Dyslexia, Dysgraphia, and Dyscalculia in the Ecuadorian Educational System: An Analysis from the Perspective of Educational Psychology (Review)

Authors

Keywords:

dyslexia; dysgraphia; dyscalculia; Educational Psychology; educational inclusion

Abstract

Specific learning disabilities, including dyslexia, dysgraphia, and dyscalculia, constitute one of the main challenges facing the contemporary educational system. This review article aims to analyze the implications of these conditions for the Ecuadorian educational system from an educational psychology perspective. The research was conducted using a qualitative, descriptive, and non-experimental approach, supported by bibliographic methods and documentary techniques that allowed for the collection, systematization, and critical analysis of information from scientific literature, institutional reports, and educational regulations. The results show that these disabilities affect students' academic performance and socio-emotional wellbeing. In Ecuador, despite having a legal framework that recognizes the right to inclusion, weaknesses persist in policy implementation and resource availability. Inadequate teacher training was identified as a critical issue, limiting early detection and the use of inclusive teaching strategies. Furthermore, it was observed that school culture is still affected by stigmas toward students with dyslexia, dysgraphia, and dyscalculia, which impacts their motivation and sense of belonging. It is concluded that addressing these difficulties requires strengthening teacher training, ensuring the effective application of regulatory guidelines, and promoting an inclusive school climate, shaped through Educational Psychology, thus contributing to improve the quality of education in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • María Maricela Piedra Ramos, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador

    Psicóloga Educativa y Orientadora Vocacional. Magister en Educación, Mención Intervención Psicopedagógica.  Docente de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo, carrera Psicopedagogía

  • Elida Yesenia Bajaña Quintana, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

    Licenciada en Educación Mención Primaria. Máster en Educación Mención en Inclusión Educativa y Atención a la Diversidad. Docente de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo, carrera Psicopedagogía

  • Darwin Emigdio Coello Goiburo, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

    Coordinador DECE Ministerio de Educación, Psicólogo Educativo y Orientador Vocacional, Magister en Educación Inclusiva. Ministerio de Educación. Ecuador. Docente de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo

References

Arias J. L., & Covinos, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting EIRL. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w26022w/Arias_S2.pdf

Asamblea Nacional de la República de Ecuador. (2008, 20 de octubre). Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 449 https://www.defensa.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/02/Constitucion-de-la-Republica-del-Ecuador_act_ene-2021.pdf

Criado, A. (2021, 1ro de diciembre). Dislexia, Discalculia y Disgrafía: aprende a identificar las Dificultades del Aprendizaje. UNIR. https://www.unir.net/revista/educacion/dislexia-discalculia-disgrafia-aprende-identificar-dificultades-aprendizaje/

Lema, M. D. (2025). Análisis exploratorio de la política pública para el acceso educativo integral de niñez vulnerable. Universidad de Cuenca. https://dspace.ucuenca.edu.ec/items/aa4c7981-ad0a-4f5a-b654-43c8d08ff166

Lira Aguirre, F. A. (2025). Factores psicosociales y el abandono escolar en estudiantes bajo riesgo de vulnerabilidad social de nivel bachillerato [Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Chihuahua]. http://repositorio.uach.mx/id/eprint/782

Narváez, A. A. (2024). La Dislexia en el aprendizaje de la Lectoescritura en Estudiantes de Cuarto Año de Educación General Básica de la Unidad Educativa Tutsa Keesha periodo lectivo 2024-2025. https://repositorio.epnewman.edu.pe/handle/20.500.12892/1506

Nizama Valladolid, M., & Nizama Chávez, L. M. (2020). El enfoque cualitativo en la investigación jurídica, proyecto de investigación cualitativa y seminario de tesis. Vox juris, 38(2), 69-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7628480

Ocelote, S. (2023). Modelo de tamizaje universal en el sistema educativo nacional dirigido a la detección de trastornos del neurodesarrollo que ocasionan problemas de aprendizaje. Revista legislativa de estudios sociales y de opinión pública, 16(34), 13-52. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9200909

Ochoa, E. M. (2021). Educación inclusiva en Ecuador: Una mirada a través del índex for inclusión. Recimundo, 5(1), 243-260. https://doi.org/10.26820/RECIMUNDO/5.(ESP.1).NOV.2021.243-260

Pastor, C. A., Martínez-Martín, I., Caparrós-Martín, E., Galindo-Domínguez, H., Silva-Laguardia, M. M., Hernández-Portero, G., García-Lázaro, I., Losada-Iglesias, D., López-Gracia, Á., & Romera-Hiniesta, F. (2022). Enseñar pensando en todos los estudiantes: El modelo de Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) (Vol. 50). Ediciones SM España.

Peña, D. L. (2020). Actividades de apoyo lúdico–pedagógico para estudiantes con dislexia, disgrafía y discalculia de grado tercero, de la sede C, del Colegio Isidro Caballero Delgado. Universidad Autónoma de Bucaramanga. https://repository.unab.edu.co/handle/20.500.12749/12484

Sánchez, P. (2024). Factores que Influyen en el rendimiento académico del alumnado con discapacidad: Una revisión sistemática. Universidad de Cantabria. https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/35798

Sanchez, G. A., & Tovar, O. L. (2020). Sistematización de experiencias de la práctica profesional del rol del psicólogo/a educativo en el proceso de educación inclusiva del Colegio Espíritu Santo Marianistas de Girardot, durante 2019-2 y 2020-1[Tesis doctoral, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/11736/1/UVDT.P_SanchezGina-TovarOlga_%202020.pdf

Suasnavas, E. G. (2020). Percepciones sobre cambios en el rol del docente en un colegio fiscal de Quito, ocho años después de la implementación de la nueva Ley Orgánica de Educación Intercultural [Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador]. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/7483

Valle, A., Manrique, L., & Revilla, D. (2022). La investigación descriptiva con enfoque cualitativo en educación. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/184559

Vélez, X. V., Tárraga, R., Fernández-Andrés, M. I., Sanz-Cervera, P., Blázquez-Garcés, J. V., & Tijeras, A. (2015). Incidencia de la dislexia en Ecuador: Relación con el CI, lateralidad, sexo y tipo de escuela. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 249-258. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349851784023.pdf

Published

2025-07-14 — Updated on 2025-10-15

Versions

How to Cite

Dyslexia, Dysgraphia, and Dyscalculia in the Ecuadorian Educational System: An Analysis from the Perspective of Educational Psychology (Review). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(4), 356-367. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5225 (Original work published 2025)

Most read articles by the same author(s)