Active methodologies: a constructivist approach in the teaching learning process of university students (Original).
Keywords:
active methodologies; constructivist approach; teaching learning.Abstract
The research explored the impact of active methodologies with a constructivist approach on the teaching-learning process of university students. The main objective was to analyze the use and effectiveness of four specific methodologies: Problem-based learning, Cooperative learning, Project-based learning and Game-based learning. The importance lay in the need to promote innovative pedagogical practices that encourage active participation, collaboration and critical thinking among students. In an increasingly dynamic educational context, these active methodologies offer an effective alternative to traditional approaches, facilitating meaningful learning and the comprehensive development of students. The methodology used was carried out with theoretical, empirical and mathematical statistical methods, data collection through surveys and interviews, as well as participant observation. The results obtained reveal a high level of motivation and participation on the part of the students in all the methodologies analyzed, as well as a general effectiveness in teaching and learning. In conclusion, this study highlights the importance of incorporating active methodologies with a constructivist approach in the university environment, highlighting its ability to improve educational quality, promote the development of key skills and prepare students to face the challenges of the 21st century. Educators are encouraged to adopt these innovative pedagogical practices as part of their teaching strategy, in order to offer a more enriching and relevant educational experience for university students.
Downloads
References
Calderón, R. (2008). Constructivismo y aprendizajes significativos. Monografías. https://www.monografias.com/trabajos7/aprend/aprend.shtml
Castro, M. (2020). ¿De qué trata el aprendizaje interactivo? La mente es maravillosa. https://lamenteesmaravillosa.com/de-que-trata-el-aprendizaje-interactivo/
Diaz, M. (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. (pág. 36). Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo. https://www2.ulpgc.es/hege/almacen/download/42/42376/modalidades_ensenanza_competencias_mario_miguel2_documento.pdf
Escobedo, R., Pimentel, A. y Cruz, C. (2020). El aprendizaje autónomo en el sistema a distancia. RILCO DS: Revista de Desarrollo Sustentable, Negocios, Emprendimiento y Educación, 2(7). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7908240
García, F. M. (13 de septiembre de 2018). El aprendizaje colaborativo en el aula. Eres Mama: https://eresmama.com/el-aprendizaje-colaborativo-en-el-aula/
Maldonado Zuñiga, K., Caicedo Plúa, C. R., Yanina Holanda, C. P., & Leonardo Raul, M. Q. (2023). Las tecnologías y su aplicación en el proceso educativo en la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16 (3), 22-35. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1314
Maldonado Zuñiga, K., Romero Castro, M., Tóala Pilay, M. A., & Velázquez Concepción, Y. (2023). Aula invertida y su impacto en la enseñanza-aprendizaje aplicando la Inteligencia artificial. Serie Científica De La Universidad De Las Ciencias Informáticas, 16(8), 96-109. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1419
Miguel, R. d. (17 de Julio de 2017). El aprendizaje cooperativo potencia el desarrollo humano. Educación 3.0. https://www.educaciontrespuntocero.com/entrevistas/francisco-zariquiey-aprendizaje-cooperativo/75072.html
Moreno, S. (1993). Guía de aprendizaje participativo. Ed. Trillas, México
Narváez Campana, W., Ponce Zavala, C. V., Vera Velázquez, R., & Maldonado Zúñiga, K. (2020). Métodos y metodologías utilizados en el proceso de enseñanza-aprendizaje: métodos y metodologías utilizados en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Unesum - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 4(1), 13-28. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v4.n1.2020.201
Tubay Soledispa, A. S., Peñafiel Loor, J., & García Rodríguez, R. (2023). Estrategias de enseñanza y aplicación de las tecnologías en el aprendizaje del patrimonio cultural en la educación artística. Journal TechInnovation, 2(2), 79–88. https://revistas.unesum.edu.ec/JTI/index.php/JTI/article/view/55
Vera Velázquez, R., Castro Piguave, C., Estévez Valdés, I., & Maldonado Zúñiga, K. (2020). Metodologías de enseñanza-aprendizaje constructivista aplicadas a la educación superior: Metodologías de enseñanza-aprendizaje constructivista. Revista Científica Sinapsis, 3(18). https://doi.org/10.37117/s.v3i18.399
Vera Velázquez, R., Maldonado Zuñiga, K., Batista Garcet, Y., Castro Landin, A. L., & Vigoa Escobedo, Y. (2020). El proceso de enseñanza- aprendizaje un reto en el cambio educativo: el proceso de enseñanza- aprendizaje un reto en el cambio educativo. Unesum - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 3(3), 109-122. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v3.n3.2019.161
Zapata, M. (2015). Las corrientes constructivistas y los modelos autoestructurantes. En: N.N., Los modelos pedagógicos, Bogotá: Universidad San Buenaventura.143-185.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication of Granma province.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.