Use of the diapophonogram as a teaching tool with medical students (Original).

Authors

Keywords:

diapophonogram; perception; blood pressure; students.

Abstract

Due to the importance of the subject, "Technique for a correct measurement of blood pressure", in the teaching-learning process in 2nd year students of the medical career, a descriptive cross-sectional study was carried out, to whom a survey prepared by the author was applied, with the objective of describing how students perceive the medical career, the diapophonogram "Correct measurement of blood pressure", Faculty of Medical Sciences of Bayamo, school year 2020-2021. The study concludes that the percentage of surveyed students who perceive the diapophonogram as an effective teaching-learning medium is significant. As well as a facilitator for the knowledge of the subject in the educational teaching process, and as a didactic bibliography for independent study that favors interpersonal relationships between teachers and students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dayanis Rodriguez Castillo, Policlínico Docente “Edor de los Reyes Martínez Áreas”. Granma. Cuba.

    Dra. Especialista de Primer Grado en Estomatología General Integral. Asistente. Policlínico Docente “Edor de los Reyes Martínez Áreas”. Granma. Cuba.

  • Eliecer Cesar Hernández Palomo, Facultad de Ciencias Médicas de Bayamo. Granma Cuba.

    Dr. Especialista de Primer y Segundo Grado en Medicina General Integral y Organización y Administración de Salud.  Asistente. Facultad de Ciencias Médicas de Bayamo. Granma Cuba.

  • Yunnier Suárez Benitez, Policlínico Docente Universitario “René Vallejo Ortiz”. Bayamo. Granma. Cuba.

    Residente de Tercer Año de Medicina General Integral. Policlínico Docente Universitario “René Vallejo Ortiz”. Bayamo. Granma. Cuba.

References

Acosta Ávila, A. (2022). Las tareas de la integración tecnológico-pedagógica en la gestión de la formación del estudiante universitario. Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 18(4), p.p. 327-349. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3628
García M. L. (2020, 12 de abril). Coronavirus. Educación y uso de tecnologías en días de pandemia. Ciencia UNAM http://ciencia.unam.mx/leer/1006/educacio-y-uso-de-tecnologias-en-dias-de-pandemia
Hidalgo Torres, O., López Tamayo, P. A. y Riverón Ovalle, C. A. (2020). La mediación pedagógica de las Tecnologías de la Información y la Comunicación: una vía para el desarrollo cultural del escolar rural. (Revisión). Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 16(1), 438-450 https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1509
Jiménez Z. F. (2019) La Motivación en el Nuevo Milenio. España: Barcelona.
Linares L.P., Linares L.B. y Morales R. A. (2016). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en el proceso enseñanza-aprendizaje, un reto actual. Revista Universidad Médica Pinareña 12 (2): p.p. 149-162 http://galeno.pri.sld.cu/index.php/galeno/article/view/365/html
Mederos Villalón L., Flechilla A., Pérez Acuña Y., Hevia Salgebiel A. y Ferrer Savigne Y. (2020). Xebra: aplicación móvil para la prevención de las infecciones de trasmisión sexual en adolescentes. Revista Cubana de Información Médica 12(2) http://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/354/pdf_129
Menjívar Valencia, E., Ruiz Palmero, J. y Sánchez Rivas, E. (2019). Expectativas del uso académico de la realidad virtual en el área de comunicaciones (Original). Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 15(4), p.p. 181-195 https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1115
Peña A. M.M., Arada, R., Herrera, M., Rodríguez, G. y González, Y.L. (2015) Software educativo para el desarrollo de habilidades práctico-profesionales en la asignatura de Ginecología y Obstetricia. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río 19(1) p.p. 112-137 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000100011
Robaina Castillo, J.I, Hernández García, F., Pérez Calleja, N.C., González Díaz, E.C. y Angulo Peraza, B. M. (2018, 12 de mayo ) Aplicación multimedia para el estudio de la medicina natural y tradicional integrada a la pediatría. Educación Medica https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181318301402.
Sánchez Martínez, Y., Díaz Rosabal, E. M., y Riverón Rodríguez, G. (2023). Las Tecnologías de la información y las comunicaciones. Su papel en la universidad actual (Revisión). Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 19(1), p.p. 500-516. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3830
Suárez, Y., Fernández, N. y Peláez, M. (2019) OncoHodgk: Aplicación interactiva para el aprendizaje del diagnóstico y tratamiento de los Linfomas. Revista Cubana de Informática Médica 11 (1) http://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/319/pdf_92
Villegas Maestre, J.D, Ferrer Rosabal, L.C. y Villegas Roque, l. (2020). ONCOMED: multimedia de apoyo a la docencia médica sobre neoplasias de región cervicofacial. Revista de Información Científica 99(4) p.p. 15-35 http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3011

Published

2023-08-14

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Use of the diapophonogram as a teaching tool with medical students (Original). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(3), 257-270. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4039