The rural school: disconnected and unequal (Original).
Keywords:
digital gap; connectivity; rural education; inequalityAbstract
The economic changes that within capitalism make societies places of dispute, carry with them deep inequities. Colombia and its rural school, sum process of strong detriment. A history of changes that, although it has managed to demonstrate public policies such as the PER and PEER, plans, programs, coverage projects and levels of professionalization for teachers; However, the daily life of the 21 century is telling in the face of the new pedagogical, science and technology challenges. At the same time, the rural school fails to address the pressing needs and dilemmas of the last century that require attention, such as the case of electrical connection in many villages and subregions of the country, access roads, libraries, appropriate classrooms, education programs in accordance with the rhythms of life of rural populations, basic services and the reduction of the digital divide, among other dilemmas, which turn out to be the biggest claims today
Downloads
References
Conpes 4040. (2021). Pacto Colombia con las juventudes: estrategia para fortalecer el desarrollo integral de la juventud. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/4040.pdf
Dane. (2018). Boletín Técnico Indicadores básicos de tenencia y uso de tecnologías de la información y comunicación – TIC en hogares y personas de 5 y más años de edad
Dane. (2019). Boletín Técnico. Indicadores básicos de tenencia y uso de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones – TIC en hogares y personas de 5 y más años de edad: recuperado el 2 de septiembre de 2021 en: https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/tic/bol_tic_hogares_2019.pdf
Dane. (2021). Boletín técnico de educación formal. Recuperado de: https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/educacion/educacion_formal/2021/bol_EDUC_21.pdf 10 de mayo de 2022
Dane. (2022). boletín técnico de importaciones (IMPO). Mayo de 2022 https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/importaciones/bol_impo_mar22.pdf
Fedesarrollo. (2019). Gasto en el sector educativo rural en Colombia. Cap, 4, Recuperado el de: https://www.repository.fedesarrollo.org.co/bitstream/handle/11445/3909/Capi%CC%81tulo%204%20%20Gasto%20en%20Educacio%CC%81n%20Rural%20%28002%29.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Fundación Compartir. (2019). Docencia rural en Colombia: educar para la paz en medio del conflicto armado. Recuperado de:
https://www.compartirpalabramaestra.org/documentos/invescompartir/resumen-ejecutivo-docencia-rural-en-colombia-educar-para-la-paz-en-medio-del-conflicto-armado.pdf
Machuca, J. A. (2009) La privatización de la biodiversidad y la cultura a través de los conocimientos tradicionales. En: A. Betancourt, & J. Cruz (Coord.), Del saber indígena al saber transnacional. Universidad autónoma, México, 175-197
Martínez, B. (2017). Escuela y escolarización. Del conocimiento al dispositivo. En: Escuela pública y maestro en América Latina. Historias de un acontecimiento, siglo XVIII-XIX Martínez B y Bustamante L, José M. Universidad Pedagógica Nacional. Colombia
Martínez, B., Noguera, C., & Castro, J. (1994). Currículo y Modernización, cuatro décadas de educción en Colombia. Magisterio, Colombia
MEN. (2012). Manual para la formulación y ejecución de planes de educación rural. Bogotá D.C. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-329722_archivo_pdf_Manual.pdf
MEN. (2021). Proyecto de Educación Rural – PER. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/portal/Preescolar-basica-y-media/Proyectos-Cobertura/329722:Proyecto-de-Educacion-Rural-PER
Rodríguez, A. (2006). La brecha digital y sus determinantes. Universidad Nacional Autónoma de México.
Rozas, P., & Figueroa, O. (2006). Conectividad, ámbito de impacto y desarrollo territorial: análisis de experiencias internacionales. Cepa.l
Sandoval, R. (1996). Escuela y modernidad en Colombia. Tercer mundo.
Universidad Javeriana (2021), Laboratorio de Economía de la Educación, en: https://lee.javeriana.edu.co/
Van Dijk, T., & Hacker, K. (2003). La brecha digital como fenómeno complejo y dinámico. La sociedad de la información
Viaña, J., Tapia, L., & Walsh, C. (2010). Contrayendo interculturalidad crítica. Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello.