Fidel Castro's conception of history: its importance in the training of future educators (Original).
Keywords:
Fidelist conception of history; technical training; pedagogical professional training; citizen educationAbstract
In this article, the reader is presented with several aspects related to Fidel Castro's conception of history. The didactic value and its impact on the civic education of future graduates of the Marxism-Leninism and History degree were taken into account. New routes of thought and action were explored that allowed a critical approach to certain problems specific to the training context with an identity approach. In this sense, the establishment of causal relationships between current phenomena and past events was promoted, which allowed us to signify the role of history as a generator of citizenship and as an instrument of social action for the exercise of duties and rights. citizens in the construction of the historical present in everyday life. The dialectical-materialist method was used as a general research method, together with the theoretical methods of analysis and synthesis, historical-logical, inductive-deductive. In this direction, a bibliographic and descriptive review of the various authors who address the aforementioned topic from different perspectives was carried out. The theoretical reflections that were the object of argumentation fostered new perspectives that led to an enhancement of the aforementioned conception, which redefined the methodological value of said reflections and evaluations.
Downloads
References
Cano, J. y Navarro, E. (2019). La Historia como formadora de ciudadanía: concepciones de estudiantes de Bachillerato de un centro de Sevilla. Revista internacional de investigación e innovación educativa, 4 (99), p.p. 60–74. https://doi.org/10.12795/IE.2019.i99.05
Estepa, I.M., Otero, Y. y Mayedo, Y. (2021) Antecedentes de la educación cívica en la formación profesional en Cuba. Revista Luz 20 (4), p.p. 98-107 https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1149
García, F. (2022). Actividades para el tratamiento de la personalidad histórica de Fidel Castro Ruz. Revista Edusol 22 (79), p.p. 12-24 https://www.redalyc.org/journal/4757/475770949009/475770949009.pdf
Pagès, J., y Santisteban, A. (2010). La educación para la ciudadanía y la enseñanza de las ciencias sociales, la geografía y la historia. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 2 (64), p.p. 8-18 https://bliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/17624
Pérez Suárez, Eugenio. (2017, 10 de noviembre). La historia vista por Fidel. [Conferencia] Evento científico. El pensamiento y la obra de Fidel Castro Ruz, Guantánamo, Cuba. Memorias CDROOM
Pagès Blanch, J. (2022). El desarrollo del pensamiento histórico como requisito para la formación democrática de la ciudadanía. Reseñas de Enseñanza de La Historia, 4 (7), p.p. 67–91. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3884
Rodríguez, M. y Batista, R. (2020). Procedimientos para el estudio de la obra de Fidel Castro como fuente del conocimiento histórico. Revista Caribeña de Ciencias Sociales 1 (2) https://www.eumed.net/rev/caribe/2020/02/obra-fidel-castro.html
Reyes, O. (2015). El discurso de Fidel Castro Ruz como fuente de enseñanza y aprendizaje de la Historia en el preuniversitario. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Las Tunas] http://roa.ult.edu.cu/handle/123456789/3748?locale=es
Silva, H. (2005). Modelo Pedagógico para la formación ciudadana de los maestros primarios. [Tesis en opción al grado científico Doctor en Ciencias pedagógicas, Universidad de Ciencias Pedagógicas, Enrique José Varona https: //repositorio.ucpejv.edu.cu/
Quintana, R. O. (2010). El ideario educativo de Fidel Castro en la formación de maestros. Pueblo y Educación.
Villalón-Gálvez, G. (2021). Conocimiento histórico y formación ciudadana. Inclusión de otras narrativas históricas para una Nueva Historia Escolar. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 7 (8), p.p. 89-105 https://doi.org/10.17398/2531-0968.08.89
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Roca. Scientific-educational publication

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.