Historic evolution of the oral sources in the Primary Education (Original).

Authors

  • Reynier Ortega Rodríguez Dirección Municipal de Educación. Guisa. Granma. Cuba.
  • Rubier Corría Iglesias Dirección Provincial de Educación. provincia Granma. Cuba. https://orcid.org/0000-0003-4328-7892

Keywords:

contents; oral sources; teaching; learning

Abstract

This investigation makes reference to the historic evolution of the oral sources in the third moment of the development of the Primary Education. In such sense, it is  defined for his study, the period of the Revolution in power with three stages, that you focus on the period in that Perfeccionamiento's second Plan of Educación's National System from 1988, to be in him where they specify with bigger clarity the didactic front-line premises, related with the process of teaching is  established - learning of the social contentses with a focus acquired through experience in life personalized that his structuring like didactic decision of historic oral contents enables . For the analysis out of every an one belonging to these stages, History of Cuba, such have in account indicators that enable the deepening in the applied transformations taking into account a multi-integration of the oral sources in the particular didactics of the subject of study themselves like: Treatment of the process of teaching learning; The teacher's preparation and methodology for the treatment to the historic contentses referred to the oral sources, operated transformations Education Would Have Priority that they impact in the process of teaching You Tell The Story Of learning of the subject of study of Cuba. This analysis reveals the principal regularities of the oral sources within the process of teaching learning in the third moment of the development of the Primary Education, in the stages and the general regularities of the historic study accomplished as from the selected indicators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Reynier Ortega Rodríguez, Dirección Municipal de Educación. Guisa. Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la Especialidad de Educación Primaria. Director Municipal de Educación en el municipio Guisa. provincia Granma. Cuba. 

  • Rubier Corría Iglesias, Dirección Provincial de Educación. provincia Granma. Cuba.

    Licenciado en Educación en la Especialidad de Historia y Marxismo – Leninismo. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Funcionario del departamento de Formación Pedagógica de la Dirección Provincial de Educación. provincia Granma. Cuba. 

References

Acebo, W. (1991). Apuntes para una metodología de la enseñanza de la historia local en su vinculación con la historia patria. Pueblo y Educación.

Argulló, C. (2010). La voz y la palabra de los 'tesoros vivos': fuentes orales y recuperación del patrimonio histórico-educativo inmaterial. Revista de la Facultad de Educación, 28(2), 157-178. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/27121/3/pdf.txt

Caballero, A. (2015). Las fuentes orales en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia en la Educación Secundaria Básica [Tesis en opción al grado científico en doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Las Tunas]. http://roa.ult.edu.cu/handle/123456789/3626/simple-

Cuan, J. A., & Alonso, L. (2006). La enseñanza de la Historia en la Secundaria Básica en las actuales transformaciones de esta educación. Revista Varela, 6(15), 1–24. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/293

Concepción, L., & Reyes, J. I. (2021). La historia de la niñez en la Educación Primaria: La enseñanza y el aprendizaje de la historia de la niñez en la Educación Primaria. Editorial Académica Española. https://www.amazon.com/historia-ni%C3%B1ez-Educaci%C3%B3n-Primaria-aprendizaje/dp/6203872113

Corría, R., Videaux, S., & Izaguirre, R. C. (2019). Referentes teóricos del tratamiento a las expresiones del patrimonio cultural inmaterial en el proceso de enseñanza – aprendizaje de la Historia de Cuba en la Educación Preuniversitaria. Revista Científico Educacional Roca, 15(3), 153-165 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7121636

Díaz, H, (2006). Enseñanza de la Historia. Selección de lecturas. Pueblo y Educación.

Guerra, S. (2007). Modelo didáctico para el tratamiento de la historia de los oficios y las profesiones en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia en Secundaria Básica. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, UCP “José de la Luz y Caballero]. https://repositorio.uho.edu.cu/handle/uho/112/browse?type=author&value=Guerra+G%C3%B3mez%2C+Sarvelio

Hernández, Y. (2015). El estudio de la Historia local desde el proceso de Enseñanza - aprendizaje de la historia de cuba, durante la Formación inicial del licenciado en Educación Primaria [Tesis de Maestría, Universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive]. https://rc.upr.edu.cu/handle/DICT/2145

Infante, Y., & Reyes, J. I. (2019). Historia y Género una mirada desde la didáctica. Revista Atlante. Cuadernos Educación y Desarrollo, 34(2), 35-52. http://handle.net/20.500.11763/atlante1901

Jevey, A. F. (2016, 12 febrero). La historia y su didáctica en la educación primaria. http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/28

Lagarralde, M. R. (2022). Educación, historia reciente y memoria: Investigaciones y aproximaciones metodológicas. https://m.libros.unlp.edu.ar/index.php/unlp/catalog/book/2143

Lolo, O. (2007). De las biografías a las historias de vida. El hombre común en la Historia. Revista Enrique José Varona, 45(2), 69-72 https://www.redalyc.org/pdf/3606/360635565012.pdf

Marrero, H. (2007). El Aprendizaje grupal en escolares de aulas multigrado del sector rural [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Instituto Superior Pedagógico de Holguín José de la Luz y Caballero]. http://repositorio.uho.edu.cu/jspui/handle/uho/5220

Ministerio de Educación (1999). Resolución 85. Declaración de asignaturas priorizadas. Pueblo y Educación.

Ministerio de Educación. (2019). Orientaciones metodológicas de la Educación Primaria https://www.mined.gob.cu/primaria/primaria/

Nápoles, A. I., & Reyes, J. I. (2019). Estrategias de enseñanza y aprendizaje de la historia nacional y local en la escuela primaria multigrado. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 10(6), 236-248. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1094

Ortiz, M. (2017). La vinculación de los contenidos de la historia nacional con la historia local. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación 43(4), 23-53 https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/459

Quintana, M. F. (2011). Acerca de la didáctica de la Historia en la escuela primaria. Pueblo y Educación.

Rojas, A. L., & Tamayo, Y. (2023). La cultura de paz como contenido histórico. Su evaluación desde la Educación Superior. Simposio Universidad, conocimiento e innovación para el desarrollo sostenible. https://www.congresouniversidad.cu/event/i-taller-internacional-las-ciencias-sociales-y-humanisticas-desde-la-universidad-cso-i-taller-internacional-las-ciencias-sociales-y-humanisticas-desde-la-universidad-32/track/cso-041-la-cultura-de-paz-como-contenido-historico-su-evaluacion-desde-la-educacion-superior-1281

Reyes, J. I. (2007, 4 de febrero). Enseñanza de la Historia para la escuela actual [Curso 26]. Congreso Internacional Pedagogía, La Habana, Cuba.

Reyes, J. I. (2022). Reflexiones sobre la didáctica de la Historia y las Ciencias Sociales en el siglo XXI. http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/150

Sánchez, M. (2019). Consideraciones sobre la creatividad desde la didáctica de la historia. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(4), 23-44 https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/04/creatividad-historia.html

Vitier, C. (2013). Curso escolar 2013-14: un peldaño más hacia la calidad. https://cubasi.cu/es/cubasi-noticias-cuba-mundo-ultima-hora/item/16879-curso-escolar-2013-14-un-peldano-mas-hacia-la-calidad

Published

2024-02-20

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Historic evolution of the oral sources in the Primary Education (Original). (2024). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 20(2), 187-205. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4401