Rural education in Chile. Realities and challenges (Original)
Keywords:
Public Education; School; Education Policies; TransformationAbstract
Rural education in Chile is less visible in the educational research, in the public policies and in the policies of rural development. The notion of New Rurality seeks to explain the current transformations of the rural society by rethinking the character of its education in the dynamic of the territories, forcing it to be rethink, reconceptualised, and rebuild. This change tenses the rural sector of the education, posing new challenges for its survival and reconstruction. The objective is to present a brief critical description of the rural contextual transformations of Chile and its education, to propose challenges to the public policies and to the educational movement. The text is based on bibliographical sources, initial results of an ongoing investigation and the author's experience. It concludes with proposals about challenges: surviving as a rural school, building a relevant educational system, to generate changes and pedagogical innovations and curricular innovations. It proposes routes to implement adequate and pertinent public policies, its own pedagogical model that integrates the multigrade and community, initial and continuous formation of rural teachers and their professional development, leadership and educational management.
Downloads
References
Canales, M. (2005). La nueva ruralidad en Chile: apuntes sobre subjetividad y territorios vividos. En Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo, SEMINARIO Chile rural: un desafío para el desarrollo humano. Serie Temas de Desarrollo Humano Sustentable (Nº 12, pp. 33-40). http://www.desarrollohumano.cl/otras.htm
Castillo-Miranda, SR. Castro, GW. Hidalgo-Standen, C. (2017). La evaluación del desempeño docente desde la perspectiva de profesores de educación rural. Educación y Educadores, 20(3), P. 364-381. DOI: 10.5294/edu.2017.20.3.2
Fundación 99 (2023). 2º Versión de la Caracterización de la Educación Rural en Chile después de dos años de pandemia por COVID-19, Santiago, Chile: Fundación 99.
Giaconi, V., & Maldonado, K. (2021) Brechas de Ruralidad en educación primaria en Chile: Evolución entre los años 2002 y 2017 y su relación con nivel socioeconómico. En C. S. Retamal, Repensando la Educación Rural. Reflexiones y Aportes en el territorio chileno (pp. 61-83). Editorial Universidad de Los Lagos – RUCHER.
Hargreaves, L. (2009). Respect and responsibility: Review of research on small rural schools in England. International Journal of Educational Research, 48, 117-128. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2009.02.004
Instituto Nacional de Estadísticas. (2012). Resultados de XVIII Censo de Población y VII de Vivienda. Santiago: Instituto Nacional de Estadísticas.
Juárez B., D. (Coord.). (2020) Políticas de cierre de escuelas rurales en Iberoamérica. Debates y experiencias. México: Red Temática de Investigación de Educación Rural / Editora Nómada, 1era edición.
Kay, C. (2009). Estudios rurales en América Latina en el periodo de globalización neoliberal: ¿una nueva ruralidad? Revista Mexicana de Sociología, 71(4), 607-645. Ministerio de Agricultura y Ministerio de Educación. (2019). Propuesta Mesa Técnica de Educación Rural. ODEPA. https://www.researchgate.net/publication/262446671_Estudios_rurales_en_America_Latina_en_el_periodo_de_globalizacion_neoliberal_una_nueva_ruralidad
Ministerio de Educación. (2019). Educación Rural. Power Point entregado en reunión de la Mesa Nacional de Educación Rural.
Núñez C. G., González B. y Ascorra P. (2020). Más allá de la lógica económica: consideraciones y recomendaciones frente al cierre y fusión de escuelas rurales en Chile In: Juárez B., D. (Coord.) (2020). Políticas de cierre de escuelas rurales en Iberoamérica. Debates y experiencias. México: Red Temática de Investigación de Educación Rural / Editora Nómada, 1era edición. P. 53-86.
Pérez, C. (2018). La emancipación de la escuela rural aún no ha llegado: historia de la educación primaria rural en Chile (1920-1970). Colecciones Digitales, Subdirección de Investigación, Servicio Nacional del Patrimonio Cultural.
Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo. (2008). Desarrollo Humano en Chile Rural. Seis millones por nuevos caminos (2ª Ed.). PNUD.
Rebolledo, H. (2014) Cierre de las escuelas rurales de Ancud, una visión desde el capital social comunitario en la gestión de las escuelas rurales. Tesis para optar al grado académico de Magíster en Desarrollo Humano Local y Regional. Universidad de La Frontera Instituto de Desarrollo Local y Regional.
Retamal, C. S. (2021) Repensando la Educación Rural. Reflexiones y Aportes en el territorio chileno. Santiago: Editorial Universidad de Los Lagos – RUCHER.
Retamal, C., & Hain, A. (2021). Cómo me enseña la escuela a no existir: negaciones, omisiones y arbitrariedades en la implementación del curricukum rural multigrado en territorio chileno. In: Retamal C., S. (2021) Repensando la Educación Rural. Reflexiones y Aportes en el territorio chileno. Santiago: Editorial Universidad de Los Lagos – RUCHER. P. 145-170.
Salazar, U. (2014). Gestión de Procesos Educativos y Organizacionales para la Escuela en Territorio Rural con Aula Multigrado. Fundamentos y estrategias de desarrollo. Villarrica, Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile, Campus Villarrica.
Salazar, U. (2021) Los derechos de los niños a valorar y a aprender del territorio a través de una pedagogía para el aprendizaje en contextos de diversidad: ¿qué competencias docentes son necesarias? Una mirada reflexiva. In: Retamal C., S. (2021) Repensando la Educación Rural. Reflexiones y Aportes en el territorio chileno. Santiago: Editorial Universidad de Los Lagos – RUCHER. P.171-213.
Williamson, G. (2020) ¿Concentración o descentralización cooperativa de escuelas rurales? In: Juárez B., D. (Coord.) (2020). Políticas de cierre de escuelas rurales en Iberoamérica. Debates y experiencias. México: Red Temática de Investigación de Educación Rural / Editora Nómada, 1era edición. P. 33-52.
Williamson, G. [Colaboración: Castro, Y. y Torres, T.] (2018) Una Experiencia de Desarrollo en Educación Rural en el Territorio de Tranapuente, Carahue, Región de La Araucanía. Temuco, Chile: Ediciones Universidad de la Frontera.
Williamson, G. (2017) Territorios de Aprendizajes Interculturales. Ediciones Universidad de La Frontera: Temuco, Chile.