Sociocultural management for vocational training towards pedagogical careers from the family (Review).

Authors

Keywords:

sociocultural management; vocational training; pedagogical careers; families.

Abstract

The Educational System of a country like Cuba cannot turn its back to the great transformations faced by the world today, when war is globalized and hunger and social inequalities proliferate. In this endeavor, the Ministry of Education incorporates all existing resources to improve the processes that determine the historical continuity of the Socialist Revolution, in which vocational training is a useful instrument when choosing a path, based on the motivations that decide the life project. The topic of study is supported by the sociocultural management for vocational training intended to pedagogical careers starting within the family. Due to the complexity of the stated problem, a bibliographic review was carried out with the aim of updating the knowledge associated to the process mentioned before. The diagnosis carried out allowed to identify as a regularity the restricted influence of the teacher in the orientation of the family concerning the vocational training towards pedagogical careers, which limits the knowledge on the part of the families about the professional motivation of their children towards this specialty. It is proposed then, the implementation of an educative strategy of family orientation for vocational training towards pedagogical careers in Junior High School, as a solution to the problem under research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nelsa Caridad Semanat Aguilera, Secundaria Básica Liberación de Palma. Palma Soriano. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciada en Educación. especialidad: Lengua Inglesa. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Especialista Principal y Profesor Auxiliar de la Universidad de Oriente. Directora de la Secundaria Básica Liberación de Palma. Palma Soriano. Santiago de Cuba. Cuba.

  • Celia Teresa Ledo Royo, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciado en Educación. especialidad de Historia y Ciencias Sociales. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

  • Rosa Ana Jaime, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciado en Educación. Especialidad Educación Especial. Doctor en Ciencias. Profesor Titular. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

References

Ávila, D. (2016). Familia y grupos de pares: otros protagonistas en la orientación profesional de los estudiantes de la Enseñanza Media Superior cubana. Revista Iberoamericana de Educación, 71(1). https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/175627/v.71%20n.1%20p%20133-156.pdf?sequence=1

Barrera, I. (2016). El proceso de orientación profesional pedagógica para el desarrollo de intereses profesionales pedagógicos con enfoque grupal en la formación inicial de la carrera Matemática Física (Tesis doctoral, Universidad de Pinar del Río).

Bugallo, A. (2019). Indicadores para medir el desarrollo sociocultural comunitario. Una propuesta metodológica. Instituto Cubano de Investigación Cultural “Juan Marinello”.

Cabreja, A. (2009). El trabajo de Orientación Profesional y Formación Vocacional hacia las carreras pedagógicas a través de la asignatura de Historia de Cuba. EduSol, 9(28), 19-28.

Cueto, Y., Cueto, R., & Sánchez, S. (2014). Trascendencia del papel de la familia en el proceso de orientación profesional de sus hijos. Revista Mendive, 12(4), 436-441. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/735

González-Navarro, I., Rodríguez-Gregorich, A. y Hernández-Fábregas, J. (2020). La orientación profesional para los estudiantes de preuniversitario desde la Universidad de Camagüey. Revista Luz, 19(1). https://www.redalyc.org/journal/5891/589161654002/589161654002.pdf

González, G. (2018). Criterios de justicia social para atraer buenos postulantes de liceos públicos a la carrera pedagógica. En D. Ferrada (ed.), Políticas educativas y su impacto en las comunidades, investigación en educación para la justicia social (pp. 189-208). Ediciones Universidad Católica del Maule. http://repositorio.ucm.cl/handle/ucm/1720

Gutiérrez, D. (2014). La Familia y Escuela: Dos miradas socioculturales transformadoras de rasgos culturales. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 1(1).

Guisado, R. A. & Guillén, Z. (2020). La formación vocacional hacia carreras pedagógicas en la secundaria básica. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 12(3).

Hernández, F. (2009). Concepción sociocultural de la gestión participativa de los grupos de trabajo comunitario integrado (Tesis de doctorado, Universidad de Oriente).

Machado, A. O., & Companioni, B. (2014). La formación vocacional y orientación profesional: un reto en la licenciatura en educación Química Industrial. Revista Conrado, 10(45). https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/175

Mena, J. A., & Mena, J. L. (2020). La Educación Superior cubana desde un enfoque de formación profesional compartida universidad-institución productiva. Editorial Universitaria.

Padilla, O., Cancio, E., & Del Pino, J. L. (2019). Estrategia con enfoque multifactorial en la secundaria básica. Revista Electrónica de Formación y Calidad Educativa, 7(3), 45-59. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2566

Reyes, I., & Segura, R. M. (2019). Alternativa metodológica para favorecer la autodeterminación en la continuidad de estudios en carreras pedagógicas. Una experiencia en el Centro Universitario Municipal de Calixto García. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/04/autodeterminacion-carreras-pedagogicas.html

Published

2024-05-03

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Sociocultural management for vocational training towards pedagogical careers from the family (Review). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 20(3), 685-697. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4527