Role of the university professor in teaching Spanish as a Foreign Language: Multimodal Context (Original)

Authors

Keywords:

students; lecturers; technology; spanish; university

Abstract

This article examines the skills and potential of lecturers in the use of Information and Communication Technologies for teaching Spanish, focusing mainly on oral communication skills. The study aimed to identify the role of lecturers in the use of Information and Communication Technologies for teaching oral expression in Spanish as a Foreign Language. The research was carried out using databases such as Scopus, ProQuest, Redalyc and Dialnet in Spanish and English as a Foreign Language. The study used the PRISMA flowchart to analyze the findings. It is imperative to incorporate the potential and skills that lecturers must strengthen for the appropriate and ethical use of technologies, starting with multimodality and its didactics, but also the use of various technological tools with their didactic bases. It concludes that it is essential to incorporate the potential and skills of lecturers for the appropriate and ethical use of technology, including multimodality, didactics and the use of various technological tools in teaching. To achieve the desired results, all technological resources must be accompanied by pedagogical or didactic aspects. The study suggests that it is crucial to include lecturers with high teaching skills and activities that promote oral expression in Spanish. This includes the effective use of digital resources and the incorporation of teaching strategies to improve students’ oral expression in ELE.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Juan Carlos Romero Díaz, Universidad de Guyana. Georgetown. Guyana

    Máster en Didáctica del Español y la Literatura. Profesor asistente (Lecturer II). Universidad de Guyana. Georgetown. Guyana

  • Hishochy Delgado Mendoza, Universidad Nacional de Educación – UNAE. Azogues. Ecuador.

    Doctor en Artes y Educación. Profesor Titular. Universidad Nacional de Educación – UNAE. Azogues. Ecuador.

References

Arancibia, M. L., Cabero, J., & Marín, V. (2020). Creencias sobre la enseñanza y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Formación universitaria, 13(3), 89-100. https://doi.org/https://dx.doi.org/10

Barrera, L., Zuluaga, J., & Floréz, M. (2022). La oferta de formación académica virtual en el área de español para hablantes de otras lenguas en Colombia: realidades y retos. Lingüística y Literatura, 43(2), 51-76. https://doi.org/https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n82a02

Bula, J., & Polo, L. (2020). Fortalecimiento de las habilidades comunicativas del inglés en estudiantes de grado 9 usando realidad aumentada [Tesis de maestría] https://repositorio.udes.edu.co/server/api/core/bitstreams/24ac6e19-a102-44c9-b446-59551e3d308e/content

Calle, C. A., & Quichimbo, A. (2021). Presencia de metodologí­as tradicionales en la educación del Ecuador. Dominio de las Ciencias, 7(4), 1205-1215. https://doi.org/https://doi.org/10.23857/dc.v7i4.2164

Cantos, K. F., Haz, M. F., Vinueza, D. A., & Coello, M. B. (2022). Metodología B-learning y uso de las TIC en la Enseñanza de Inglés como lengua extranjera: Una Revisión de Literatura Académica. Revista Científica Multidisciplinar G-nerando, 3(2), 1-20. https://doi.org/https://revista.gnerando.org/revista/index.php/RCMG/article/download/30/30

Castro, L. (2019). La enseñanza-aprendizaje del español a angloamericanos mediante un enfoque comunicativo interactivo. [Tesis de Grado, Universidad Complutense de Madrid, España]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=223837

Domínguez, V. (2022). Uso del aprendizaje móvil en el contexto educativo español: una revisión bibliográfica [Tesis de Maestría, Universidad de la Laguna]. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/27508/Uso%20del%20aprendizaje%20movil%20en%20el%20contexto%20educativo%20espanol%20una%20revision%20bibliografica..pdf?sequence=1

Durán, A., & Moya, P. (2022). Percepciones de académicos sobre la enseñanza de la gramática en el proceso de formación inicial docente. Sophia Austral, 28(2), 23-43. https://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/466

Fan, Y. (2021). Análisis comparativo del modelo de enseñanza del español como lengua extranjera tradicional y el asistido por ordenador en universidades chinas. [Tesis de Maestría, Universitat Politécnica de Valencia, España]. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/174834/Fan%20-%20Analisis%20comparativo%20del%20modelo%20de%20ensenanza%20del%20espanol%20como%20lengua%20extranjera%20tradicional....pdf?sequence=1

Gordillo, A., & García, C. (2020). Uso de las TIC en el proceso de enseñanza - aprendizaje en los profesores universitario, 26(74), 18-32. https://revistahitos.ujat.mx/index.php/hitos/article/download/3692/2824/19096

Iglesias, I., & Ramos, C. (2020). Mediación y competencia comunicativa intercultural en la enseñanza del español LE/L2. Journal of Spanish Language Teaching, 7(2), 89-98. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23247797.2020.1853368

Kadzue, O. K. (2020). Enseñanza en línea durante la crisis del Covid-19 en la educación universitaria camerunesa: logros y desafíos. Revista Internacional de Políticas de Bienestar y Trabajo Social., 14(1), 57-74. https://doi.org/https://doi.org/10.15257/ehquidad.2020.0012

Martínez, J. (2022). El modelo de aula invertida en la enseñanza de inglés en línea. Varela, 22(63), 174-180. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1427/2451

Noa, S. L. (2022). B-learning en la enseñanza del idioma inglés en el nivel superior: una revisión sistemática. Revista Innova Educación, 4(2), 98-112. https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/download/576/547

Noa, S., Laura, K., Apayco, L., Ramos, Z., & Lujano, Y. (2022). B-learning en la enseñanza del idioma inglés en el nivel superior: una revisión sistemática. Revista Innova Educación, 4(2), 98-112. https://doi.org/https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.02.006

Noriega, M. A. (2020). Conocimiento y dominio de profesores sobre elementos del programa de Español. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 4(1), 3-115. https://revistas.isfodosu.edu.do/index.php/recie/article/download/161/188

Ocampo, W. J., Albán, B. J., Rodríguez, G. B., Ulloa, L. J., & Córdova, R. S. (2020). Aplicación móvil empleando realidad aumentada para el fortalecimiento del proceso de enseñanza aprendizaje: revisión sistemática de li. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E32), 332-344. https://www.proquest.com/openview/f098bb520fa2b09cfc6fc9e861f5e909/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1006393

Peña, T. (2022). Etapas del análisis de la información documental. Revista Interamericana de Bibliotecología, 45(3), 12-34. https://doi.org/https://doi.org/10.17533/udea.rib.v45n3e340545

Pinos, V., Zurita, R., & Medrano, N. (2021). Enseñanza del Idioma Eswpañol mediante el Uso de las TIC. ResearchGate, 36(1), 12 - 54. https://doi.org/https://www.researchgate.net/publication/353851380_ENSENANZA_DEL_IDIOMA_ESPANOL_MEDIANTE_EL_USO_DE_LAS_TICS_Autores

Polo, N. (2020). Feedback multisensorial para la enseñanza/aprendizaje de la pronunciación del español como lengua extranjera. Revsita Didáctica del Español y Lenguas Extranjeras, 1(26), 34-64. https://www.redalyc.org/journal/921/92163275001/html/

Ravelo, O., Collazos, C., & Jimenez, J. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. Revista Tecnológicas, 21(41), 115-134. http://www.scielo.org.co/pdf/teclo/v21n41/v21n41a08.pdf

Rios, H. R. (2022). Creación de contenido digital e investigación sobre el español como lengua extranjera: Revisión crítica de la recogida de datos en proyectos de prosumirtuación. TEISEL. Tecnologías para la investigación en segundas lenguas, 1(1), 12-34. https://doi.org/https://doi.org/10.1344/teisel.v1.38319

Rivera, H. S., Otiniano, N. M., & Goicochea, E. (2023). Estrategias didácticas de la educación virtual universitaria: Revisión sistemática. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 2(83), 120–134. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2683

Soliman, M. (2021). La Multimodalidad en el material didáctico de ELE: Una perspectiva práctica. Repositorio de la Universidad Catolica de la Santisima Concepción. https://doi.org/https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n46.2022.010

Trovato, G. (2020). Una aproximación a un modelo de evaluación para la mediación lingüística en la enseñanza del español como lengua extranjera (ELE). Revista Tonos Digital, 39(2), 1-28. https://www.proquest.com/openview/3fcfdabe3dc8cf9585a98546f5212e1f/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2035772

Published

2024-12-10

How to Cite

Role of the university professor in teaching Spanish as a Foreign Language: Multimodal Context (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(1), 208-225. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4850