Home-based education. An expression of the work of indigenous teachers during school closures (Original).
Keywords:
homeschooling; intercultural education; elementary school; elementary school teacher.Abstract
Multigrade education in the indigenous service in the state of Baja California, Mexico, is offered mainly in rural or peri-urban communities. In these schools, teachers must respond to institutional demands for simultaneous teaching of ethno linguistically diverse boys and girls with different levels of progress, different ages or school grades and living in marginal rural communities. During the closure of schools due to the sanitary contingency caused by COVID-19, students in indigenous schools were unable to make use of the Learn at Home strategy implemented by the federal government because they did not have sufficient technological resources. Hence, the interest arose to know what kind of actions two indigenous multigrade elementary school teachers undertook during the confinement to give continuity to the teaching-learning processes in the 2021-2022 school year. Through interviews and observation, the teaching work of the participants was investigated. Through qualitative analysis, home-indigenous education was identified as an essential element of the teaching work developed during the school closure, which was mainly based on the itinerancy of teachers and the provision of spaces for teaching and learning of students at risk of failing, dropping out of school and living in rural areas of marked marginalization.
Downloads
References
Delgado, G., & Tinajero, G. (2022). El trabajo docente en primarias indígenas multigrado de Baja California durante el cierre de escuelas por la COVID-19. Revista Educación Superior, 21(33), 11-28. https://revistavipi.uapa.edu.do/index.php/edusup/article/view/285/252
Ezpeleta, J. (1997). Algunos desafíos para la gestión de las escuelas multigrado. Revista Iberoamericana de Educación, 15, 101-120. https://doi.org/10.35362/rie1501123
Gallardo, A. L. (2020). Educación indígena en tiempos de COVID-19: viejos problemas, nuevos problemas. En Educación y pandemia: una visión académica (164-169). IISUE-UNAM. https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2019). Panorama Educativo de México 2018. Indicadores del Sistema Educativo Nacional. Educación básica y Media Superior. Fondo Editorial INEE.
Juárez, D. (2019). Contexto de la educación rural en México. En V. Rebolledo, y A. Torres (Coords.), Estado del arte de la educación rural en México (2004-2014) (págs. 15-24). Universidad Iberoamericana Ciudad de México.
Congreso General de los Estados Unidos Mexicanos. (2019, 30 de septiembre). Ley General de Educación. Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE.pdf
Portillo, S., Reynoso, O., & Castellanos, L. (2020). El inicio de un nuevo ciclo escolar en México ante el COVID-19. Comparativo entre contextos rural y urbano. Revista Conrado, 16(77), 218-228. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n77/1990-8644-rc-16-77-218.pdf
Rebolledo, V., & Rockwell, E. (2018). La diversidad lingüística como condición de trabajo docente y recurso de enseñanza: el caso de una escuela unitaria en Oaxaca. Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs, 17, 119-142. http://journals.openedition.org/cres/3452
Rockwell, E. (1986). Cómo observar la reproducción. Revista colombiana de educación, 17. https://doi.org/10.17227/01203916.5141
Rockwell, E. (1989). De huellas, bardas y veredas: una historia cotidiana de la escuela. En E. Rockwell, y R. Mercado (Eds.), La escuela, lugar del trabajo docente. Descripciones y debates (2a ed., pp. 9-33). Departamento de Investigaciones Educativas. Centro de Investigación y de Estudios Avanzados.
Rockwell, E. (2018). El trabajo docente hoy: nuevas huellas, bardas y veredas. En N. Arata, C. Escalante, y A. Padawer (Comps.), Elsie Rockwell: Vivir entre escuelas relatos y presencias. 489-520. CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctvn96f7w
Sandín, M. (2003). Perspectivas teórico epistemológicas en la investigación educativa. En Investigación Cualitativa en Educación (3-24). McGrawHill.
Secretaría de Gobernación. (2019, 24 de julio). Aviso por el que se da a conocer el incremento en remuneraciones acordado para el personal a que se refieren los artículos 26 y 26-a de la Ley de Coordinación Fiscal. Diario Oficial de la Federación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5566446&fecha=24/07/2019
Silverman, D. (2011). Interpreting qualitative data. SAGE.
Tójar, J. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. La Muralla