The digital competences of the teachers of Don Bosco University (Original).

Authors

Keywords:

competencias digitales; educación; innovación pedagógica; tecnologías de la información.

Abstract

This article shows the results of a research that sought to identify the level of digital competence possessed by the teachers of the Don Bosco University. The non-experimental research design of transectional cut with a descriptive scope was proposed. The sample consisted of 118 full-time, part-time and hour-class teachers of cycle II-2022. The results revealed that, according to the European Framework of Digital Competences, the teachers of the Don Bosco University were located at the B2 expert level in digital competences. However, the limitation of this study was the extension of the research instrument that, when sent by email, lengthened the data collection process. It was concluded that, although the level of digital competence is B2, it is necessary to design a teacher training program in active, hybrid methodologies and digital technologies to strengthen digital competences throughout the teaching staff and advance their development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eduardo Menjívar Valencia, Universidad Don Bosco. El Salvador.

    Magíster en Informática Educativa. Doctor en Educación y Comunicación Social. Director de Educación a Distancia. Investigador. Universidad Don Bosco. El Salvador.

  • Carmen Leticia Pérez Rodríguez, Universidad Don Bosco. Universidad Don Bosco. El Salvador

    Licenciada en Psicología. Magíster en Diseño Curricular. Investigadora del Instituto de Investigación y Formación Pedagógica de la Universidad Don Bosco.  Universidad Don Bosco. El Salvador

References

Arriaga Delgado, W., Bautista Gonzales, J., & Montenegro Camacho, L. (2021). Las TIC y su apoyo en la Educación Universitaria http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000100201&lng=es&tlng=es
Bustamante Cabrera, G. (2011). Aproximación al muestreo estadístico en investigaciones científicas. Revista de Actualización Clinica Investiga, 10. http://www.revistasbolivianas.ciencia.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2304-37682011000700006&lng=pt&nrm=iso
Consejo de la Unión Europea. (2018). Recomendación del Consejo del 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Bruselas: Diario Oficial de la Unión Europea. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=SV
Colina Vargas, A. (2018). Integración de las tecnologías de información y comunicación en la docencia universitaria para una educación inclusiva. INNOVA Research Journal, 3(10.1), 230–242. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n10.1.2018.845
Cuadrado, A., Pérez, L., & Jordano de la Torre, M. (2020). Las competencias digitales docentes en entornos universitarios basados en el Digcomp. Educar em Revista,36. https://doi.org/10.1590/0104-4060.75866
Fernández-Márquez, E., Leiva-Olivencia, J., & López-Meneses, E. (2018). Competencias digitales en docentes de Educación Superior. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 213-231. https://dx.doi.org/10.19083/ridu.12.558
García Vélez, K., Ortiz Cárdenas, T., & Chávez Loor, M. (2021). Relevancia y dominio de las competencias digitales del docente en la educación superior. Revista Cubana de Educación Superior, 40(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300020&lng=es&tlng=es
Hernández Sampieri, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGrawHill.
Moreno-Guerrero, A., Miaja-Chippirraz, N., Bueno-Pedrero, A. & Borrego-Otero, L. (2020). El área de información y Alfabetización informacional de la competencia digital docente. Revista Electrónica Educare, 24(3). http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-3.25
Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Rodríguez, N., Lorenzo-Rial, M., & Rodríguez, U. (2022). Competencia digital docente para crear contenidos: autopercepción del profesorado en formación didáctico-científica de Galicia (España). Educação E Pesquisa, 48(contínuo). https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248243510
Rodríguez Gallardo, A. (2008). Elementos que fundamentan el Acceso Abierto. Investigación bibliotecológica, 22(44), 161-182. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2008000100009&lng=es&tlng=es
Rodríguez-García, A., Fuentes Cabrera, A., & Moreno Guerrero, A. (2019). Competencia Digital docente para la búsqueda, selección, evaluación y almacenamiento de la información. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(3)235-250. https://www.redalyc.org/journal/274/27466132014/html/
Sánchez-Caballé, A., Ginsberg-Cervera, M. & Esteve Mon, F. (2018). La competencia digital de los estudiantes universitarios de primer curso de grado. En Carrera Farran, F., Martínez Sánchez, F., Coiduras Rodríguez, J., Brescó Baiges, E., & Vaquero Tió, E. EDUcación con TECnología. Un compromiso social. Aproximaciones desde la investigación y la innovación (166-171). Edicions de la Univesitat de Lleida Asociación EDUTEC. https://doi.org/10.21001/edutec.2018
Serrano-Pérez, B., García-Ispierto, I. & Martín-Alonso, M. (2018) Experiencia de retroalimentación a través del campus virtual de la Universidad de Lleida en alumnos de primer curso en el ámbito de la ciencia animal. En Carrera Farran, F., Martínez Sánchez, F., Coiduras Rodríguez, J., Brescó Baiges, E., & Vaquero Tió, E. EDUcación con TECnología. Un compromiso social. Aproximaciones desde la investigación y la innovación (863-867). Edicions de la Univesitat de Lleida Asociación EDUTEC. https://doi.org/10.21001/edutec.2018
UNESCO. (2019). The ICT Competency Framework for Teachers (ICT CFT). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721
Valdés, M., y Marín, D. (2013). El método Delphi para la consulta a expertos en la investigación científica. Revista Cubana de Salud Pública, 39 (2), 253-267. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21430556007

Published

2023-07-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The digital competences of the teachers of Don Bosco University (Original). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(3), 83-105. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/4002