Professional Research Skills in the Bachelor of Education in Pedagogy-Psychology (Original)

Authors

Keywords:

research skills; training; pedagogical diagnosis; didactic model

Abstract

This study addresses the development of professional research skills in the training of the Bachelor of Education in Pedagogy and Psychology. Research skills are linked to constructivist and critical theories, which emphasize autonomy, reflection, and the practical application of knowledge. In Pedagogy and Psychology, this involves integrating psychological knowledge (cognitive development and motivation) with active pedagogical methodologies. This research paper aimed to diagnose the current state of professional research skills development among students of the Bachelor of Education in Pedagogy and Psychology major at the University of Oriente, Cuba. A mixed-methods approach was used, allowing for a comprehensive diagnosis by combining statistical data (surveys of students and tutors) with qualitative analysis (interviews with teachers and classroom observations). This approach was applied in the Faculty of Educational Sciences. The results revealed significant weaknesses in the theoretical-practical, methodological, and contextual dimensions. The relevance of the diagnosis lies in its potential to redesign curricula and teaching strategies, ensuring that future professionals face educational challenges with scientific and creative tools. This contributes to strengthening Higher Education in Cuba, aligned with current social and educational demands.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yadira Reyes Labori, Universidad de Oriente. Cuba.

    Máster en Investigación Educativa. Profesor Asistente.

  • Rosa Ana Jaime Ojea, Universidad de Oriente. Cuba.

    Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular-Consultante.

  • Librada García Leyva, Universidad de Oriente. Cuba.

    Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular-Consultante-Emérito.

References

De la Rúa, M. (2013). El Diagnóstico pedagógico como proceso pedagógico y participativo de acercamiento a la realidad educativa. Revista Referencia Pedagógica, 1(1), 15-26.

López, C. J., Stuart, A. J., & Sánchez, F. (2022). Metodologías activas en la cultura física. Retos y oportunidades. Revista Universidad y Sociedad, 14(3), 153-160. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n3/2218-3620-rus-14-03-153.pdf

Ministerio de Educación Superior. (2016). Lineamientos para el desarrollo de las habilidades investigativas en la educación superior cubana. MES.

Navas, A. I. (2025). Formación de competencias investigativas. Una realidad contextual en la educación superior. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 9(39), 3151–3163. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v9i39.1109

Quintanilla, M. Á. (2007). La investigación en la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 3(8), 183-194. https://www.redalyc.org/pdf/924/92430814.pdf

Serje, V., Prieto, L. E., & Riveros, F. (2021). Actitudes hacia la ciencia y la investigación en miembros de instituciones de educación superior de Bogotá: diferencias por variables demográficas y de rol académico. Educación Y Educadores, 24(3), e2431. https://doi.org/10.5294/edu.2021.24.3.1

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4. ª ed.). Ecoe Ediciones.

Published

2025-10-01

How to Cite

Professional Research Skills in the Bachelor of Education in Pedagogy-Psychology (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 22(1), 1-12. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5370