The development of writing through gamification in high school students in Ecuador (Original)

Authors

Keywords:

activity system; skills; gamification; writing

Abstract

Writing is still a challenge for teaching and learning despite its importance in human communication. The objective of this research is to design a system of activities with the use of gamification for the development of writing skills in third year high school students in the subject Language and Literature at the Fluminense Educational Unit located in the province of Los Rios. The research to be developed has a combined approach, with a type of applied, correlational and field research. Theoretical methods are used for the study of the decisive variables in the research, and empirical methods associated with the diagnosis carried out. Among them observation, documentary review and interview. It was necessary to test the reliability and validity of the instrument. A system of activities is designed for the development of writing skills with the use of gamification, for which four stages or components consistent with the development of the skill are established: motivation, development, evaluation-follow-up and reinforcement, for which a group of actions centered on the student is created. The effectiveness of the proposal is verified according to the perception of a group of experts of the institution by means of the application of the Net Promoters Index with a result of 72.5, higher than 50 percentage units, for which the proposal is considered excellent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniela Victoria Chávez Rojas, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

    Ingeniera en Marketing. Máster en Pedagogía.

  • María Fernanda Pineda Burgos, Universidad Técnica Estatal de Quevedo.

    Ingeniera en Marketing. Máster en Pedagogía. Profesora

  • Ruth Rocío Fuentes Maquilon, Universidad Técnica Estatal de Quevedo.

    Licenciada Contabilidad y Auditoría. Máster en Pedagogía. Profesora

References

Abdel-Ganny, A. (2023). Enhancing English Writing Performance through Gamification: An Experimental Study. International Journal of Instructional Technology and Educational Studies, 4(3), 2682-3918. https://journals.ekb.eg/article_322756_c8c39e56f5888aa44dafe1675801053b.pdf

Bangert, R. L., Hurley, M. M., & Wilkinson, B. (2004). The effects of school-based writing-to-learn interventions on academic achievement: A meta-analysis. Review of educational research, 74(1), 29-58. https://doi.org/10.3102/00346543074001029

Cuevas, D. D., & Arancibia, B. M. (2020). Percepciones y expectativas de docentes de ingeniería y educación en torno a la retroalimentación en tareas de escritura. Formación universitaria, 13(4), 31-44. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-50062020000400031&script=sci_arttext

Cedeño, E. L., & Murillo, J. A. (2019). Entornos virtuales de aprendizaje y su rol innovador en el proceso de enseñanza. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(1), 138-148. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i1.2156

Escribano, F. (2013). Gamificación versus ludictadura. Obra digital, 5(1), 58-72. https://revistesdigitals.uvic.cat/index.php/obradigital/article/view/22

Fernández, R., de Amo, J. M., Domínguez, J. C., & Asensio, M. I. (2019). Un diseño de gamificación en el aula de literatura infantil y juvenil para mejorar las estrategias de lectura y escritura en el grado de educación primaria. Innovación educativa en la sociedad digital, 5(2), 799-813. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7648311

Ferretti, R. P., & Graham, S. (2019). Argumentative writing: theory, assessment, and instruction. Reading and writing, 32, 1345-1357. https://doi.org/10.1007/s11145-019-09950-x

Gallego, A. F., & Ágredo, A. F. (2016). Implementando una metodología de gamificación para motivar la lectura y escritura en jóvenes universitarios. Kepes, 13(14), 61-81. https://doi.org/10.17151/kepes.2016.13.14.4

Hurtado, E. E., Medina, A., Ruilova, M. B., & Flores, K. L. (2024). Gamificación como estrategia didáctica en la asignatura de Estudios Sociales de décimo año de Educación Básica. Journal of Science Research, 9(1), 44-64. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/3029

Jácome, Y. R. (2022). El trasfondo pedagógico de la gamificación en el desarrollo de la lecto–escritura [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica Indoamérica]. Repositorio UTI. https://repositorio.uti.edu.ec/bitstream/123456789/2767/1/JACOME%20TAYUPANTA%20YADIRA%20ROCIO.pdf

Malik, A. R., Patriwi, Y., Andajani, K., Numertayasa, I. W., Suharti, S., Darwis, A., & Marzuki, D. (2023). Exploring Artificial Intelligence in Academic Essay: Higher Education Student's Perspective. International Journal of Educational Research Open, 5(2), 100- 296. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100296

Mallitasig, A. J., & Freire, T. M. (2020). Gamificación como técnica didáctica en el aprendizaje de las Ciencias Naturales. Innova research journal, 5(3), 164-181. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2020.1391

Meza, L. R., & Moya, M. E. (2020). TIC y neuroeducación como recurso de innovación en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 5(2), 85-96. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2550-65872020000200094&lng=es&nrm=iso

Ortiz, A., & Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educación e Investigación, 44(1), 45-56. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844173773

Pavez, P., & Galdames, A. (2022). Pedagogía basada en el género discursivo en la escritura de trabajos finales de grado en la formación de intérpretes. Mutatis 106 Mutandis. Revista Latinoamericana de Traducción, 15(2), 315-344. https://doi.org/10.17533/udea.mut.v15n2a04

Parra, M. E., & Segura, A. (2019). Producción científica sobre gamificación en educación: Un análisis cienciométrico. Revista de Educación, 3(2), 67-73. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2019-386-429

Plaza, J. A., Medina, A., Nogueira, D., Maliza, W. F., & Castillo, V. J. (2022). Utilización de la metodología flipped classroom en la enseñanza básica. Una respuesta a la pandemia. Revista Universidad y Sociedad, 14(1), 30-38. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2532

Polimonta, M. A. (2021). Gamificación para el aprendizaje de lecto-escritura mediante recursos tecnológicos [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica Israel]. Repositorio UISRAEL. http://repositorio.uisrael.edu.ec/xmlui/bitstream/handle/47000/2737/UISRAEL-EC-MASTER-EDUC-378.242-2021-022.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Revelo, O., Collazos, C. A., & Jimenez, J. A. (2018). La Gamificación como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: un mapeo sistemático de literatura. Lámpsakos (revista Descontinuada), 1(19), 31–46. https://doi.org/10.21501/21454086.2347

Ryhan, R. M., & Delci, E. L. (2000). La Teoría de la Autodeterminación y la Facilitación de la Motivación Intrínseca, el Desarrollo Social, y el Bienestar. By the American Psychological Association, 55, (1), 68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68

Silvestre, M., & Zilbersteing, J. (2000). Enseñanza y aprendizaje desarrollador. Pueblo y Educación.

Telesca, L. (2024). Implementing a Metalinguistic Approach to Secondary School Writing. Implementing a Metalinguistic Approach to Secondary School Writing, 55(1), 14 – 75. https://doi.org/10.1044/2023_LSHSS-22-00182

Tutiven, K. M. (2022). Programa de gamificación para mejorar el conocimiento matemático en niños y niñas de cuarto grado del cantón Guayaquil [Tesis de Maestría, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/95804/Tutiven_CKM-SD.pdf?sequence=4

Vaillant, D., Rodríguez, E., & Bentancor, G. (2020). Uso de plataformas y herramientas digitales para la enseñanza de la Matemática. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 28, 718-740. https://www.scielo.br/j/ensaio/a/FqJdDMbX7FdGg3TYPmfqSBh/?format=html

Warschauer, M., Sharin, R. J., & Baek, C. (2024). Journal of Research on Technology in Education special issue on computer science for all. Journal of Research on Technology in Education, 56(6), 633-637. https://doi.org/10.1080/15391523.2024.2411151

Published

2025-03-31 — Updated on 2025-06-04

Versions

How to Cite

The development of writing through gamification in high school students in Ecuador (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(2), 1000-1014. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5094 (Original work published 2025)