The semipresenciality and the encounter class as a context in the teaching and learning of Applied Physics in Agricultural Engineering (Original).

Authors

Keywords:

semipresentiality; context; contextualization; form of organization; Encounter Class.

Abstract

The increase of blended learning in Cuba is linked to the advantages of combining the traditional link between study and work, which facilitates access to study for workers, promoting professional improvement and an educational teaching process with direct link to community resources; this constitutes a favorable context for the theory to enrich the local economic and social work; this context becomes part of the teaching-learning process in each subject, based on contents related objectively or abstractly to a contextualization process. In the present work a review is made in the context of the organizational forms on the basis of the teaching-learning of the subject Applied Physics in the career of Agricultural Engineering in conditions of blended learning, from the needs of the search of meanings for the students of a considerable amount of contents in a scenario with a tendency to limit or regulate the organizational forms with increasing prevalence of the Class Meeting, the objective of the present work is intended: expose new points of view in the organization of the teaching-learning process in function of the formation of professionals, from a better use of the socioeconomic context of the territory, as well as structuring of the organizational forms in the execution of the semipresential study model and of the contents directed to the increase of the meaning in the learning of Applied Physics for the career of Agricultural Engineering. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yoandris Riverón García, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciado en Educación en la especialidad de Física y Electrónica. Máster en Ciencias de la Educación, Mención Educación Secundaria Básica.  Asistente. Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

  • Ana Deivis Mompié Piña, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciada en Educación Primaria. Máster en Ciencias de la Educación, Mención Educación Primaria. Profesor Auxiliar. Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

  • Jorge Luis Jorge Herrera, Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

    Licenciado en Educación Primaria. Máster en Investigación Educativa. Profesor Auxiliar. Universidad de Granma. Bayamo. Cuba.

References

Addine Fernández, F., García Batista , G., Salazar Fernández, D., Pérez González, J. C., González Cano, J., García Otero, J., . . . Pérez Fernández , I. (2004). Didáctica: Teoría y Práctica. Pueblo y Educación. https://isbn.cloud/9789591315243/didactica-teoria-y-practica/
Resolución 210 de 2007. (2007, 8 de agosto). Ministerio de Educación Superior. Gaceta Oficial de la República de Cuba, (40) Extraordinaria de 2007. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-210-de-2007-de-ministerio-de-educacion-superior.
Resolución 2 de 2018. (2018, 21 de junio). Ministerio de Educación Superior. Gaceta Oficial de la República de Cuba No 25 Ordinaria de 2018. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-2-de-2018-de-ministerio-de-educacion-superior
Resolución 47 de 2022. (2022,14 de octubre). Ministerio de Educación Superior. Gaceta Oficial No. 129 Ordinaria de 2022. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-47-de-2022-de-ministerio-de-educacion-superior
MES. (2023, 20 de julio). Planes de Estudio. Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba. https://www.mes.gob.cu/planes-de-estudio
Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba. (2017). Plan de Estudio E de la carrera Agronomía. Modelo del profesional del Ingeniero Agrónomo. Indicaciones metodológicas y de organización para la carrera de agronomía. Disciplina Física. p 117-125.
Riverón García, Y., Mompié Piña, A. D. y Ramos Pérez, Á. E. (2019). El proceso de evaluación como contextualizador de la autorregulación del aprendizaje. Roca. Revista científico- educacional de la provincia Granma, 15(1), 186-198. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/667
Román Cao, E., & Martínez Tueros, Y. (2015). Revista Cubana de Educación Superior, 34(2). 34-44. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/3887
VI Congreso del Partido Comunista de Cuba. (2011). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. http://www.cubadebate.cu/noticias/2011/05/09/descargue-en-cubadebate-los-lineamientos-de-la-politica-economica-y-social-pdf

Published

2023-08-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The semipresenciality and the encounter class as a context in the teaching and learning of Applied Physics in Agricultural Engineering (Original). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(3), 366-387. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4046