Impact of the SAMR model on the development of digital competencies in university students (Original)

Authors

Keywords:

digital skills; educational innovation; educational technology; higher education; SAMR model

Abstract

Currently, the development of digital competencies in university students is increasingly necessary. The digital transformation in education demands innovative methodologies that enhance learning. The SAMR model, comprised of the levels of Substitution, Augmentation, Modification, and Redefinition, allows educators to progressively integrate technology, promoting the development of essential digital skills, as well as critical thinking and problem-solving skills for their academic and professional performance. The main objective of the study was to evaluate the impact of applying the SAMR model on university students' digital competencies. A quantitative methodology was used; the study used a non-experimental design, using surveys and interviews with a sample of 345 students and 15 faculty members from the Information Technology program at the State University of Southern Manabí. The results showed a significant improvement in students' digital skills after the intervention, demonstrating that the implementation of the SAMR model favors the development of technological, cognitive, and social skills. The most important conclusion reveals that the progressive integration of technology through the aforementioned model substantially improves students' digital skills, contributing to a dynamic and innovative education. It should be noted that this research is the result of the research project entitled: Technological Tools under the SAMR Model. Case study: Southern Manabí State University.

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Author Biographies

  • Karina Virginia Mero Suarez, Facultad de Ciencias Técnicas. Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Ingeniera en Sistemas. Magister en Docencia Universitaria e Investigación Educativa. Magister en Informática Empresarial. Doctora en Tecnologías de la Información. Docente de la carrera de Tecnologías de Información

  • Edwin Joao Merchán Carreño, Facultad de Ciencias Técnicas. Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Ingeniero en Sistemas. Magister en Docencia Universitaria e Investigación Educativa. Magister en Informática Empresarial. Doctor en Tecnologías de la Información. Docente de la carrera de Tecnologías de la Información.

  • Carlos Renán Mero Suárez, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Ingeniero en Computación y Redes. Especialista en Redes de Comunicación de Datos. Magíster en Informática Empresarial. Diploma Superior en Sistemas de Información Empresarial. Docente en la carrera de Administración de Empresas

  • Pascual Angel Pisco Gámez, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador

    Ingeniero en Computación en Redes. Master en Gerencia Educativa. Docente de la Carrera de Tecnologías de la Información

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Published

2025-03-28

How to Cite

Impact of the SAMR model on the development of digital competencies in university students (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(2), 878-893. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5064

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