Assessment of educational objectives: a proposal for its measurement and improvement (Review).

Authors

Keywords:

accreditation; international evaluation; program evaluation; educational objectives.

Abstract

The purpose of this bibliographic study was to analyze and synthesize the experience in the definition and evaluation of educational objectives for accreditation purposes of the Industrial Maintenance Engineering educational program at the Technological University of Chihuahua in the context of the COVID-19 health emergency, for which a formal and systematic process was designed from the definition of the objectives, which allows structuring and clarifying the steps to follow for evaluation and improvement.  The outline of the process developed and the evaluation instrument designed to measure the achievement of the educational objectives are presented, as well as suggestions for its implementation through digital resources as an alternative strategy to non-face-to-face activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Guadalupe Elvira García Cortés, Universidad Tecnológica de Chihuahua. México.

    Ingeniera en Sistemas Computacionales. Doctora en Socioformación y Sociedad del Conocimiento. Prof. Tiempo Completo. Universidad Tecnológica de Chihuahua. México.

  • María del Rocío Flores Licón, Universidad Tecnológica de Chihuahua. México.

    Química Bromatóloga. Maestra en Educación Superior Directora de carrera. Universidad Tecnológica de Chihuahua. México.

  • Martha Lina Castillo Pérez, Universidad Tecnológica de Chihuahua. México.

    Licenciada en Relaciones Industriales. Maestra en Educación Superior. Prof. Tiempo Completo. Universidad Tecnológica de Chihuahua. México.

References

Coll, César. (2004), Psicología y curriculum, México: Paidós
CACEI [Consejo de Acreditación de la Enseñanza de la Ingeniería]. (2017). Marco de Referencia 2018 del CACEI en el Contexto Internacional. México: CACEI. http://www.cacei.org/docs/marco_ing_2018.pdf
Detman, M. (2013). Developing a Sustainable Assessment Plan for EAC-ABET Accreditation. En LACCEI. Innovation in Engineering, Technology and Education for Competitiveness and Prosperity. Eleventh LACCEI Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology. 78-91. http://laccei.org/LACCEI2013-Cancun/RP078.html
Díaz, T., Martínez, R., y Sánchez, P. A. (2020). Las relaciones interdisciplinarias en el trabajo metodológico de los equipos multi e interdisciplinarios. (Original). Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 16(1), 665-675. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1579
García-Cortés, G. (2019). Modelo Integral de Calidad para las Universidades Politécnicas de México. Un Enfoque desde la Socioformación. Atenas, 3(47), 70-89. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/490
Guzmán-Paz, V. (2013). Metodología para el Diseño de Objetivos Educacionales. México: RED TERCER MILENIO S.C.
Hernández, J., Tobón, S. y Guerrero, G. (2016). Hacia u na Evaluación Integral del Desempeño: Las Rúbricas Socioformativas. Ra Ximhai, 12(6), 359-376. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46148194025
Martínez-Iñiguez, J., López-Ramírez, E. y Pacheco-Camacho, O. (2019) Acreditación de la calidad en la educación superior de América Latina. Una visión socioformativa. Atenas, 3(47), 34-51. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/488/757
Molina, L. E., Pacheco, E. N., y Roquet, N. J. (2018). La satisfacción del cliente. Una mirada a la calidad de la educación desde la educación a distancia en instituciones de educación universitaria (Revisión). Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 14(4), 85-99. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/540
Quetzalli, L., Pérez, C., Veytia, M. y Hernández, J. (2020). Tendencias en la Cultura de Evaluación en Prácticas Institucionales de Acreditación de Programas Educativos. Academia Journals 12(7). 428-450. https://bit.ly/3wu5SWE
Rojas-Villegas, J. (2019). Acciones recomendadas para implementar en una fase previa al autoestudio con fines de acreditación. Revista Electrónica ANFEI Digital 6(11). https://anfei.mx/revista/index.php/revista/article/view/562
Ruiz-Hernández, J., y Ruiz-Arnaud, J. R. (2021). Desafíos de la Gestión de Información, la Ética y Educación Ambiental frente a la Covid-19 (Original). Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 17(2), 170-188. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2336
UNESCO. [Organización para las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura]. (2021). Impacto de la COVID-19 en la educación. https://es.unesco.org/covid19/educationresponse

Published

2023-08-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Assessment of educational objectives: a proposal for its measurement and improvement (Review). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(3), 314-330. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4043