Mediation Techniques and their Impact on Student Conflict Resolution (Original)

Authors

Keywords:

School mediation; conflict resolution; students; methodology

Abstract

In education, the ability to effectively manage and resolve conflicts is crucial for creating a school environment that promotes students' learning and personal development. In this sense, mediation emerges as a powerful tool for improving school coexistence and teaching conflict resolution skills. This study explores the impact of mediation techniques on conflict resolution among high school students at Quevedo Educational Unit during the 2023-2024 school year, due to the various conduct and behavioral problems present in the classroom. The objective of this article is to determine how the application of mediation techniques influences conflict resolution among high school students at Quevedo Educational Unit. Regarding methodology, the research uses a combined approach with qualitative methods such as interviews and quantitative methods such as surveys. This work allows for the design of a teacher training plan to improve school coexistence at Quevedo Educational Unit.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ruth Rocío Fuentes Maquilón, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador

    Licenciada en Contabilidad y Auditoría. Máster en Pedagogía

  • María Fernanda Pineda Burgos, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador

    Ingeniera en Marketing. Máster en Pedagogía

  • Daniela Victoria Chávez Rojas, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador

    Ingeniera en Marketing. Máster en Pedagogía

References

Calvo, P., García, A., & Marrero, G. (2014). La mediación: técnica de resolución de conflictos en contextos escolares. Anuario de Filosofía, Psicología y Sociología, 7(2), 35–48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1184596

Cano, C. L., & Ruiz, J. (2023). Mediación escolar para fortalecer una cultura de paz en la solución de conflictos. Journal of Latin American Sciences and Culture, 5(7), 65–82. https://doi.org/10.52428/27888991.v5i7.958

Caurín, C., Morales, A., & Fontana, M. (2018). Convivencia en el ámbito educativo: aplicación de un programa basado en la empatía, la educación emocional y la 100 resolución de conflictos en un instituto español de enseñanza secundaria. Cuestiones Pedagógicas, 27, 97–112. https://doi.org/10.12795/cp.2018.i27.06

Fajardo Bullón, F., & Fajardo, M. I. (2009). Análisis del conflicto escolar a través del modelo de ecuaciones estructurales. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 21–29. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832321002

Figueras, S., Calvo, J., & Capllonch, M. (2014). Prevención y resolución del conflicto en educación física desde la perspectiva de los adultos miembros de la comunidad educativa en las comunidades de aprendizaje. Retos. Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, 25(2), 168–173. https://doi.org/10.47197/retos.v0i25.34507

García, J. (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista Educación, 36(1), 1–24. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44023984007

Paredes, J. N. (2022). La mediación como herramienta en la solución de conflictos laborales, distrito 14D05 Taisha - Educación, Morona Santiago Ecuador, 2020 [Tesis de grado, Universidad Nacional de Tumbes]. https://repositorio.untumbes.edu.pe/server/api/core/bitstreams/9a0e4e7e-b00b-47aa-be67-b1add8b924bd/content

Prince, Á. C. (2020). Hacia un modelo de mediación educativa holística para el abordaje constructivo del conflicto en la escuela. ReNaCientE - Revista Nacional Científica Estudiantil - UPEL-IPB, 1(1), 110–135. https://doi.org/10.46498/renacipb.v1i1.1400

Rocha, J. C. (2023). El papel de la gobernanza corporativa en la elección del arbitraje como mecanismo de resolución de disputas. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo Do Conhecimento 3(2), 5–16. https://doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/ley/eleccion-de-la-arbitraje

Vargas, J., & Flecha, R. (2013). El aprendizaje dialógico como "experto" en resolución de conflictos. Contextos Educativos. Revista De Educación, (3), 81–88. https://doi.org/10.18172/con.465

Vázquez, R. L. (2012). La Mediación Escolar Como Herramienta de Educación para la Paz. http://revistas.ucm.es/index.php/ANDH/article/view/21504%5Cnhttp://www.ugr.es/~eutrasoc/guiasdocentes/antropologia_aplicada.pdf

Velázquez, M. A. & Reyes, V. M. (2023). Los medios alternos de resolución de conflictos en el contexto escolar: algunas estrategias. Revista Investigación y Postgrado, 2(3), 137-163. https://ouci.dntb.gov.ua/en/works/l1ZPb609/

Published

2025-09-26

How to Cite

Mediation Techniques and their Impact on Student Conflict Resolution (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(4), 459-475. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5315