From the indigenous community to the countryside. A teacher committed to the rural education (Original)

Authors

Keywords:

life history; indigenous school; rurality; rural education

Abstract

Knowing the history of education and the rural school in Cauca is a challenge, since the dynamics of rural and indigenous development must be understood from the past, for this purpose the main phases of the life history of a teacher are collected. , the methodology used is a semi-structured interview with guiding questions such as: personal data of the teacher, her training, years of educational experience in the rural school, characterization of the rural school and the students of said school, narrative of her formative experience since its inception. primary education, narrative of his experience as a teacher, as a rural schoolteacher, most significant experience (positive or negative, or both), perspective of rural education for human, social and rural development in general, and student analysis to this life story or exposed experience. To carry out the analysis of the life narrative, the Atlas Ti tool is used. supported by a theoretical framework.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sandra Yolima Ruiz Yacumal, Institución Educativa Las Mercedes. Popayán. Colombia.

    Licenciada en Educación en la especialidad en Matemáticas e informática Educativa. Magíster en Educación. Profesora Tutora del Programa Todos a Aprender del MEN (Ministerio De Educación). Institución Educativa Las Mercedes. Popayán. Colombia. 

References

Gaviria J. A. (2021). El campesinado en la educación rural: un debate emergente. Pedagogía y Saberes n.º 54 Universidad Pedagógica Nacional Facultad de Educación. Disponible en: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/10555/9157

Gaviria, J. A. (2017). Problemas y retos de la educación rural colombiana. Educación y ciudad, (33), 53-62. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6213576

Hernández Silva D. (2020) Educación para el desarrollo rural. Análisis crítico del proceso de implementación del programa Escuela Nueva en Colombia. Revista Innova Educación, Vol. 2 No.4. Disponible en: https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/86/180

Orozco Muñoz, J. J. y Portilla Portilla, M. G. (2021). La escuela rural y la práctica pedagógica. En: Portilla Portilla, M. y Zamudio Tobar, G. (Eds. científicas). Rutas de investigación en educación, pedagogía, cultura y tecnología (pp. 199-214). Cali, Colombia: Editorial Universidad Santiago de Cali. Disponible en: https://libros.usc.edu.co/index.php/usc/catalog/download/341/505/7099?inline=1

Perfetti, M. (2003). Estudio sobre la educación para la población rural en Colombia. https://www.academia.edu/39636884/EDUCACION_RURAL_EN_COLOMBIA

Restrepo, E. (2018). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Triana A.N (2018). Educación Primaria Rural Colombiana.:1976 – 1994. En: Corrêa Werle, F.O, López O y Triana, A. N. Educação Rural na América Latina. Editorial Oikos, Ltda. Sao Leopordo (Brasil).

Triana, A. N. (2012). Formación de maestros rurales colombianos 1946-1994. Revista historia de la educación latinoamericana, 14(18), 93-118. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4217122

Triana A.N (2010). Escuelas normales rural, agropecuaria y de campesinas en Colombia: 1934-1974. Revista Historia De La Educación Colombiana, 13(13), 203 - 230. Recuperado a partir de https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhec/article/view/724/889

Published

2023-10-30

Issue

Section

Artículos

How to Cite

From the indigenous community to the countryside. A teacher committed to the rural education (Original). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(4), 320-346. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4188