Cultural identity in Granma's university students: its treatment from an optional/elective syllabus (Original)

Authors

  • Cecilia Fuentes Hernández Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.
  • Sucel Jiménez Árias Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.
  • Lurbys Rivero Peña Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

Keywords:

cuban literature; cultural identity; optional program; literary analysis; poetry

Abstract

The need to continue developing behaviors, attitudes, qualities and values for the integral development of students in pedagogical careers in today's context is vital, an issue that is not always satisfied, in all cases, by the teachers involved in their training. In response to this need, the Spanish language and literature major al Blas Roca Calderío Campus works with fourth-year students to consolidate skills in the analysis and interpretation of Cuban literary works, within the syllabus of the subject Cuban Literature, which promotes the consolidation of identity values essential for the cultural and humanistic formation of the graduate of this specialty. In this context, the optional syllabus Monographic Course on Nicolás Guillén is taught, which contributes greatly to such an important purpose. The subject is taught with a theoretical-practical approach, because of its importance for the teacher's educational and instructive work, based on the study of language and literature, in correspondence with contemporary changes. To accomplish this work, different methods were used, both theoretical and empirical. The optional program was taken to educational practice through the pre-experiment as an experimental variant.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cecilia Fuentes Hernández, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciada en Educación en la Especialidad de Español -Literatura. Máster en Didáctica del Español y la Literatura. Profesora. Asistente. Universidad de Granma. Bayamo. Cuba. 

  • Sucel Jiménez Árias, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Asistente. Universidad de Granma. Bayamo. Cuba. 

  • Lurbys Rivero Peña, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciada en Humanidades en la Especialidad de Español - Literatura. Máster en Didáctica del Español y la Literatura. Profesora. Asistente. Universidad de Granma. Bayamo. Cuba. 

References

Álvarez de Zayas, C. (1990). Fundamentos teóricos de la dirección del proceso docente educativo en la Educación Superior cubana. Editorial E.N.P.MS.

Córdova, C. (2008). Axiología e identidad. Centro de Estudios de Cultura e Identidad de la Universidad de Holguín.

García Yero, O. (2002). La identidad cultural en la obra poética de Nicolás Guillén. Revista Islas, 46.

Laurencio, A. (2002). La Historia Local y su proyección axiológico-identitaria en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba en Secundaria Básica [Tesis de Doctorado, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero].

López, J. (2009). Estrategia dirigida a favorecer el desarrollo de la identidad cultural de los estudiantes de preuniversitario, mediante el tratamiento pedagógico del patrimonio de su región histórico-cultural [Tesis de Doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas].

Ministerio de Educación Superior. (2007). Resolución 210/2007. Reglamento Docente y Metodológico. Ministerio de Educación Superior.

Roméu Escobar, A. (comp.). (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. Pueblo y Educación.

Vigotsky, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas. Pueblo y Educación.

Published

2024-12-23

How to Cite

Cultural identity in Granma’s university students: its treatment from an optional/elective syllabus (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(1), 362-375. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4892

Most read articles by the same author(s)