Metodologías activas para fomentar aprendizaje significativo de ciencias naturales en Educación General Básica de Ecuador (Revision)

Authors

Keywords:

Natural Sciences; active methodology; Project-Based Learning; Flipped Classroom; Gamification

Abstract

Active methodologies in the natural sciences foster the development of fundamental skills and encourage meaningful learning, which contributes to improving educational quality. This article presents the results of developing a proposal for active methodologies for project-based learning, flipped classrooms, and gamification for eighth-year students of Basic General Education, considering natural science content on topics related to climate change, biodiversity, and sustainability. A mixed methodology is used, combining empirical, theoretical, and mathematical-statistical methods to ensure the relevance and reliability of the results.  Descriptive statistical analysis was used to interpret qualitative data obtained through surveys, observation sheets, and questionnaires, with a sample of 35 students and 4 teachers, from 2024 to 2025. The proposal was assessed using specialist criteria, highlighting the relevance of the active methodologies designed. The results indicate that their application promotes the development of a scientific and educational culture, transforms traditional teaching, and plays a decisive role in streamlining the teaching-learning process of natural sciences and awakening greater student interest in their study.

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Author Biographies

  • Sara Concepción Pino García, Escuela de Básica Ángel Polivio Chávez. Cuenca. Ecuador.

    Licenciada en Ciencias de la Educación mención Psicología Infantil. Docente en Educación General Básica.

  • Rubyt Susana Vaca Minga, Unidad Educativa del Milenio “10 de Noviembre”. Yantzaza. Ecuador.

    Licenciada en Ciencias de la Educación mención Psicología Infantil y Educación Parvularia. Docente en Educación General Básica.

  • Roelbis Lafita Frómeta, Universidad Metropolitana del Ecuador.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Biología. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

  • Wilber Ortiz Aguilar, Universidad Bolivariana del Ecuador, 092405 Durán, Ecuador.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Matemáticas. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

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Published

2025-03-20

How to Cite

Metodologías activas para fomentar aprendizaje significativo de ciencias naturales en Educación General Básica de Ecuador (Revision). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(2), 667-685. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5032