Artificial intelligence, educational psychology and credibility evaluation in student statements in disciplinary processes (Original)

Authors

Keywords:

artificial intelligence; credibility; disciplinary processes; educational psychology; evaluation

Abstract

In the study carried out titled, "Impact of artificial intelligence in educational psychology: Evaluation of credibility in student statements in disciplinary processes" it focused on the growing integration of artificial intelligence tools in educational psychology and in evaluation. of credibility, essential aspects in the management of academic conflicts. The importance of this research was considered through the need to ensure fair and equitable management in disciplinary processes, minimizing human bias and improving efficiency in decision making. The main objective was to analyze the effectiveness of different artificial intelligence tools in educational psychology and in the evaluation of student statements. A mixed methodology was used that included bibliographic reviews, statistical data analysis and surveys of professionals in the educational area. The results indicated that AI tools, such as sentiment analysis and linguistic pattern recognition, showed an average effectiveness of 84.3% in credibility assessment, significantly improving the performance of disciplinary processes, which reached 80.4%. It is concluded that the application of artificial intelligence in educational psychology not only optimizes precision and efficiency in the evaluation of credibility, but also promotes a fairer and more equitable academic environment, contributing to the wellbeing of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carlos Xavier Marcillo Sánchez, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Psicólogo Clínico. Magister en Neuropsicología y Educación. Docente de la carrera de Educación Inicial en la Facultad de Ciencias Sociales, Humanística y de la Educación en la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

  • Nathaly Katherine Marcillo Sánchez, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Derecho. Docente de la Unidad de Admisión y Nivelación en la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.  

  • Mario Javier Marcillo Merino, Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador.

    Ingeniero en Sistema. Magister en Docencia Universitaria. Docente de la carrera Tecnología de la Información en la Facultad de Ciencias Técnicas en la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Jipijapa. Manabí. Ecuador. 

References

Anderson, J., & Rainie, L. (2023). The Future of Human Agency. Pew Research Center: Internet, Science & Tech. https://policycommons.net/artifacts/3456462/the-future-of-human-agency/4256835/

Banz, C., & Valenzuela, M. (2004). Intervención psicoeducativa en la escuela y el rol del sicólogo educacional. Ediciones Universidad Diego Portales. https://isbn.cloud/9789567397525/la-intervencion-psicoeducativa-en-la-escuela-y-el-rol-del-psicologo-educacional/

Barbosa, D., & Rebello, M. (2012). ¿Psicología educacional ou escolar? Eis a questao. Revista semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 16(1). 163-173. https://doi.org/10.1590/S1413-85572012000100018

Castillo, M. E. (2023). Impacto de la inteligencia artificial en el proceso de enseñanza y aprendizaje en la educación secundaria. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(6), 515-530. https://doi.org/10.56712/latam.v4i6.1459

Erazo, O. A. (2012). Reflexiones sobre la psicología educativa. Revista de Psicología GEPU, 3(2), 139-157. https://revistadepsicologiagepu.es.tl/REFLEXIONES-SOBRE-LA-PSICOLOG%CDA-EDUCATIVA.htm

Fernández, J. (2013). Psicólogo/a educativo: formación y funciones. Papeles del Psicólogo, 34(2). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77827025003

Figueroa, I., & Gómez, M. (2015). Cuestionar y problematizar la propia práctica: Investigación Acción Transformadora en los procesos de desarrollo profesional docente. Summa Psicológica, 12(2), 31-42. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5283129

Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill interamericana editores, S.A. de C.V. https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2019.10.18.6

Maldonado, K., Galarza, M. I., Vera, R., & Cables, E. A. (2024). Desafíos universitarios: equidad, transparencia, responsabilidad y oportunidades en el uso de la Inteligencia Artificial. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 17(5), 70-83. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1597

Maldonado, K., Lucas, H., Vera, R., & Cables, E. (2023). La inteligencia artificial y su impacto en la educación superior. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 16(7), 204-215. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1378

Maldonado, K., Rodríguez, A., Toala, F. J., & Lima, R. J. (2021). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la docencia universitaria. Roca. Revista Científico-Educacional de la Provincia Granma, 17(3), 38-57. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2459

Rodríguez, I., Pérez, R., & Flores, J. M. (2021). Estrategias para mejor la calidad educativa con base en el análisis de la trayectoria académica en el área de ingeniería. Revista Iberoamericana de Investigación y Desarrollo Educactivo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.858

Published

2024-12-23

How to Cite

Artificial intelligence, educational psychology and credibility evaluation in student statements in disciplinary processes (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(1), 461-477. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4918