Post-pandemic impact of COVID-19 lockdown on the academic performance of multi-grade school students (Original)

Authors

Keywords:

COVID-19; academic performance; multigrade school; lockdown; post-pandemic

Abstract

The COVID-19 pandemic disrupted in-person classes, leaving a persistent, silent mark on the learning of thousands of students. More than five years after that lockdown, its effects remain, especially in vulnerable contexts such as rural multi-grade schools, where the lack of technology, limited connectivity, and a lack of resources exacerbated pre-existing inequalities. Consequently, this article aims to determine the post-pandemic impact of the COVID-19 lockdown on the academic performance of students in a multi-grade school. A mixed-methods approach was employed, using as instruments a documentary review of academic records from the 2019-2020 academic periods, a Pedagogical Test, interviews with teachers, and focus groups with parents. The results revealed a significant increase in post-pandemic grades, especially in Language Arts and Mathematics, with an 80% group average scoring above 8/10. However, data triangulation revealed that learning gaps persist for some students, stemming from limited connectivity, insufficient family support, and a lack of sustained institutional strategies during and after the lockdown. Furthermore, socioemotional repercussions were identified that affected students' motivation and adaptation to the return to in-person learning. In response to this problem, a comprehensive remediation plan and pedagogical, family, technological, and socioemotional support are proposed, which constitutes a viable strategy to reduce educational inequalities and strengthen learning in multigrade contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jurlendy Lucia Merchan Bone, Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Técnica Estatal de Quevedo (UTEQ), Quevedo, Los Ríos, Ecuador.

    Estudiante de la carrera de Educación Básica

  • Yisell Vigoa Escobedo, Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Los Ríos, Ecuador.

    Licenciada en Educación. Doctora en ciencia de la educación. Docente

References

Alejo, S. J., Ruiz, G. M., & Baeza, P. (2025). Nuevos caminos y viejos problemas: La educación básica en vilo en postpandemia. Editorial Fontamara SA de CV.

Cantón, D. W. (2024). Más allá de los números: Estrategias didácticas para la enseñanza de las Matemáticas. Latam: revista latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(1), 1-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9540769

Duicela, S. D. (2024). Lenguaje y Desarrollo cognitivo en los estudiantes de educación básica media [Tesis de grado, Universidad Nacional de Chimborazo]. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/14389

Gálvez, M. C. (Ed.). (2021). Estrategias de adaptación metodológica y tecnológica ante la pandemia del COVID-19 en la universidad. https://www.torrossa.com/it/resources/an/5109919

Herrera, L. F. (2024). Conexión entre educación por competencias y motivación. Competencias para cooperar, no para competir. Universidad Tecnológica de Pereira. https://repositorio.utp.edu.co/items/eb394d84-4e66-4318-8357-d92d9eb80726

Herrera, M., Cochancela, G., Loaiza, K., Arias, M., Mansutti, A., & Estrada, A. (2024). En busca de la equidad: la calidad educativa de las escuelas unidocentes, bidocentes y multigrado en Ecuador. Boletín ObservaUNAE, 1-50. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/observaUNAE/article/view/1024

Linares, S. L. (2020). Ser docente y directivo: Duplicidad de funciones en la escuela multigrado. http://rixplora.upn.mx/jspui/handle/RIUPN/186034

Marroquin, A. A. (2024). Abordamiento psicopedagógico y retos del sistema educativo originado por la pandemia COVID-19 en el Instituto Normal Central para Señoritas Belén. http://www.repositorio.usac.edu.gt/20918/

Medina, J. (2020). Pandemia por SARS-CoV-2 (COVID-19): Entre la incertidumbre y la fortaleza. Revista Médica del Uruguay, 36(2), 6-11. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S1688-03902020000200006&script=sci_arttext

Mendizábal, W. J., Huanca, J. O., Huanca, R. E., & Quispe, I. L. (2023). Investigación cualitativa y mixta en derecho. Tipologıa y la aplicación del metaanálisis cualitativo. Revista de Climatología, 23, 256-269. https://rclimatol.eu/wp-content/uploads/2023/05/ArticuloCS23walterr.pdf

Miranda, L., Felipe, C., & Vargas, L. (2022). Materiales y recursos educativos en escuelas rurales multigrado: Un estudio sobre percepciones de docentes y funcionarios en el contexto de la pandemia. http://repositorio.grade.org.pe/handle/20.500.12820/699

Obando, A. (2025). El docente frente al escenario rural multigrado: En relación con sus percepciones, prácticas pedagógicas y su formación académica. Un estudio realizado en varios municipios de Cundinamarca. Universidad Pedagógica Nacional. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/21242

Ordoñez, E., & Ortega, Y. (2019). Incidencia de la competencia comunicativa desde la comprensión lectora en el rendimiento académico en estudiantes de undécimo grado. Universidad de la Costa. https://core.ac.uk/download/pdf/222791361.pdf

Pérez, C. P. (2020). Guía de apoyo al aprendizaje de niños/as y adolescentes durante el confinamiento en el hogar. Universidad de Concepción. Chile: Unidad de Apoyo Psicosocial, 3-19. https://diaadia.udec.cl/wp-content/uploads/2020/06/Gui%CC%81a-Apoyo-Aprendizaje-UAPPU.pdf

Preciado, L., Zurita, E. G., & Rendón, J. L. (2024). Tecnología educativa y brecha digital: Rol de institutos en reducción de desigualdades en zonas rurales. Revista Mapa, 8(36). https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/463

Simbaña, H. A., Haro, O. F., García-Romero, C. A., & Analuisa, P. S. (2025). La titulación rural, una propuesta colectiva que evidencia la realidad educativa de las escuelas multigrado. Emergentes-Revista Científica, 5(2), 1-14. https://revistaemergentes.org/index.php/cts/article/view/385

Soto, C. J. (2024). Las políticas educativas adoptadas durante el estado de emergencia en relación con el derecho a la educación de los escolares, año 2020. https://repositorio.utp.edu.pe/handle/20.500.12867/9630

Torres, J. F., & Vásquez, J. L. (2023). Niveles de estrés por aislamiento relacionados con rendimiento académico, en estudiantes de secundaria 3°“C” IE Fe y Alegría N° 14-Nuevo Chimbote-2022. http://168.121.236.53/handle/20.500.14278/4501

Published

2025-10-07

How to Cite

Post-pandemic impact of COVID-19 lockdown on the academic performance of multi-grade school students (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 22(1), 169-185. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5455