Environmental education and teacher training in the 21st century (Original)

Authors

Keywords:

curricular transversality, ecological awareness, pedagogical change, socio-environmental competencies.

Abstract

The research addressed the importance of integrating environmental education in teacher training, in response to global socio-environmental challenges. In a context where sustainability has become an educational priority, this study allowed us to analyze how training in environmental education impacts the pedagogical practices of teachers and the development of socio-environmental competencies in students. The main objective of the research was to analyze and evaluate the current state, as well as the effectiveness of teacher training programs in the adoption of sustainable pedagogical strategies for the promotion of competencies in future educators through environmental education in the training of 21st century teachers, at the State University of the South of Manabí. To do this, a quantitative methodology with a descriptive approach was used, using surveys and statistical analyzes on the adoption of sustainable strategies. The results revealed that 85% of teachers adopted pedagogical strategies based on sustainability, and that 90% of students reported a greater commitment to environmental actions. The most important conclusion highlights that the integration of environmental education in teacher training generates a significant change in the attitudes and practices of future educators, contributing to the development of an educational culture oriented towards sustainability. This study is the result of the Education Career linkage project, titled: Directed tasks and psychopedagogical support to strengthen student learning in Jipijapa Public Basic Education. Phase III 2025.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Laura Karina Hidalgo Parrales, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Magíster en Educación. Docente de la Carrera de Educación en la Facultad de Ciencias Sociales Humanísticas y de la Educación.

  • Nora Mercedes López Villafuerte, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Magíster en Educación. Docente de la Carrera de Educación Inicial en la Facultad de Ciencias Sociales Humanísticas y de la Educación

  • Jenny Angelica Maldonado Flores, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Magíster en Educación. Docente de la Carrera de Educación Inicial en la Facultad de Ciencias Sociales, Humanísticas y de la Educación

  • Narcisa del Rocio Franco Soledispa, Unidad Educativa Once de Septiembre. Ecuador.

    Magister en Educación.

References

Constitución de Ecuador. (2008). CONSTITUCION DE LA REPUBLICA DEL ECUADOR 2008. https://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Gallardo, N., & Vázquez, A. (2016). ¿Por qué ser maestro? Motivaciones y expectativas del estudiante de Magisterio, Revista de Estudios Extremeños, 72(3) 1661-1696. https://www.dip-badajoz.es/cultura/ceex/reex_digital/reex_LXXII/2016/T.%20LXXII%20n.%203%202016%20sept.-dic/86820.pdf

González, E. J., & Meira, P. Á. (2020) Educación para el cambio climático ¿Educar sobre el clima o para el cambio? Revista Perfiles Educativos, 42(168), 157-174. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.168.59464

Henderson, J., David Long, Paul Berger, Constance Russell y Andrea Drewes (2017), “Expanding the Foundation: Climate change and opportunities for educational research”, Educational Studies , vol. 53, núm. 4, pp. 412-425. DOI: https://doi.org/10.1080/00131946.2017.1335640

Hernández, R. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill. http://repositorio.uasb.edu.bo:8080/handle/54000/1292

Komatsu, Hikaru, Jeremy Rappleye e Iveta Silova (2019). Cultura y el yo independiente: ¿obstáculos para la sostenibilidad ambiental? Anthropocene, 26. https://doi.org/10.1016/j.ancene.2019.100198

Maldonado Zuñiga, K., Rodríguez Rodríguez, A., & Vera Velázquez, R. (2021). Tecnologías e innovación disruptiva en la educación superior. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 14(3), 177-186. Recuperado a partir de https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/765

Maldonado, K., Rodríguez Rodríguez, A., JhimmyToala Arias, F., & Javier Lima, R. Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la docencia universitaria. (Original). (2021). Roca. Revista científico-Educacional De La Provincia Granma, 17(3), 38-57. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2459

Monroe, Martha C., Richard R. Plate, Annie Oxarat, Alison Bowers y Willandia A. Chaves (2017). Identifying Effective Climate Change Education Strategies: A systematic review of the research. Environmental Education Research, 25(6), 791-812. DOI: https://doi.org/10.1080/13504622.2017.1360842

Muttarak, R., & Lutz, W. (2014). ¿Es la educación una clave para reducir la vulnerabilidad a los desastres naturales y, por lo tanto, el inevitable cambio climático? Ecology and Society, 19(1). https://www.ecologyandsociety.org/vol19/iss1/art42/

Pardellas, M., Meira, P. A., & Iglesias, L. (2017). Transition Communities and the Glass Ceiling of Environmental Sus-tainability Policies at Three Universities. International Journal of Sustainability in Higher Education, 18(4), 576-593. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/ijshe-05-2015-0088/full/html

Puerto, O., Cables, E., Maldonado, K., & Palacios, G. M. (2023). La escritura creativa desde la tarea docente: diagnóstico en el profesorado de subnivel básico medio. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(2), 183-195. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1329

Ribosa, J. (2020). El docente socioconstructivista: un héroe sin capa. Educar, 56(1), 77-90. DOI: 10.5565/rev/educar.1072 https://educar.uab.cat/article/view/v56-n1-ribosa

Rivarosa, Alcira; PERALES, F. Javier. (2006). La resolución de problemas ambientales en la escuela y en la formación inicial de maestros. Revista Iberoamericana de Educación, 40, 111-124. DOI: https://doi.org/10.35362/rie400785 https://rieoei.org/RIE/article/view/785

Rodríguez, A., Pino, J. C., Maldonado, K., & Venegas, L. (2021). Evaluación formativa de los procesos cognitivos con paradigma constructivista mediante Mapa Cognitivo Difuso. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 14(8), 130-142. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/931

Solórzano, Á., W., Anzules,, X., Rodríguez, A., & Maldonado, K. (2021). El proceso de enseñanza–aprendizaje disruptivo en la Educación Superior. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 14(4), 75-84. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/788

Stevenson, R. B., Jennifer Nicholls y Hilary Louise Whitehouse. (2017). ¿Qué es la educación sobre el cambio climático? Curriculum Perspectives, 37(1). DOI: https://doi.org/10.1007/s41297-017-0015-9

Vera, R., Alcívar, J., & Maldonado, K. (2021). Estrategias docentes de enseñanza-aprendizaje utilizadas en la Educación Superior. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 14(6), 82-95. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/876

Published

2025-02-14 — Updated on 2025-03-26

Versions

How to Cite

Environmental education and teacher training in the 21st century (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(2), 299-314. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4985 (Original work published 2025)