State of the art on the rural teacher: other ways of understanding the pedagogical practice (Original).

Authors

  • Ana María León Rodríguez Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Colombia

Keywords:

rural teacher; teacher training; life history; rural school; pedagogical practice

Abstract

Different studies developed in recent decades call attention to the need to focus on what is considered rurality and, within the framework of this approach, what is understood by rural school and rural teacher. In this sense, this article presents the state of the art on rural teachers in Ibero-America and Colombia as a possibility to recognize not only the multiple theoretical and methodological approaches in research on their role as educational and social actors, but also as a possibility to understand the characteristics of their practice.

The study that guides the state of the art aims to reveal and analyze the social representations about the rural teacher that students and teachers of three rural schools in the province of Ubaté, Cundinamarca, from the guidelines of the qualitative method and the processual approach. Based on the foregoing, the technique of bibliographic review and analysis is used, taking as a basis three categories: initial training and alternatives for the qualification of rural teachers, working conditions and pedagogical practice.  From the approach of these references, the importance of the rural teacher in the consolidation of the rural school is recognized, not only as an educational institution, but also as a fundamental part in the construction of the social fabric in rural regions in countries such as Colombia, as well as in the reconfiguration and understanding of the notion of pedagogical practice and its transcendence of the classroom scenario.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana María León Rodríguez, Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Colombia

    Estudiante del Doctorado Interinstitucional en Educación, Magister en Investigación Social Interdisciplinaria y Licenciada en Pedagogía Infantil. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Colombia.

References

Abós, P. y Lacruz J. L. (2019). Ser maestro en la escuela rural, de la obligación a la opción. Cuadernos de Pedagogía. 496. 77-83. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/188584
Anzano, S. Vásquez, S. y Liesa, M. (2020). Análisis de la formación inicial en escuela rural en los Grados de Magisterio: valoraciones y percepciones del alumnado como agentes implicados. Tendencias Pedagógicas 37, 43-56. doi: 10.15366/tp2021.37.005
Arias, J. (2017). Problemas y retos de la educación rural en Colombia. Revista Educación y Ciudad 33. 53 - 62. https://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/1647
Balbontín, R. y Rojas, N. (2020). Percepciones sobre la identidad del profesor rural en la Región de Ñuble, Chile. Revista Educación las Américas 10. 1 - 14. https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/91/159
Bautista, M. y González, G. (2019). Docencia rural en Colombia: educar para la paz en medio del conflicto armado. Fundación Compartir.
Brumat, M.R. y Baca, C.B. (2015). Prácticas docentes en contextos de ruralidad. Un estudio en escuelas rurales del norte de Córdoba. Educación, Formación e Investigación 1 (2). 1-16. https://iscarena-cba.infd.edu.ar/sitio/ingreso-2018/upload/Brumat_Practicas_docentes_en_contextos_de_ruralidad.pdf
Gajardo, M. (2014). Educación y desarrollo rural en América Latina. Reinstalando un campo olvidado de las políticas educativas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 7(3), 15 – 27. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5127737.pdf.
Galván, L. (2020). Educación rural en América Latina: escenarios, tendencias y horizontes de investigación. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga. 1 (2), 48-69. https://www.revistas.uma.es/index.php/mgn/article/view/8598
Ibarra, J. (2019). Maestro coordinador del Centro de Apoyo Pedagógico Didáctico para Escuelas Rurales: un rol en construcción. En: Villalba, C. (Comp.). Experiencias Educativas en territorios rurales de Uruguay. Las voces de sus protagonistas. 28-35. Organización de Estados Iberoamericanos (OEI) y Ministerio de Educación y Cultura.
Juárez, D. (2016). Educación rural: experiencias y propuestas de mejora. Colofón Ediciones Académicas Pedagogía. http://rededucacionrural.mx/documents/87/Juarez_Diego._Experiencias.pdf
Martínez, A. (2012). Práctica pedagógica: historia y presente de un concepto. En: Barragán, D.F., Gamboa, A.A. y Urbina, J. E. (Comp.) Práctica pedagógica. Perspectivas teóricas. 55-69. Ecoe Ediciones.
Ministerio de Educación Nacional (1979). Decreto 2277 de 1979. Por el cual se adoptan normas sobre el ejercicio de la profesión docente. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-103879_archivo_pdf.pdf
Molina, B.L. (2019). El quehacer del maestro y la formación docente en la escuela rural multigrado. [Tesis de maestría]. Repositorio Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. https://repositorio.uptc.edu.co/bitstream/001/2728/1/TGT_1368.pdf
Ríos, R. (2018). La práctica pedagógica como herramienta para historiar la pedagogía en Colombia. Pedagogía y Saberes 49. 27-40. http://www.scielo.org.co/pdf/pys/n49/0121-2494-pys-49-00027.pdf
Segura G., J. M. y Torres, H. F. (2020). Educación rural e inclusión social en Colombia. Reflexiones desde la matriz neoliberal. Plumilla Educativa 25 (1), 71-97. https://revistasum.umanizales.edu.co/ojs/index.php/plumillaeducativa/article/view/3831/5863
Soler, J.E. (2016). Educación rural en Colombia: formación de maestros en entornos rurales, su trayectoria y retos. International Journal of Humanities and Social Science 6 (11). 296 - 305. https://www.ijhssnet.com/journals/Vol_6_No_11_November_2016/33.pdf
Soto, D.E. (2012). La ruralidad en la cotidianidad escolar colombiana. Historia de vida de la maestra rural boyacense 1948 - 1974. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 14 (18). 211 - 243. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1621
Triana, A. N. (2012). Formación de maestros rurales colombianos 1946 - 1994. Revista Historia de la Educación Latinoamericana 14 (18). 93 - 118. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/1619/1616
Velásquez, P.A. y Tangarife, L.A. (2019). Los maestros de escuelas rurales como agentes en procesos de postconflicto. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15 (2), 180-207. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/article/view/252
Villegas, E. (2010). Representaciones sociales sobre los maestros en tres comunidades rurales del Estado de Hidalgo. [Tesis de Doctorado]. Repositorio de la Universidad Pedagógica Nacional. http://200.23.113.51/pdf/27274.pdf

Published

2023-10-11

Issue

Section

Artículos

How to Cite

State of the art on the rural teacher: other ways of understanding the pedagogical practice (Original). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(4), 193-213. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4137