Extraclass reading: an alternative to develop reading habits in multigrade school students (Original)
Keywords:
reading; development; comprehension; cognition; multigrade schoolAbstract
Elementary school requires ways that may enhance reading in the students in and out of class, as an indispensable means for developing knowledge and the mother tongue. However, in the education of today, this problem has not overcome yet. The empirical tools applied in rural school like interviews to teachers and directives, surveys to the learners, workshops of oral readings proved that the learners do not enjoy the act of reading, that they occasionally have limitations in the understanding of the third level that reduce their language analysis. It is well-known that reading habits are vital since early years for qualitative education; even they go as far as developing habits for comprehension that at mid and long terms contribute to higher cognitive domains. Therefore, with the mastership research that is developed, it is present different actions in and out of class contexts. These take place in schools and municipal libraries with the coordination of the families. They use technology, not only for playing, but for reading or listening to oral narrative texts or animated cartoons based on classical stories that allow the learners to appreciate the meaning that reading acquires in an increasingly manner for learning, for studying, for deepening in new knowledge, widening their lexicon, improving their writing, and bettering up their communicative competence. These reasons reveal the necessity the proficiency levels of rural teachers and the validity of the solutions given for the cognitive insufficiencies of the learners in the rural students.
Downloads
References
Álvarez, E. (2020). Socio-emotional education. From regulatory approach, to personal and social growth. Institute International de Toluca, México. Revista Ciencia Latina, 11(20), 388-408.
Aristóteles (2001). Ética a Nicómaco. Madrid: Alianza Editorial. Recuperado de: http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2017/12/Etica-a-Nicomaco-Aristoteles-PDF.pdf
Atrio G, A. (2020). La casa ¿un espacio privado?.www.moongazine.info.
Boix, R. (2011). ¿Qué queda de la escuela rural? Algunas reflexiones sobre la realidad pedagógica del aula multigrado. Profesorado. Revista de currículo y formación del profesorado 15(2). pp.13-23. http://www.ugr.es/~recfpro/rev152ART1.pdf .
Bustos, A. (2014). La didáctica multigrado y las aulas rurales: perspectivas y datos para su análisis. Revista innovación educativa, (24), pp.119-131. Proyecto EDU2009-13460. Centro del profesorado de Granada. https://revistas.usc.gal/index.php/ie/article/view/1994L
Delás, I., Fontanills, J., & Rodríguez, M. L. (2022). Perfiles lectores de los estudiantes de secundaria Básica en Cuba. Revista Edusol, Vol. 1. # 12. (p. 68-79). Universidad de Guantánamo.
Frómeta Díaz, O. (2021). Modelo didáctico para el desarrollo de la expresión oral en 5o. 6o grados del multigrado. Tesis en Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias
Pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
García Pers, D. (2003). La enseñanza de la lengua materna en la escuela primaria. Edición
II. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. Impreso.
González, V., Castellanos, S. D., Córdova, M., Rebollar, M., Martínez, M., Fernández, A. M., Martínez, N., & Peiiz, D. (2001). Psicología para Educadores. Editorial Pueblo y Educación.
Juárez, D. (2020). ¿Qué me dejó ser maestro rural? Experiencias de jóvenes en México. Revista de Educación de Adultos y Procesos Formativos N° 10. Primer Semestre 2020. (pp. 34-52) [https://www.educaciondeadultosprocesosformativos.cl/revista/2020/10/15/que-me-dejo-ser-maestro-rural-experiencias-de-jovenes-en-mexico/
Martí Pérez, J. (2010). En mi pecho bravo. Editorial Gente Nueva. II edición.
Montaño, J. R., & Abello, A. M. (2013). Español literatura para escuelas pedagógicas. Editorial Pueblo y Educación.
Ramos, G. (2008). Los fundamentos filosóficos de la educación como reconsideración crítica de la Filosofía de la Educación. Revista Iberoamericana de Educación, 7. · https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3170096
Rico Montero, P. et al. (2008). Exigencia del Modelo de la escuela primaria para la dirección por el maestro de los procesos de la educación, enseñanza y aprendizaje. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Rodríguez, M. L. (2020). La lectura en la universidad cubana un reto en la formación de maestros. Revista Didac, 74. www.ibero.revistadidac.mx.
Rodríguez, M. L. (2021). Manual para el desarrollo de la oralidad en la escuela rural cubana. Revista Educa multidisciplinar de educacao, 8, 1-16. https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6072/4281
Roméu Escobar, A et al. (2008). Enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural de la lengua y la literatura en Cuba. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.
Troya, Manel, F . Tratado de las emociones. (Consultado 2022, 30 de noviembre). http:www.teoriadeemociones/net