Strategies for school coexistence in middle basic education students (Original).
Keywords:
School-coexistence, teaching-learning, strategies, students, methodologyAbstract
School coexistence is the action of living in the company of other people in a peaceful and harmonious manner in the school context, enabling the comprehensive development of students in their process of incorporation into social life, and their own life plan. For this reason, there is a need to delve deeper into implementing methodological strategies to improve the school coexistence of secondary school students. For which an investigation was carried out that is framed in a qualitative-quantitative approach, through exploratory - descriptive research, the survey was used as an information collection technique, which was executed through the Google Form application. The design and approval of the proposal was carried out using the expert validation method. The coexistence of the students is considered 75% regular and 25% bad, with a regular behavior of the teacher in 41.67%, 58.33% of them do not recognize applying strategies in class, 33.33 and 16.67% They apply rarely, never or almost never; Therefore, an action and training plan was proposed for the application of methodological strategies in the teaching-learning process so that students improve school coexistence and with it emotional education, self-esteem, communication, assertiveness and social skills. It can be concluded that the methodological strategies promote self-esteem in students by promoting respect for others.
Downloads
References
Balderrama, R. (2017). Modelo de gestión estratégico en la convivencia y disciplina escolar para mejorar el comportamiento en los estudiantes de las instituciones educativas de José Leonardo Ortiz, Chiclayo 2015. Hacedor&, 1(1), 103–111. https://revistas.uss.edu.pe/index.php/hacedor/article/view/504
Bouvet de Korniejczuk, R. I. (2019). Ambientes de aprendizaje. Revista Internacional de Estudios En Educación, 19(1), 64–65. https://doi.org/10.37354/riee.2019.190
Cadena Díaz, M. E. (2019). Fortalecer la convivencia escolar y los procesos de comunicación a través de la inteligencia emocional (Doctoral dissertation, Panamá: Universidad UMECIT, 2019). repositorio.iberoamericana.edu.co/handle/001/2350
Carrasco-Aguilar, C., & Luzón Trujillo, A. (2019). Respeto docente y convivencia escolar: Significados y estrategias en escuelas chilenas. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 18(1), 1–11. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext-1494
Castro, P. G., Álvarez, M. I. C., & Baz, B. O. (2016). Inclusión educativa. Actitudes y estrategias del profesorado. Revista Española de Discapacidad (REDIS), 4(2), 25-45. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5765598
Contreras, S. I. (2018). Convivencia escolar y solución de conflictos mediante la investigación como estrategia pedagógica. Cultura Educación y Sociedad, 9(3), 63–72. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.07
Daza, E. (2017). Adaptación de la Lista de Chequeo de Habilidades Sociales de Goldstein en Ecuador. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.dspace.uce.edu.ec/entities/publication/ccc06bd9-8b6f-42bd-920a-cd7572a3b3bc&ved=2ahUKEwiplZ3-0NCHAxUzTDABHdTZLYIQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw0-9DxqZfZP-QXA47SWIX4d
Díaz Barriga, F. (2001). Estrategias Docente para un aprendizaje significativo. https://biblioteca.uazuay.edu.ec/buscar/item/53453
Díaz, S. P., & Sime, L. E. (2016). Convivencia escolar: una revisión de estudios de la educación básica en Latinoamérica. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (49), 125-145. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194247574008.pdf
EDUCACIÓN.ECUADOR, M. DE. (2015). Reglamento general a la ley Orgánica de educación intercultural. Problemy Tuberkuleza, 4, https://www.evaluacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/06/LOEI1.pdf
Fierro, M. C. (2013). Convivencia inclusiva y democrática: Una perspectiva para gestionar la seguridad escolar. Sinéctica, (40), 01-18. https://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n40/n40a5.pdf
Fierro-Evans, C., & Carbajal-Padilla, P. (2019). School convivencia: Reviewing the concept. Psicoperspectivas, 18(1), 1–16. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue1-fulltext-1486
Gutierrez, D., & Perez, E. (2015). Estrategias para Generar la Convivencia Escolar. Raximhai, 11(1665–0441), 20. https://www.redalyc.org/pdf/461/46139401004.pdf
Herrera, S. (2018). La convivencia escolar en la institución educativa pública N ° 279 SILVIA HERRERA CARRANZA Asesor : Gerardo Gálvez Zavaleta. https://repositorio.usil.edu.pe/entities/publication/4054b330-c987-4169-9605-801224279f52
Instituto Interamericano de Derechos Humanos (IIDH). (2011). X Informe Interamericano de la Educación en Derechos Humanos. Desarrollo en las políticas de convivencia y seguridad escolar con enfoque de derechos. Instituto Interamericano de Derechos Humanos. San José: Segura Hermanos S.A. https://www.iidh.ed.cr/images/Publicaciones/Politicasseg/Seguridad%20ciudadana%20en%20America%20Latina.%20Una%20propuesta%20del%20IIDH.pdf
Macdougall, M. (2010). Diez consejos para promover el aprendizaje autónomo y el compromiso efectivo al enseñar contenidos complejos. Revista de Educación en Ciencias y Salud, 7(1), 50–56. http://www2.udec.cl/ofem/recs/anteriores/vol712010/artrev71h.pdf
Maturana, H. (2002). Emociones y lenguaje en educación y política. España: Dolmen Editores.https://des-juj.infd.edu.ar/sitio/upload/Maturana_Romesin_H_-_Emociones_Y_Lenguaje_En_Educacion_Y_Politica.pdf
Ministerio de Educación de Chile. (2019). Política Nacional de Convivencia Escolar. Mineduc, 1, 32. www.convivenciaescolar.cl
Mockus, A. (2002). Convivencia como armonización de ley, moral y cultura. Lo mejor de las personas, 21, 19-37, https://www.researchgate.net/profile/Freddy-Cante/publication/344658777_Adolfo_Eslava_-Editor_academico-_Lo_mejor_de_las_personas/links/5f8752bd299bf1b53e28d053/Adolfo-Eslava-Editor-academico-Lo-mejor-de-las-personas.pdf#page=16
Panata Nivelo, S. E., Yérrez Núñez, M. Y., & Panimboza Flores, M. L. (2020). Estrategias metodológicas para el manejo de la disciplina desde el paradigma de la convivencia en el ámbito escolar, en niños de tercer año EGB de la unidad educativa “Vicente Anda Aguirre” del cantón Mocha, provincia de Tungurahua. ROCA Revista Científico - Educacional de La Provincia Granma., 16, 473–482. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1511/2678
Pavlov, I. P. (1928). Lectures on Conditioned Reflexes...: Twenty-five years of objective study of the higher nervous activity (behaviour) of animals... translated from the Russian by WH Gantt... with the collaboration of G. Volborth... and an introduction by WB Cannon (Vol. 1). International publishers.. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://unthsc-ir.tdl.org/items/c588e875-e9b6-4992-a17d-d55636e213d9&ved=2ahUKEwiCuKfTxtCHAxVVSjABHTRVN0cQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw0hKkvK8EbAsSGtAZVaIRzq
Perales Franco, C., Bazdresch Parada, M., & Arias Castañeda, E. (2013). La convivencia escolar desde la perspectiva de los estudiantes. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(2), 147–165. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4698720
Pérez, T. (2001). Convivencia solidaria y democrática: nuevos paradigmas y estrategias pedagógicas para su construcción. Instituto María Cano. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://books.google.com/books/about/Convivencia_solidaria_y_democr%25C3%25A1tica.html%3Fid%3DSzdHAAAAYAAJ&ved=2ahUKEwi-ysr_x9CHAxVZTDABHUahKgIQFnoECBcQAQ&usg=AOvVaw2fGW2q6sPCk4pnbf2Jg9OI
Pineda, R., & Angel, M. (2020). Conflictos escolares en la ciudad de Machala. Como Citar APA, 26(2), 243–259. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7599943
Poalacin Pacar, M. (2015). Universidad Técnica de Ambato Universidad Técnica de Ambato. 119. http://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/28263%0Awww.uta.edu.ec
Polo Acosta, C. (2018). Juego de Roles: Una estrategia pedagógica para el fortalecimiento de la convivencia. Cultura Educación y Sociedad, 9(3), 869–876. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.103
Prieto-Latorre, C., Marcenaro-Gutierrez, O. D., & Vignoles, A. (2021). School Segregation in Public and Semiprivate Primary Schools in Andalusia. British Journal of Educational Studies, 69(2), 175–196. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00071005.2020.1795078
Ramírez, L. A., Ríos, V. L., & Guevara, A. (2016). Desafíos Educativos Para La Convivencia Escolar. Ra Ximhai, 12(6), 51–69. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46148194003
Raza, L. M. M., Simbaña, N. E. T., de la Cueva Constante, R. R., & Torres, Á. F. R. (2023). Factores que influyen en la mejora de los centros educativos. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 8(4), 1523-1542. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9152199
Red-AGE. (2014). La convivencia en los centros educativos de educación básica en
Romero, J. (2016). Estrategias de aprendizaje para visuales, auditivos y kinestésicoS. 2016, 21–24. https://www.researchgate.net/profile/Jose-Maria-Romero-Rodriguez/publication/310586318_ESTRATEGIAS_DE_APRENDIZAJE_PARA_VISUALES_AUDITIVOS_Y_KINESTESICOS/links/5831ce5808ae004f74c2a76a/ESTRATEGIAS-DE-APRENDIZAJE-PARA-VISUALES-AUDITIVOS-Y-KINESTESICOS.pdf
Sandoval Granados, J. M. (2020). Competencias en tic desde la dimensión educativa: un estudio a partir de los niveles de formación y apropiación de las tic en los profesores universitarios miembros de la red de prácticas pedagógicas de Bogotá DC. https://gredos.usal.es/handle/10366/145438
Seade, C. (2020). Actitudes hacia la educación inclusiva de los padres de niños con discapacidad. Educ@ ción en Contexto, 6(Especial III), 214-233. https://educacionencontexto.net/journal/index.php/una/article/view/138
Subsecretaria para la Innovación Educativa y el Buen Vivir . (2021). Política Nacional de convivencia escolar.. www.educacion.gob.ec. Zona legal.
Unicef-Plan Internacional. (2011). Violencia escolar en América Latina y el Caribe: Superficie y fondo. Panamá: UNICEF. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/1101
Villalba Cano, J. (2016). Coexistence school in positive. Educación Y Humanismo, 18(30), 93–107. https://doi.org/10.17081/eduhum.18.30.1324
Vygotsky, L. (1985). Pensamiento y lenguaje, Pléyade. Buenos aires. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://abacoenred.org/wp-content/uploads/2015/10/Pensamiento-y-Lenguaje-Vigotsky-Lev.pdf&ved=2ahUKEwjWnfmtx9CHAxVRmIQIHb_SA4QQFnoECBoQAQ&usg=AOvVaw3QetexIqa5kPDBVbJaZQo8
Vygotsky, L. (1991). La formación social de la mente. Paulo. https://www.uv.mx/mie/files/2012/10/formacionsocialmente.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.