ecuator (Essay)

Authors

  • Edgar Pastrano Quintana Universidad Técnica Estatal de Quevedo
  • Pedro Fernando Morales Inguillay Unidad Educativa “Mushuk Pakari”
  • Rosa María Buñay Bonilla Unidad Educativa “Mushuk Pakari”

Keywords:

teaching, learning, inclusion, kichwa language, bilingual intercultural education

Abstract

The article tries on the bilingual intercultural education in the Ecuadorean Coast, and the teaching learning process of the kichwa language and its incidence in the inclusion of native children in the School of Basic Education Mushuk Pakari" (New Dawn) that is located in the San Camilo Parish, in Canton Quevedo, county of The Rivers, Ecuador. Its goal is to rescue, to foment and to strengthen the correct development of the Bilingual Education in the city of Quevedo, with the active participation of the Educational Community, governed by the Pattern of the System of Bilingual Intercultural Education (MOSEIB) that foments the respect to the Allpa Mama and the Pacha Mama (nature and universe) the main axes of the educational process; the person and its commitment for the construction of the Sumak Kawsay (Good Living).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayala Mora. (1999). Ensayos sobre la Educación Intercultural Bilingüe “Fundación Investigación “José Peralta”
Cachicuango. (2010). Ensayos sobre la Educación Intercultural Bilingüe “Fundación Investigación “José Peralta”
Constitución. (2008). Ensayos sobre la Educación Intercultural Bilingüe “Fundación Investigación “José Peralta”
Mora, A. (1999). Ensayos sobre la Educación Intercultural Bilingüe “Fundación Investigación “José Peralta”
Mora, A. (2010). “Ensayos sobre la Educación Intercultural Bilingüe “Fundación Investigación “José Peralta”
Mushuk Muyu. (2011 Ensayos sobre la Educación Intercultural Bilingüe “Fundación Investigación “José Peralta”
Pakari Nina. (2007).Ensayo “Ensayos sobre la Educación Intercultural Bilingüe “Fundación Investigación “José Peralta”
Pakari Nina. (2005). Ensayo “Ensayos sobre la Educación Intercultural Bilingüe “Fundación Investigación “José Peralta”
Saltos Napoleón. (2004). Ensayos sobre la Educación Intercultural Bilingüe “Fundación Investigación “José Peralta”
Yanes Cossio Consuelo. (2007). Ensayo “Ensayos sobre la Educación Intercultural Bilingüe “Fundación Investigación “José Peralta”.
http://blog.pucp.edu.pe/blog/aimaranet/2009/12/15/origen-y-expansion-del-quechua-segun-alfredo-torero/. (s.f.).
https://educacion.gob.ec/educacion-intercultural-bilingue-princ/. (s.f.).
https://educacion.gob.ec/ley-organica-de-educacion-intercultural-loei/. (s.f.).
https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/03/MOSEIB.pdf. (s.f.).
https://www.unicef.org/ecuador/nacionalidades_y_pueblos_indigenas_web_Parte1.pdf. (s.f.).
Acuerdo Ministerial N° 007 del 1 de julio de 2006, por medio de la Dirección de Educación Intercultural Bilingüe de la Costa y Galápagos (DEIBCYG). (http://deikcyg-eib.blogspot.com/)

Published

2019-09-01

Issue

Section

The Pointer

How to Cite

The teaching and the learning of the language Kichwa: incidence in the inclusion of native children in the school of basic education “Mushuk Pakari". Republic of the Ecuator (Essay). (2019). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 15(3). https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/937