Psycho-pedagogical strategy for the preparation of primary school teachers in inclusive contexts (Review)

Authors

Keywords:

inclusion; educational inclusion; psycho-pedagogical strategy; teachers

Abstract

The psycho-pedagogical strategy for the continuous primary teacher training in inclusive contexts focuses on developing competencies that enable teachers to address the diversity of students in the classroom. This training seeks to equip teachers with theoretical and practical tools that facilitate the inclusion of all students, regardless of their abilities or needs. A key aspect of this strategy is the focus on meaningful learning, where the adaptation of methodologies and didactic resources that consider the individual characteristics of each student is promoted. In addition, the importance of critical reflection on one's own teaching practice is emphasized, fostering a collaborative learning environment among colleagues. On the other hand, it is suggested to incorporate the use of educational technologies that support inclusive learning and promote awareness of cultural and social diversity. This includes training in specific strategies to manage challenging situations and create a positive school climate. This psycho-pedagogical strategy is fundamental to prepare primary teachers to face the challenges of inclusive education, ensuring that all students have access to quality and equitable education. This paper aims to prepare teachers of the Bachelor's Degree in Primary Education in inclusive psycho-pedagogical strategies that allow them to effectively serve students with diverse educational needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lidia María Barrero Fonseca, Universitario de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciada en Pedagogía-Psicología. Licenciada.  Instructora.

  • María Margarita Santiesteban Labañino, Universidad de Oriente. Cuba.

    Licenciada en Pedagogía- Psicología. Doctora en Ciencias Pedagógicas.

  • Maira Ortiz Isaac, Universidad de Oriente. Cuba.

    Licenciada en Educación en la especialidad de Defectología. Doctora en Ciencias Pedagógicas

References

Casanova, M. A. (2011). Evaluación para la inclusión educativa. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(1), 78-89. https://doi.org/10.15366/riee2011.4.1.004

Bernal, R., & Rodríguez, X. (2021). Políticas educativas inclusivas para el aprendizaje y la participación de los estudiantes. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 4(2), 252-259. https://doi.org/10.62452/7s3sqt15

Borges, D. I., & Quintanal, M. (2022). Tareas docentes para perfeccionar la inclusión educativa desde el contexto escolar. Maestro y Sociedad, 19(3), 983-997. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5647

Calvo, M. I., & Verdugo, M. Á. (2012). Educación inclusiva, ¿una realidad o un ideal? Edetania, Estudios y Propuestas Socioeducativas, (41), 17-30. https://revistas.ucv.es/edetania/index.php/Edetania/article/view/252/218

Cóndor, M. G., Cóndor, J., & Posso, R. J. (2021). Propuesta educativa para el desarrollo personal y social de los adolescentes en la pandemia. Revista Científica Olimpia, 18(3), 15-27. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/26183

Espín, L. C., Espín, A. L., Chamba, O. B., & Zambrano, O. W. (2023). Necesidades de formación psicopedagógicas del docente en atención al sistema educativo inclusivo, de los adolescentes que cursan el bachillerato general unificado. Ciencia Digital, 7(2), 119-136. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v7i2.2566

García, A., Medina, E., & Mastrapa, R. (2022). Formación de la competencia psicopedagógica de profesionales para el desarrollo social. Revista Mexicana de Investigación e Intervención Educativa, 1(1), 53-60. https://doi.org/10.62697/rmiie.v1i1.7

Hernández, T., Márquez, J. L., & Pereda, I. F. (2022). La formación de habilidades de orientación psicopedagógica en la carrera licenciatura en educación primaria. Revista Mendive, 20(4), 1123-1134. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3045

Imbermón, F. (2021). Claves para una nueva formación del profesorado. Investigación en la escuela, (43), 57-66. https://revistascientificas.us.es/index.php/IE/article/view/7670

Martínez, R., Martí, A. E., Paneque, A. N., Hernández, J. J., Rodríguez, C. R., & Llosa, M. (2020). Fundamentos de la estrategia educativa para el fortalecimiento de la identidad cultural cubana en el desempeño docente. Revista Cubana Tecnología de la Salud, 11(2), 40-47. https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1693

Ministerio de Educación Superior. (2007). Resolución 210. Trabajo metodológico. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-210-de-2007-de-ministerio-de-educacion-superior

Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. CEPAL. https://catalogo.ciess.org/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=29064

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021). Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2021/2: los actores no estatales en la educación: ¿quién elige? ¿quién pierde? https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380076_spa

Pegalajar, M. C., & Colmenero, M. J. (2017). Actitudes y formación docente hacia la inclusión en Educación Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica de Investigación Educativa 19(1), 84-97. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.765

Pinargote, F. R., & Bert, J. E. (2024). La formación continua del docente inclusivo para mejorar el aprendizaje de los estudiantes en la Educación General Básica Media. Revista Mapa, 11(34), 200-221. https://revistamapa.org/index.php/es/article/view/441

Posso, R. J., & Barba, L. C. (2023). Expresión corporal en educación inicia: fomento de la creatividad y la inclusión. MENTOR. Revista de investigación educativa y deportiva, 2(2), 1228-1234. https://doi.org/10.56200/mried.v2i2Especial.6996

Rojas, A. L., Estévez, M. A., & Domínguez, Y. (2018). La formación psicopedagógica del docente como ámbito profesional. Revista Conrado, 14(62), 266-271. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/716

Rojas, A. L., Estévez, M. A., & Rodríguez, R. (2021). Maestría en Educación Mención Orientación Educativa: una opción para la formación psicopedagógica del docente, en Ecuador. Revista Conrado, 17(79), 96-106. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1701

Susinos, T., & Parrilla, A. (2016). Investigación Inclusiva en Tiempos Difíciles. Certezas Provisionales y Debates Pendientes. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2). https://doi.org/10.15366/reice2013.11.2.004

Turcás, D., Tellez, N., & Bonne, E. (2022). Proceso de formación del maestro de Educación Especial en gestión de la inclusión del discapacitado. Maestro y Sociedad, 19(3), 1153-1169. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5662

Published

2025-04-08

How to Cite

Psycho-pedagogical strategy for the preparation of primary school teachers in inclusive contexts (Review). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(3), 287-301. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5134