Information systems and their interaction with customers (Original)

Authors

Keywords:

Interaction; loyalty; optimization; competitiveness

Abstract

Information systems in recent years have been tools widely used by businessmen, due to their ability to gather, process, distribute and share data in a timely and integrated manner, allowing them to make correct decisions, which influences efficiency and competitiveness. of the company. The objective of this research is to establish the interaction of information systems with clients. For its development, a bibliographic methodology was used, applying an exhaustive review of the existing literature in books, academic articles and technical documents, referring to the variables. under study, allowing the information to be collected, organized and analyzed. The results found show that these systems facilitate personalized interaction and optimize communication and response times, strengthening the bond with customers. Furthermore, information systems are essential for loyalty strategies and personalization of services, generating trust and loyalty. Real-time communication ensures customers feel valued, offering a strategic advantage in a competitive environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marlon Orlando Holguín Cedeño, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Estatal del Sur de Manabí, Jipijapa, Ecuador.

    Profesional en Formación, de la Carrera Administración de Empresas

  • Maitte Nohelia Molina Chávez, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Estatal del Sur de Manabí, Jipijapa, Ecuador

    Profesional en Formación, de la Carrera Administración de Empresas

  • Adriana Betzabeth Nieves Rebolledo, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Estatal del Sur de Manabí, Jipijapa, Ecuador

    Profesional en Formación, de la Carrera Administración de Empresas

  • Xavier Enrrique Soledispa Rodríguez, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Estatal del Sur de Manabí, Jipijapa, Ecuador.

    Especialista en Proyectos de Consultoría, Economista, Docente, de la carrera Administración de Empresas

References

Agullo, C. (2024). La personalización de clientes como estrategia fundamental de Netflix. Comillas Universidad Pontificia . https://repositorio.comillas.edu/xmlui/bitstream/handle/11531/79368/TFG%20-%20Agullo%20Lara%20%2C%20Claudia.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Campuzano, J., Castro, H., & Figueroa, A. (2021). Una guía adaptada a las necesidades de las mipymes colombianas. https://colombiatic.mintic.gov.co/679/articles-197363_recurso_1.pdf

Castillo, B. (2023). Branded Content de marcas de moda de lujo de ropa femenina: Impacto, alcance e interacciones en las redes sociales. Universidad de Huelva. https://www.doctorado-comunicacion.es/ficheros/doctorandos/barbara_C_406.pdf

Checasaca, J., Sánchez, L., Malpartida, J., & Chocobar, E. (2022). Importancia de la herramienta Customer Relationship Management (CRM) en las empresas de Latinoamérica. Una revisión sistemática de la literatura científica los últimos diez años. Rev. ciente. UCSA vol.9 no.3 Asunción. http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2409-87522022000300097

Doncel, I. (2019). ¿Por qué es importante fidelizar a los clientes con automatización de marketing? https://www.datasocial.es/blog/fidelizacion-de-clientes-con-automatizacion-de-marketing

Gallardo, E. (2019). Metodología de la Investigación. https://repositorio.continental.edu.pe/bitstream/20.500.12394/4278/1/DO_UC_EG_MAI_UC0584_2018.pdf

Garibay, F. (2020). Diseño e implementación de un asistente virtual (chatbot) para ofrecer atención a los clientes de una aerolínea mexicana por medio de sus canales conversacionales. https://infotec.repositorioinstitucional.mx/jspui/bitstream/1027/402/1/INFOTEC_MGITIC_FAGO_27082020.pdf

González, J., Salazar, F., Ortiz, R., & Verdugo, D. (2019). Gerencia estratégica: herramienta para la toma de decisiones en las organizaciones. Telos, vol. 21, núm. 1, pp. 242-267. https://www.redalyc.org/journal/993/99357718032/html/

Ignatius, T., Idemudia, C., Louis, N., & Fadilat, K. (2024). El papel del análisis de big data en la gestión de las relaciones con los clientes: estrategias para mejorar la participación y la retención del cliente. https://www.researchgate.net/publication/383846986_The_role_of_big_data_analytics_in_customer_relationship_management_Strategies_for_improving_customer_engagement_and_retention

Insaurralde, N. (2023). La Gestión en Relación al Cliente (CRM), como Estrategia de Negocio en la Ciudad de Pilar, Paraguay. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/download/6590/10064/

López, A. (2024 ). Importancia de un sistema de CRM en el seguimiento de ventas. grupo Axioma Group S.A.S. https://www.fierros.com.co/es/noticias/importancia-de-un-sistema-de-crm-en-el-seguimiento-de-ventas

Navarro, M. (2024). Análisis de los Sistemas ERP: Estado Actual y Tendencias Futuras. Universidad de Sevilla. https://biblus.us.es/bibing/proyectos/abreproy/95143/fichero/TFG-5143+Navarro+Santos.pdf

Noruega, M. (2024). IMPLANTACIÓN DE UN SISTEMA ERP EN UNA EMPRESA DE CIBERSEGURIDAD: “DataSentinel S.L.”. https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/149526/1/mnoguerap99TFG0124memoria.pdf

Núñez, E., & Miranda, J. (2020). El marketing digital como un elemento de apoyo estratégico a las organizaciones. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, vol. 16, núm. 30, pp. https://www.redalyc.org/journal/4096/409663283006/409663283006.pdf

Ramos, P. (2024). Satisfacción del cliente en la logística: un análisis de chatbots en las empresas líderes de Colombia, Perú y Ecuador. Revista de Ciencias de la Administración y Economía. https://retos.ups.edu.ec/index.php/retos/article/view/7995/8258

Romero, M. (2023). Propuesta de estrategias de marketing para la fidelización de clientes minoristas provinciales de una empresa importadora de textiles. Universidad Tecnológica Empresarial de Guayaquil. http://biblioteca.uteg.edu.ec:8080/bitstream/handle/123456789/2265/ESTRATEGIAS%20DE%20MARKETING%20PARA%20LA%20FIDELIZACI%C3%93N%20DE%20CLIENTES%20MINORISTAS%20PROVINCIALES%20DE%20UNA%20EMPRESA%20IMPORTADORA%20DE%20TEXTILES.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Silva, J., Macías, B., Tello, E., & Delgado, J. (2021). La relación entre la calidad en el servicio, satisfacción del cliente y lealtad del cliente: un estudio de caso de una empresa comercial en México. CienciaUAT vol.15 no.2 Ciudad Victoria. https://www.google.com/search?q=+las+necesidades+y+comportamientos+de+los+clientes%2C+lo+que+a+su+vez+permite+a+las+empresas+anticiparse+a+las+demandas+de+los+clientes+y+proporcionar+soluciones+r%C3%A1pidas+y+precisas.&sca_esv=fd502329e85da6f5&rlz=1C1GCEU

Vargas , E., Rengifo , R., Guizado, F., & Sánchez , F. (2019). Sistemas de información como herramienta para reorganizar procesos de manufactura. Revista Venezolana de Gerencia, vol. 24, núm. 85, 2019. https://www.redalyc.org/journal/290/29058864015/html/

Zapata, J. (2023). Influencia del intercambio de conocimiento tácito en ventas en la venta cruzada y en la segmentación de clientes en MiPymes. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9585925.pdf

Published

2025-02-24 — Updated on 2025-03-27

Versions

How to Cite

Information systems and their interaction with customers (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(2), 514-528. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/5009 (Original work published 2025)

Most read articles by the same author(s)