The soft abilities and the school coexistence in the students of the School of Education Basic Period lectivo 2023/2024 (Original).
Keywords:
soft skills; education; learning; school coexistence; academic performance.Abstract
This educational development project investigates the impact of soft skills on school coexistence, in Basic Elementary students of the “Arnulfo Chávez Miranda” School, in the Quevedo canton. It is approached from a multidisciplinary approach that integrates elements of educational psychology, pedagogy and sociology. The theoretical framework is based on the understanding of soft skills as socio-emotional and behavioral competencies, which facilitate positive interaction between individuals in educational contexts.
A diagnosis of the situation of the educational unit was carried out, using qualitative and quantitative methods to identify the challenges and needs related to school coexistence. In response to these results, a teacher training workshop focused on the development of soft skills was designed, developed and validated. This workshop was structured around practical activities, group discussions and individual reflections, with the aim of strengthening teachers' skills in key areas such as empathy, teamwork, effective communication and conflict resolution.
To support this work, data was collected through surveys and digital interviews, which demonstrate the existing interest in both students and teachers in the use of soft skills to improve school coexistence.
Downloads
References
Aranguren, P. G. (2022). Escuela inteligente y el desarrollo de las habilidades blandas. Revista EDUCARE 26 (2), 403-428. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1627
Best, A. C. (2018). Programa de gestión basado en habilidades blandas para mejorar la convivencia escolar en la I.E. Nº 80409 del Distrito Pueblo Nuevo, Chepén 2018. [Tesis para obtener el grado académico de Doctor en Gestión Pública y Gobernabilidad, Escuela de Posgrado “César Vallejo”, Lima, Perú]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/37336
Indacochea, C. C. (2022). Habilidades blandas y convivencia escolar en estudiantes de tercero de básica en una Institución Educativa Pública de Santo Domingo.[Tesis para obtener el grado académico de Maestra en Piscología Educativa, Universidad “César Vallejo”, Escuela de Posgrado, Piura, Perú]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/94571
López, M. L., & Lozano, M. C. (2021). Las habilidades blandas y su influencia en la construcción del aprendizaje significativo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 10828-10837. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1129
Moreira, B. A. (2022). Influencia de las habilidades blandas en la convivencia escolar de una institución educativa de Ecuador, 2022 [Tesis para obtener el grado académico de Máster en Piscología Educativa, Universidad “César Vallejo”, Piura, Perú]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/95671
Ministerio de Educación (2017, febrero 2). Ley orgánica de educación intercultural. https://educacion.gob.ec/wp content/uploads/downloads/2017/02/Ley_Organica_de_Educacion_Intercultural_LOEI_codificado.pdf
Pérez, M. (2023, julio 19). ¿Cómo desarrollar habilidades socioemocionales en los alumnos? Revista Digital INESEM https://www.inesem.es/revistadigital/educacion-sociedad/como-desarrollar-habilidades-socioemocionales-en-los-alumnos/.
Salovey, P. & Mayer, J.D. (1990). Emotional Intelligence. Personality Science 9 (3), 12-44 https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-5
Saavedra, P.A. (2023). Habilidades blandas y convivencia escolar en los estudiantes de una institución educativa de Guayaquil, 2023 [Tesis para obtener el grado académico de: Maestra en Administración de la Educación, Universidad “César Vallejo”, Escuela de Posgrado, Piura, Perú]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/122674
UNESCO (2019, junio 12). El Estudio Regional Comparativo y Explicativo (ERCE) del Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE) año 2019 https://www.unesco.org/es/articles/estudio-regional-comparativo-y-explicativo-erce-2019
Velasco, B., & Jaramillo, N. (Septiembre 2021, 12). ¿Qué competencias y habilidades son las más demandadas en América Latina y el Caribe? https://blogs.iadb.org/conocimiento-abierto/es/demanda-de-competencias-en-lac/
Veytia, M. G. y Cárdenas, S. (2023). Habilidades blandas y la web 2.0 en la educación secundaria. Emerging Trends in Education 5(10), 58-67 https://revistaemerging.ujat.mx/index.php/emerging/article/view/5078&ved=2ahUKEwiwmefYiK6HAxXhezABHZRiAcAQFnoECAMQAg&usg=AOvVaw0l4PsCPj2vvR5ue1aSxtWQ
Published
Versions
- 2025-06-09 (2)
- 2024-08-08 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.