Contextualization of the teaching of mathematics in civil engineering major (Review)

Authors

  • Freddy Mendoza Brands Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Miguel Escalona Reyes Universidad de Holguín

Keywords:

math; contextualization; training; civil engineering

Abstract

The vertiginous advance and technological change in the present century, makes necessary to reinforce even more the formation in Mathematics of the professionals of the Technical Sciences; if one also takes into account the different tendencies for their teaching, and the historical insufficiencies in the learning of their contents by the students, it becomes evident that the challenges to be faced are much higher.

The engineering careers are an example of the above, you need engineers with a solid professional training, according to the needs imposed by the economic development of the modern world; for this, they need to learn the techniques and tools of modern science, as well as the knowledge of the theories and mathematical models that sustain them. In this sense, the present work is addressed by analyzing possible variants of how to reduce the insufficiencies in the teaching-learning process of Mathematics II in the Civil Engineering career of the Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brito, M. y otros (2011). Papel de la modelación matemática en la formación de los ingenieros. Ingeniería Mecánica. Vol. 14. No. 2, mayo-agosto, 2011, p. 129-139.
Camarena P. (2006) La matemática en el contexto de las ciencias en los retos educativos del siglo XX. Revista Científica Vol. 10 Núm. 4 pp. 167-173. ESIME-IPN. ISSN 1665-0654. México.
Curbeira, D.; Bravo, M. y Bravo, G. (2013) Formación de una habilidad profesional desde el tratamiento de los concept os del cálculo integral en el primer año de ingeniería industrial. Pedagogía Universitaria. Vol. XVIII. No. 3. Cuba.
García, J. A. (2013). La problemática de la enseñanza y el aprendizaje del cálculo para ingeniería. Educación 37(1), 29-42, ISSN: 2215-2644.
Larrea, E. (2014). El currículo de la Educación Superior desde la complejidad sistémica. En http://www.ces.gob.ec/regimen-academico/plan-de-acompanamiento/taller-dia-01?download=609:el-curriculo-de-la-educacion-superior-desde-la-complejidad-sistemica
Morales, Y.; Bravo, M.L y Cañedo, C. (2010) La enseñanza de la matemática en ingeniería mecánica para el desarrollo de habilidades. Pedagogía Universitaria. Vol. XVIII No. 4. La Habana, Cuba.
Núñez, J.M. y Font, V. (1995). Aspectos ideológicos en la contextualización de las matemáticas: Una aproximación histórica, Revista de Educación, 306, 293-314.
Parra, H. (2013) Claves para la contextualización de la matemática en la acción docente. Omnia, vol. 19, núm. 3, septiembre-diciembre, 2013, pp. 74-85. Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela
Ramos, A.B. y Font, V. (2006). Contesto e contestualizzazione nell'insegnamento e nell'apprendimento della matematica. Una prospettiva ontosemiotica. La Matematica e la sua didattica, Anno 20, n. 4, 535-556.
Rioseco, M. y Romero, R. (1994) La contextualización de la enseñanza como elemento facilitador del aprendizaje significativo. Resultados del Proyecto 95.61.24-1.2. Universidad de Concepción. Argentina.
Romo, A., y Oktaç, A. (2007). Herramienta metodológica para el análisis de los conceptos matemáticos en el ejercicio de la ingeniería. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 10(1), 117-143.
Serna, E. y Serna, A. (2003). ¿Está en crisis la ingeniería en el mundo? Una revisión a la literatura. Rev. Fac. Ing. Univ. Antioquia N.° 66.
Verónica M. Poblete, A. (2001). Contextualizando tipos de problemas matemáticos en el aula. Números. Didáctica de las matemáticas. Volumen 45. marzo de 2001. Págs. 33-41
Zamora, P. J. (2013) La contextualización de la Matemática. Universidad de Almería

Published

2019-09-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Contextualization of the teaching of mathematics in civil engineering major (Review). (2019). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 15(3), 13-24. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/924