Formation of professional pedagogical interests in students majoring in Education, Foreign Languages specialty (Original)

Authors

Keywords:

pedagogical professional interests; pedagogical strategy; professional orientation; foreign languages

Abstract

The formation of professional interests involving pedagogical careers constitutes a social demand contained in the Model of Professional of the future foreign language education graduate. In this sense, it is important to recognize as an essential condition for the success of the educational activity the existence of a professional orientation based on solid professional interests, which will allow the performance of the job with quality and efficiency; at the same time,that will make possible the full satisfaction of the students in their performance. During the research, scientific methods such as analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logical were used to systematize information coming from the documentary analysis. A pedagogical strategy for the formation of professional interests in the students of the first year of the Bachelor's Degree in Foreign Languages Education in Guantánamo is proposed, in order to continue strengthening new conceptions that propitiate the interest involving the pedagogical profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Martha Álvarez Ravelo, Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas. Universidad de Guantánamo. Cuba.

    Licenciada en Educación Lenguas Extranjeras (inglés). Máster. Profesora Auxiliar. Profesora del Departamento de Lenguas Extranjeras. Jefa de la Disciplina Principal Integradora.

  • Isis Domínguez Blanco, Universidad de Guantánamo. Cuba.

    Licenciada en Educación. Especialidad Química. Doctora en Ciencias. Profesora Titular. Jefa del departamento de Calidad.

  • Juana Daudinot Gamboa, Universidad de Guantánamo. Cuba.

    Licenciada en Educación. Especialidad Maestro Primario. Doctora en Ciencias. Profesora Titular. Profesora del departamento de Pedagogía-Psicología.

References

Arango, Y., & Ramos, G. (2021). Alternativas para la orientación profesional pedagógica por el psicopedagogo en 9no grado. Mendive. Revista de Educación, 19(3), 778‐793. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2484

Cristo, Y. (2020). El desarrollo de los intereses profesionales pedagógicos de los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Preescolar [Tesis de doctorado, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”]. https://dspace.uniss.edu.cu/handle/123456789/7555

González, I., Rodríguez, A., & Hernández, J. (2020). La orientación profesional para los estudiantes de preuniversitario desde la Universidad de Camagüey. Luz, 19(1), 3-14. https://www.redalyc.org/journal/5891/589161654002/589161654002.pdf

Mallart, J. (2023). La orientación profesional y la escuela. Revista Española de Pedagogía, 2(5). https://www.revistadepedagogia.org/rep/vol2/iss5/1

Remón, D. B., Gómez, Y., & Arribas, R. E. (2019). La orientación profesional. Un reto educativo. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(6), 91‐103. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1085

Reyes, I., Justiz, M., & Miranda, Y. (2024). La formación de intereses profesionales pedagógicos de los estudiantes en las escuelas pedagógicas. Transformación. 20(1), 83-104. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-29552024000100083&script=sci_arttext

Saiz, Y., Urquiza, W., & Fernández, E. (2022). Modelo de orientación profesional pedagógica hacia la Licenciatura en Educación Matemática en Preuniversitario. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 14(1), 378-395. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8985676

Silvia, A., Alonso, E., & Caballero, H. I. (2022). Concepción pedagógica de los intereses profesionales pedagógicos en los estudiantes de la escuela pedagógica. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 13(5), 19‐36. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1372

Valle, A. D. (2010). La Investigación pedagógica. Otra Mirada. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/55246727/LIBRO_1_para_TEMA_4_SEMINARIO_DE_INVESTIGACION-1-libre.pdf?1512841640=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DINSTITUTO_CENTRAL_DE_CIENCIAS_PEDAGOGICA.pdf&Expires=1738685971&Signature=DxMBaPeU4tqEETbowH8Dmw6cImuqxknJDRkM6D03eDVqmdqBwWP~Tq7BJocZEcWbbeftXrCQlFlmyJC9Ektnichy-Gyl-KPzGyqNt9g09BrOzFXllp1kiqNqOaUNyImeBQ58iOz8yJZfrrh1B~2ywpnBXtWLsc8Ww5JQsqlG1xKHIAwTxwfg4X8J3QLqVCAAIuFDhzIcBFy079WADrqAlOTb43GuE0dk3TunymaZWgZACDnoeHI3GY9lwN9fI4o1r534uHr9PKYIGmgLHfxjo0wiIwYQ60aJD4m5oAi9wM9dpJUruTHnOsvbNa-7H9jwZGC-frzZUE5VYtKxGuP1Ow__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA

Published

2025-04-01

How to Cite

Formation of professional pedagogical interests in students majoring in Education, Foreign Languages specialty (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(3), 1-13. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5097