Environmental education in the initial training of the Special Education teacher (Original)
Keywords:
environmental education; Special Education; Higher Education; trainingAbstract
At present, protection of the environment is a necessity in every sense due to the environmental problems the world is facing. Environmental education appears as a response to the environmental crisis, with the support of the Educational Sciences, which deal with the formative process of man and his development, how he prepares himself throughout his life to interact with the environment. The objective of this work is to analyze the process of environmental education in the Special Education Major at Pinar del Río University. The variable under study was operationalized, the dimensions determined were environmental knowledge, environmental behavior and their respective indicators. In the diagnostic study, a combined approach was used, with a system of theoretical, empirical and statistical-mathematical educational research methods. Among these methods stand out the historical-logical, analysis and synthesis, scientific observation, documentary analysis, interviews and pedagogical test. As a result, there are revealed shortcomings in the development of environmental education in the initial training of the Special Education teacher and the need to structure an environmental education from a holistic conception that forms and informs about the educational process that deals with the relationship of human beings with their environment and with themselves, as well as the consequences of this relationship.
Downloads
References
Alea, A. (2006a). Breve historia de la educación ambiental: Del conservacionismo hacia el desarrollo sostenible. Revista Futuros, (12). https://www.studocu.com/co/document/universidad-studocu-colombia/etica-y-valores/breve-historia-de-la-educacion-ambiental/91528923
Alea, A. (2006b). Diagnóstico y potenciación de la Educación Ambiental en jóvenes universitarios. Odiseo Revista electrónica de Pedagogía, 3(6). https://odiseo.com.mx/2006/01/alea-diagnostico.html
Bosque, R. (2014). El estado del arte de la educación ambiental y energética en las universidades de ciencias pedagógicas en Cuba. VARONA, (58), 66-77. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165008
Corraliza, J. A., & Aragonés, J. I. (2002). Psicología ambiental e intervención psicosocial Psychosocial. Psychosocial Intervention, 11(3), 271-275. https://journals.copmadrid.org/pi/art/654ad60ebd1ae29cedc37da04b6b0672
Eschenhagen, M. L. (2016). Repensar la educación ambiental superior: Puntos de partida desde los caminos del saber ambiental (1ra edición). Universidad Pontificia Bolivariana.
Eschenhagen, M. L. (2021). Colonialidad del saber en la educación ambiental: La necesidad de diálogos de Saberes. Praxis & Saber, 12(28), 56-69. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n28.2021.11601
Geiger, S. M., Otto, S., & Díaz, J. S. (2014). A diagnostic Environmental Knowledge Scale for Latin America. PsyEcology, 5(1), 1-36. https://doi.org/10.1080/21711976.2014.881664
González, E. J. (2019, 18 al 22 de noviembre). La educación ambiental en la era neoliberal: Luces y sombras de una práctica pedagógica en condiciones de cambio climático [Conferencia magistral]. XV Congreso Mexicano de Investigación Educativa, Acapulco, México. https://www.espace-ressources.org/2019/12/03/la-educacion-ambiental-en-la-era-neoliberal-luces-y-sombras-de-una-practica-pedagogica-en-condiciones-de-cambio-climatico/
McPherson, M. (2004). La Educación ambiental en la formación de docentes. Pueblo y Educación.
Mendoza, H. (2015). Modelo didáctico para la educación ambiental en la carrera de medicina [Tesis de Doctorado, Universidad Estatal Península de Santa Elena]. UPSE. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/7519
Mota, A. B. D. S. (2021). A educação ambiental nos anos iniciais do ensino fundamental na visão dos professores de presidente kennedy-es [Tesis de maestría, Centro Universitário Vale do Cricaré]. Repositorio IVC. https://repositorio.ivc.br/handle/123456789/1127
Peralta, E. S. (2022). El discurso educativo ambiental manifiesto en el compromiso de políticas y gestión institucional de la UNNE. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 39, 116-139. http://repositorio.unne.edu.ar/xmlui/handle/123456789/51234
Prosser, G., & Romo, I. (2019). Investigación en educación ambiental con menores en Iberoamérica: Una revisión bibliométrica de 1999 a 2019. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(83), 1027-1053. https://ojs.rmie.mx/index.php/rmie/article/view/331
Roque, M. G. (2001). La educación ambiental: Acerca de sus fundamentos teóricos y metodológicos. Cub@: Medio Ambiente Y Desarrollo, 1(1). https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/20
Ruvalcaba, C. Y. (2010). Educación ambiental como factor de cambio; conocer, interpretar y aprender para mejorar desde lo local. Universidad Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/trerecpro/2010/hdl_2072_94115/PFC_CarmenYvonetRuvalcaba.pdf
Saza, A. F., Sierra, W., & Gómez, C. A. (2021). Comportamiento proambiental y conocimiento ambiental en universitarios: ¿el área de conocimiento hace la diferencia? Revista CES Psicología, 14(1), 64-84. https://doi.org/10.21615/cesp.14.1.6
Terrón, E., Clemente, J., & Bello, L. O. (2023). Educación Ambiental Epistemologías y Modelos Educativos ante el cambio climático y para el transito civilizatorio. Universidad Pedagógica Nacional https://www.academia.edu/106243190/Educacion_ambiental_epistemologias_1_#loswp-work-container
Tiriba, L. (2017). Educação infantil como direito e alegria. Laplage em revista, 3(1), 72-86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6193612
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.