Environmental education in the initial training of the Special Education teacher (Original)

Authors

Keywords:

environmental education; Special Education; Higher Education; training

Abstract

At present, protection of the environment is a necessity in every sense due to the environmental problems the world is facing. Environmental education appears as a response to the environmental crisis, with the support of the Educational Sciences, which deal with the formative process of man and his development, how he prepares himself throughout his life to interact with the environment. The objective of this work is to analyze the process of environmental education in the Special Education Major at Pinar del Río University. The variable under study was operationalized, the dimensions determined were environmental knowledge, environmental behavior and their respective indicators. In the diagnostic study, a combined approach was used, with a system of theoretical, empirical and statistical-mathematical educational research methods. Among these methods stand out the historical-logical, analysis and synthesis, scientific observation, documentary analysis, interviews and pedagogical test. As a result, there are revealed shortcomings in the development of environmental education in the initial training of the Special Education teacher and the need to structure an environmental education from a holistic conception that forms and informs about the educational process that deals with the relationship of human beings with their environment and with themselves, as well as the consequences of this relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yadira Angueira Betancourt, Universidad de Pinar del Río. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad Educación Especial. Máster en Psicología Educativa. Profesor Auxiliar

  • Olivia García Reyes, Universidad de Pinar del Río. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad Defectología. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular

  • Rosa Hernández Acosta, Universidad de Pinar del Río. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad Geografía. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular

References

Alea, A. (2006a). Breve historia de la educación ambiental: Del conservacionismo hacia el desarrollo sostenible. Revista Futuros, (12). https://www.studocu.com/co/document/universidad-studocu-colombia/etica-y-valores/breve-historia-de-la-educacion-ambiental/91528923

Alea, A. (2006b). Diagnóstico y potenciación de la Educación Ambiental en jóvenes universitarios. Odiseo Revista electrónica de Pedagogía, 3(6). https://odiseo.com.mx/2006/01/alea-diagnostico.html

Bosque, R. (2014). El estado del arte de la educación ambiental y energética en las universidades de ciencias pedagógicas en Cuba. VARONA, (58), 66-77. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165008

Corraliza, J. A., & Aragonés, J. I. (2002). Psicología ambiental e intervención psicosocial Psychosocial. Psychosocial Intervention, 11(3), 271-275. https://journals.copmadrid.org/pi/art/654ad60ebd1ae29cedc37da04b6b0672

Eschenhagen, M. L. (2016). Repensar la educación ambiental superior: Puntos de partida desde los caminos del saber ambiental (1ra edición). Universidad Pontificia Bolivariana.

Eschenhagen, M. L. (2021). Colonialidad del saber en la educación ambiental: La necesidad de diálogos de Saberes. Praxis & Saber, 12(28), 56-69. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n28.2021.11601

Geiger, S. M., Otto, S., & Díaz, J. S. (2014). A diagnostic Environmental Knowledge Scale for Latin America. PsyEcology, 5(1), 1-36. https://doi.org/10.1080/21711976.2014.881664

González, E. J. (2019, 18 al 22 de noviembre). La educación ambiental en la era neoliberal: Luces y sombras de una práctica pedagógica en condiciones de cambio climático [Conferencia magistral]. XV Congreso Mexicano de Investigación Educativa, Acapulco, México. https://www.espace-ressources.org/2019/12/03/la-educacion-ambiental-en-la-era-neoliberal-luces-y-sombras-de-una-practica-pedagogica-en-condiciones-de-cambio-climatico/

McPherson, M. (2004). La Educación ambiental en la formación de docentes. Pueblo y Educación.

Mendoza, H. (2015). Modelo didáctico para la educación ambiental en la carrera de medicina [Tesis de Doctorado, Universidad Estatal Península de Santa Elena]. UPSE. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/7519

Mota, A. B. D. S. (2021). A educação ambiental nos anos iniciais do ensino fundamental na visão dos professores de presidente kennedy-es [Tesis de maestría, Centro Universitário Vale do Cricaré]. Repositorio IVC. https://repositorio.ivc.br/handle/123456789/1127

Peralta, E. S. (2022). El discurso educativo ambiental manifiesto en el compromiso de políticas y gestión institucional de la UNNE. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 39, 116-139. http://repositorio.unne.edu.ar/xmlui/handle/123456789/51234

Prosser, G., & Romo, I. (2019). Investigación en educación ambiental con menores en Iberoamérica: Una revisión bibliométrica de 1999 a 2019. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(83), 1027-1053. https://ojs.rmie.mx/index.php/rmie/article/view/331

Roque, M. G. (2001). La educación ambiental: Acerca de sus fundamentos teóricos y metodológicos. Cub@: Medio Ambiente Y Desarrollo, 1(1). https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/20

Ruvalcaba, C. Y. (2010). Educación ambiental como factor de cambio; conocer, interpretar y aprender para mejorar desde lo local. Universidad Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/trerecpro/2010/hdl_2072_94115/PFC_CarmenYvonetRuvalcaba.pdf

Saza, A. F., Sierra, W., & Gómez, C. A. (2021). Comportamiento proambiental y conocimiento ambiental en universitarios: ¿el área de conocimiento hace la diferencia? Revista CES Psicología, 14(1), 64-84. https://doi.org/10.21615/cesp.14.1.6

Terrón, E., Clemente, J., & Bello, L. O. (2023). Educación Ambiental Epistemologías y Modelos Educativos ante el cambio climático y para el transito civilizatorio. Universidad Pedagógica Nacional https://www.academia.edu/106243190/Educacion_ambiental_epistemologias_1_#loswp-work-container

Tiriba, L. (2017). Educação infantil como direito e alegria. Laplage em revista, 3(1), 72-86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6193612

Published

2025-04-07

How to Cite

Environmental education in the initial training of the Special Education teacher (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(3), 204-219. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5125