Artificial intelligence, educational psychology and credibility evaluation in student statements in disciplinary processes (Original)
Keywords:
artificial intelligence; credibility; disciplinary processes; educational psychology; evaluationAbstract
In the study carried out titled, "Impact of artificial intelligence in educational psychology: Evaluation of credibility in student statements in disciplinary processes" it focused on the growing integration of artificial intelligence tools in educational psychology and in evaluation. of credibility, essential aspects in the management of academic conflicts. The importance of this research was considered through the need to ensure fair and equitable management in disciplinary processes, minimizing human bias and improving efficiency in decision making. The main objective was to analyze the effectiveness of different artificial intelligence tools in educational psychology and in the evaluation of student statements. A mixed methodology was used that included bibliographic reviews, statistical data analysis and surveys of professionals in the educational area. The results indicated that AI tools, such as sentiment analysis and linguistic pattern recognition, showed an average effectiveness of 84.3% in credibility assessment, significantly improving the performance of disciplinary processes, which reached 80.4%. It is concluded that the application of artificial intelligence in educational psychology not only optimizes precision and efficiency in the evaluation of credibility, but also promotes a fairer and more equitable academic environment, contributing to the wellbeing of students.
Downloads
References
Anderson, J., & Rainie, L. (2023). The Future of Human Agency. Pew Research Center: Internet, Science & Tech. https://policycommons.net/artifacts/3456462/the-future-of-human-agency/4256835/
Banz, C., & Valenzuela, M. (2004). Intervención psicoeducativa en la escuela y el rol del sicólogo educacional. Ediciones Universidad Diego Portales. https://isbn.cloud/9789567397525/la-intervencion-psicoeducativa-en-la-escuela-y-el-rol-del-psicologo-educacional/
Barbosa, D., & Rebello, M. (2012). ¿Psicología educacional ou escolar? Eis a questao. Revista semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 16(1). 163-173. https://doi.org/10.1590/S1413-85572012000100018
Castillo, M. E. (2023). Impacto de la inteligencia artificial en el proceso de enseñanza y aprendizaje en la educación secundaria. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(6), 515-530. https://doi.org/10.56712/latam.v4i6.1459
Erazo, O. A. (2012). Reflexiones sobre la psicología educativa. Revista de Psicología GEPU, 3(2), 139-157. https://revistadepsicologiagepu.es.tl/REFLEXIONES-SOBRE-LA-PSICOLOG%CDA-EDUCATIVA.htm
Fernández, J. (2013). Psicólogo/a educativo: formación y funciones. Papeles del Psicólogo, 34(2). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77827025003
Figueroa, I., & Gómez, M. (2015). Cuestionar y problematizar la propia práctica: Investigación Acción Transformadora en los procesos de desarrollo profesional docente. Summa Psicológica, 12(2), 31-42. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5283129
Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill interamericana editores, S.A. de C.V. https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2019.10.18.6
Maldonado, K., Galarza, M. I., Vera, R., & Cables, E. A. (2024). Desafíos universitarios: equidad, transparencia, responsabilidad y oportunidades en el uso de la Inteligencia Artificial. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 17(5), 70-83. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1597
Maldonado, K., Lucas, H., Vera, R., & Cables, E. (2023). La inteligencia artificial y su impacto en la educación superior. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 16(7), 204-215. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1378
Maldonado, K., Rodríguez, A., Toala, F. J., & Lima, R. J. (2021). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la docencia universitaria. Roca. Revista Científico-Educacional de la Provincia Granma, 17(3), 38-57. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2459
Rodríguez, I., Pérez, R., & Flores, J. M. (2021). Estrategias para mejor la calidad educativa con base en el análisis de la trayectoria académica en el área de ingeniería. Revista Iberoamericana de Investigación y Desarrollo Educactivo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.858
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.