The soft abilities and the school coexistence in the students of the School of Education Basic Period lectivo 2023/2024 (Original).

Authors

Keywords:

soft skills; education; learning; school coexistence; academic performance.

Abstract

This educational development project investigates the impact of soft skills on school coexistence, in Basic Elementary students of the “Arnulfo Chávez Miranda” School, in the Quevedo canton. It is approached from a multidisciplinary approach that integrates elements of educational psychology, pedagogy and sociology. The theoretical framework is based on the understanding of soft skills as socio-emotional and behavioral competencies, which facilitate positive interaction between individuals in educational contexts.

A diagnosis of the situation of the educational unit was carried out, using qualitative and quantitative methods to identify the challenges and needs related to school coexistence. In response to these results, a teacher training workshop focused on the development of soft skills was designed, developed and validated. This workshop was structured around practical activities, group discussions and individual reflections, with the aim of strengthening teachers' skills in key areas such as empathy, teamwork, effective communication and conflict resolution.

To support this work, data was collected through surveys and digital interviews, which demonstrate the existing interest in both students and teachers in the use of soft skills to improve school coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniela Victoria Chávez Rojas, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

    Ingeniera en Marketing. MSc en Pedagogía. Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

  • María Fernanda Pineda Burgos, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

    Ingeniera en Marketing. MSc en Pedagogía. Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

  • Ruth Rocío Fuentes Maquilon, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

    Licenciada en Contabilidad y Economía. MSc en Pedagogía. Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

References

Aranguren, P. G. (2022). Escuela inteligente y el desarrollo de las habilidades blandas. Revista EDUCARE 26 (2), 403-428. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1627

Best, A. C. (2018). Programa de gestión basado en habilidades blandas para mejorar la convivencia escolar en la I.E. Nº 80409 del Distrito Pueblo Nuevo, Chepén 2018. [Tesis para obtener el grado académico de Doctor en Gestión Pública y Gobernabilidad, Escuela de Posgrado “César Vallejo”, Lima, Perú]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/37336

Indacochea, C. C. (2022). Habilidades blandas y convivencia escolar en estudiantes de tercero de básica en una Institución Educativa Pública de Santo Domingo.[Tesis para obtener el grado académico de Maestra en Piscología Educativa, Universidad “César Vallejo”, Escuela de Posgrado, Piura, Perú]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/94571

López, M. L., & Lozano, M. C. (2021). Las habilidades blandas y su influencia en la construcción del aprendizaje significativo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 10828-10837. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1129

Moreira, B. A. (2022). Influencia de las habilidades blandas en la convivencia escolar de una institución educativa de Ecuador, 2022 [Tesis para obtener el grado académico de Máster en Piscología Educativa, Universidad “César Vallejo”, Piura, Perú]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/95671

Ministerio de Educación (2017, febrero 2). Ley orgánica de educación intercultural. https://educacion.gob.ec/wp content/uploads/downloads/2017/02/Ley_Organica_de_Educacion_Intercultural_LOEI_codificado.pdf

Pérez, M. (2023, julio 19). ¿Cómo desarrollar habilidades socioemocionales en los alumnos? Revista Digital INESEM https://www.inesem.es/revistadigital/educacion-sociedad/como-desarrollar-habilidades-socioemocionales-en-los-alumnos/.

Salovey, P. & Mayer, J.D. (1990). Emotional Intelligence. Personality Science 9 (3), 12-44 https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-5

Saavedra, P.A. (2023). Habilidades blandas y convivencia escolar en los estudiantes de una institución educativa de Guayaquil, 2023 [Tesis para obtener el grado académico de: Maestra en Administración de la Educación, Universidad “César Vallejo”, Escuela de Posgrado, Piura, Perú]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/122674

UNESCO (2019, junio 12). El Estudio Regional Comparativo y Explicativo (ERCE) del Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE) año 2019 https://www.unesco.org/es/articles/estudio-regional-comparativo-y-explicativo-erce-2019

Velasco, B., & Jaramillo, N. (Septiembre 2021, 12). ¿Qué competencias y habilidades son las más demandadas en América Latina y el Caribe? https://blogs.iadb.org/conocimiento-abierto/es/demanda-de-competencias-en-lac/

Veytia, M. G. y Cárdenas, S. (2023). Habilidades blandas y la web 2.0 en la educación secundaria. Emerging Trends in Education 5(10), 58-67 https://revistaemerging.ujat.mx/index.php/emerging/article/view/5078&ved=2ahUKEwiwmefYiK6HAxXhezABHZRiAcAQFnoECAMQAg&usg=AOvVaw0l4PsCPj2vvR5ue1aSxtWQ

Published

2024-08-08 — Updated on 2025-06-09

Versions

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The soft abilities and the school coexistence in the students of the School of Education Basic Period lectivo 2023/2024 (Original). (2025). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 20(4), 587-605. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4670 (Original work published 2024)

Most read articles by the same author(s)