Virtualization of educational processes at the Technical University of Cotopaxi (Original).
Keywords:
virtualization; technology-mediated education; educational processes; higher education.Abstract
With the development of information and communication technologies there have been considerable changes in society, such as the form of communication and interaction, and this in turn in the educational system on the way of teaching and learning, such as virtual training scenarios. The present research aims to assess the results achieved in the virtualization of educational processes at the Technical University of Cotopaxi, Ecuador. A descriptive non-experimental research design with a quantitative approach was used. The sample consisted of 227 students of this university. A survey technique was used to collect information and a questionnaire designed according to the Likert scale was used as an instrument. The statistical data analysis confirmed the validity and reliability of the questionnaire, which was demonstrated by obtaining a Cronbach's alpha of 0.971 with their respective confidence interval values. The main results were that a high percentage of the students who participated in the study consider that the virtualization of teaching is viable in this educational institution, making them more responsible and achieving greater autonomy. In addition, they have found academic and pedagogical support to face learning and that the teaching and materials are of high quality. It is concluded that virtualization is a good alternative as a support to the face-to-face modality and there is satisfaction with the academic activities received.
Downloads
References
Casañas, A., Rodríguez, Z. y Arap, M. (2021). Estrategia metodológica a partir de los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje desde la educación ambiental. Roca, 17(2), 409-424. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2369
Casas, J., Repullo, J. R. y Donado, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención Primaria, 31(8), 527-538. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(03)70728-8
Cedeño, E. y Murillo, J. (2019). Entornos virtuales de aprendizaje y su rol innovador en el proceso de enseñanza. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), 4(1), 119-128. https://www.redalyc.org/pdf/6731/673171021010.pdf
Frutos, L. M. y Terrero, R. F. (2021). Incidencia del trabajo independiente en los entornos virtuales en la gestión de los conocimientos de los estudiantes. Roca, 17(1), 388-405. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2234
Guevara, J. C., Paredes, G. E., Malo, C. y Morales, E. F. (2022). La virtualización del proceso de enseñanza-aprendizaje y el desafío de sus anomias en la Universidad de Guayaquil. Revista Universidad y Sociedad, 14(5), 288-294. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3224
Lima, S. y Fernández, F. A. (2017). La educación a distancia en entornos virtuales de enseñanza aprendizaje. Reflexiones didácticas. Reflexiones didácticas. Revista Atenas, 3(39), 31-39. https://www.redalyc.org/journal/4780/478055149003/478055149003.pdf
Medina, J. A., Rea, M. S. y Valdés, M. C. (2022). Aproximaciones para la virtualización de las asignaturas de estudios generales en la formación universitaria. Revista Cubana de Educación Superior, 41(2), 372-386. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/1197
Olivera, E. S., Yupanqui, D. E., Farias, E. K. y Pulido, V. M. (2021). Virtualización de la educación superior por el covid-19: Calidad de enseñanza y satisfacción académica. Revista Inclusiones, 8(4), 156-173. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/3086
Sánchez, Y., Díaz, E. M. y Riverón, G. (2023). Las Tecnologías de la información y las comunicaciones. Su papel en la universidad actual. Roca, 19(1), 500-516. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3830
Zambrano, J., Milán, M. R. y Estrada, O. (2017). Diagnóstico inicial de la virtualización educativa en la Universidad Técnica de Manabí, Ecuador. Revista Cubana de Educación Superior, 36(2), 60-66. https://revistas.uh.cu/rces/article/view/3260
Zamora, E. y Kikut, L. (2022). La experiencia de virtualización de cursos en la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 13(2), 38-65. https://doi.org/10.22458/caes.v13i2.4485