Problem solving for a significant learning of Physics in Senior High School (Review)

Authors

Keywords:

problems; problem solving; meaningful learning; knowledge; methodology

Abstract

The teaching-learning process of Physics presents great challenges as an object of research. The constant search and intention of teachers to understand the learning mechanisms developed by students when solving Physics problems is essential to effectively conduct this process. Such a complex context suggests the need to understand and value the role of problem solving as an indispensable tool that favors a significant learning of the students. In this article, various sources of information relevant to the subject are consulted and several of the most outstanding trends in the treatment of problem solving as a learning situation are shown. The objective is to elaborate a methodology for the resolution of pencil and paper problems, which favors a significant learning of Physics in senior high students. The research is qualitative, following a bibliographic and descriptive design, supported by theoretical methods: documentary analysis, analytical-synthetic, inductive-deductive, hermeneutic-dialectical, modeling and systemic-structural-functional. The techniques used for information processing and analysis were descriptive analysis and analytical discussion. The methodology elaborated is applicable in the teaching-learning process of Physics in senior high school, it is based on a theoretical body, organized by actions that allow developing through problem solving a significant learning of the content of the subject Physics in the students of this educational level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Juan Cristóbal León Sanz, Universidad de Granma. Campus Blas Roca Calderío. Cuba.

    Licenciado en Física. Profesor Instructor. Universidad de Granma. Campus Blas Roca Calderío. Cuba.

  • Yudisbel Aldana López, Universidad de Granma. Campus Blas Roca Calderío. Cuba.

    Licenciado en Física. Profesor Asistente. Universidad de Granma. Campus Blas Roca Calderío. Cuba.

References

Almeida, B. A. (1999). Modelos para el tratamiento de la resolución de problemas. Academia.

Ausubel, D. P., Novak, J. D., & Hanesian, H. (1998). Education Psychology. Editorial Holt, Rinehart and Winston.

Bugaev, A. I. (1989). Metodología de la enseñanza de la Física en la escuela media. Fundamentos teóricos. Pueblo y Educación.

Campistrous, L., & Rizo, C. (2002). Didáctica y resolución de problemas. Pueblo y Educación.

Carcavilla, A., & Escudero, C. (2004). Los conceptos en la resolución de problemas de física “bien estructurados”: Aspectos identificativos y aspectos formales. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 22(2), 213-228. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21973

De Armas, N., Marimón, J. A., Guelmes, E. L., Rodríguez, M. A., Lorences, J., & Rodríguez, A. (2005). Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Pueblo y Educación.

Escudero, C., & Jaime, E. (2007). La comprensión de la situación física en la resolución

de situaciones problemáticas. Un estudio en dinámica de las rotaciones. Revista

Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6(1), 122-131. http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen06/ART1_Vol6_N1.pdf

Fridman, L. M. (2001) Metodología para enseñar a los estudiantes del nivel medio superior a resolver problemas de Matemática. Editorial Universitaria.

Gil, D., Carrascosa, J., Furió, C., & Martínez, J. (1991). La Enseñanza de las ciencias en la educación secundaria (planteamientos didácticos generales y ejemplos de aplicación en las ciencias físico-químicas). ICE UB - Horsori. http://hdl.handle.net/2445/203826

Heller, P. (Ed). (1997). The Competent Problem Solver. Calculus. University of Minnesota.

Leonard, W., Gerace, W., & Dufresne, R. (2002). Resolución de problemas basada en el análisis. Hacer del análisis y del razonamiento el foco de la enseñanza de la Física. Enseñanza de las Ciencias, 20(3), 387-400. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3955

Pérez, M. P., & Pozo, J. (2010). Enseñar a aprender ¿Ejercicios o problemas? Aula

de Innovación Educativa, 190, 38-40. http://hdl.handle.net/10486/668586

Polya, G. (1972). Cómo plantear y resolver problemas. Trillas.

Pozo, J. I., Postigo, Y., & Gómez, M. A, (1995). Aprendizaje de estrategias para la resolución de problemas en Ciencias. Revista Alambique, 2(5),16-26. http://hdl.handle.net/10486/662153

Rivero, H., & Pérez, N. (2012). El método científico y la solución de problemas de Física: un acercamiento necesario del profesor en formación a la investigación. Pueblo y Educación.

Published

2024-11-17

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Problem solving for a significant learning of Physics in Senior High School (Review). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 21(1), 48-62. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4818