Extraclass reading: an alternative to develop reading habits in multigrade school students (Original)

Authors

Keywords:

reading; development; comprehension; cognition; multigrade school

Abstract

Elementary school requires ways that may enhance reading in the students in and out of class, as an indispensable means for developing  knowledge and the mother tongue. However, in the education of today, this problem has not overcome yet. The empirical tools applied in  rural school like interviews to teachers and directives, surveys to the learners, workshops of oral readings proved that the learners do not enjoy the act of reading, that they occasionally  have limitations in the understanding of the third level that reduce their language analysis. It is well-known that reading habits are vital since early years for qualitative education; even they go as far as developing habits for comprehension that at mid and long terms contribute to higher cognitive domains. Therefore, with the mastership research that is developed, it is present different actions in and out of class contexts. These take place in schools and municipal libraries with the coordination of the families. They use technology, not only for playing, but for reading or listening to oral narrative texts or animated cartoons based on classical stories that allow the learners to appreciate the meaning that reading acquires in an increasingly manner  for learning, for studying, for deepening in new knowledge, widening their lexicon, improving their writing, and bettering up their communicative competence. These reasons reveal the necessity the proficiency levels of rural teachers and the validity of the solutions given for the cognitive insufficiencies of the learners in the rural students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Claudia Castillo Regueiferos, Dirección Municipal de Educación. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciada en Educación. Especialidad Maestro Primario.  Dirección Municipal de Educación. Santiago de Cuba. Cuba. 

  • María Luz Rodríguez Cosme, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciado en Educación- Especialidad Español Literatura. Universidad de Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba.

  • Mayelin González Suárez, Sede Universitaria III Frente. Santiago de Cuba. Cuba.

    Licenciada en Maestro Primario. Sede Universitaria III Frente. Santiago de Cuba. Cuba. 

References

Abello Cruz, A. M., Montaño C, J. R (2012). Español- Literatura para escuelas pedagógicas. Tomo II. Editorial Pueblo y Educación.

Álvarez, E. (2020). Socio-emotional education. From regulatory approach, to personal and social growth. Institute International de Toluca, México. Revista Ciencia Latina, 11(20), 388-408.

Aristóteles (2001). Ética a Nicómaco. Madrid: Alianza Editorial. Recuperado de: http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2017/12/Etica-a-Nicomaco-Aristoteles-PDF.pdf

Atrio G, A. (2020). La casa ¿un espacio privado?.www.moongazine.info.

Boix, R. (2011). ¿Qué queda de la escuela rural? Algunas reflexiones sobre la realidad pedagógica del aula multigrado. Profesorado. Revista de currículo y formación del profesorado 15(2). pp.13-23. http://www.ugr.es/~recfpro/rev152ART1.pdf .

Bustos, A. (2014). La didáctica multigrado y las aulas rurales: perspectivas y datos para su análisis. Revista innovación educativa, (24), pp.119-131. Proyecto EDU2009-13460. Centro del profesorado de Granada. https://revistas.usc.gal/index.php/ie/article/view/1994L

Delás, I., Fontanills, J., & Rodríguez, M. L. (2022). Perfiles lectores de los estudiantes de secundaria Básica en Cuba. Revista Edusol, Vol. 1. # 12. (p. 68-79). Universidad de Guantánamo.

Frómeta Díaz, O. (2021). Modelo didáctico para el desarrollo de la expresión oral en 5o. 6o grados del multigrado. Tesis en Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias

Pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

García Pers, D. (2003). La enseñanza de la lengua materna en la escuela primaria. Edición

II. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. Impreso.

González, V., Castellanos, S. D., Córdova, M., Rebollar, M., Martínez, M., Fernández, A. M., Martínez, N., & Peiiz, D. (2001). Psicología para Educadores. Editorial Pueblo y Educación.

Juárez, D. (2020). ¿Qué me dejó ser maestro rural? Experiencias de jóvenes en México. Revista de Educación de Adultos y Procesos Formativos N° 10. Primer Semestre 2020. (pp. 34-52) [https://www.educaciondeadultosprocesosformativos.cl/revista/2020/10/15/que-me-dejo-ser-maestro-rural-experiencias-de-jovenes-en-mexico/

Martí Pérez, J. (2010). En mi pecho bravo. Editorial Gente Nueva. II edición.

Montaño, J. R., & Abello, A. M. (2013). Español literatura para escuelas pedagógicas. Editorial Pueblo y Educación.

Ramos, G. (2008). Los fundamentos filosóficos de la educación como reconsideración crítica de la Filosofía de la Educación. Revista Iberoamericana de Educación, 7. · https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3170096

Rico Montero, P. et al. (2008). Exigencia del Modelo de la escuela primaria para la dirección por el maestro de los procesos de la educación, enseñanza y aprendizaje. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Rodríguez, M. L. (2020). La lectura en la universidad cubana un reto en la formación de maestros. Revista Didac, 74. www.ibero.revistadidac.mx.

Rodríguez, M. L. (2021). Manual para el desarrollo de la oralidad en la escuela rural cubana. Revista Educa multidisciplinar de educacao, 8, 1-16. https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6072/4281

Roméu Escobar, A et al. (2008). Enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural de la lengua y la literatura en Cuba. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Troya, Manel, F . Tratado de las emociones. (Consultado 2022, 30 de noviembre). http:www.teoriadeemociones/net

Published

2023-10-30

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Extraclass reading: an alternative to develop reading habits in multigrade school students (Original). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(4), 367-390. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4190