A formative research project in Natural Sciences at the Alfonso Laso Bermeo Educational Unit (Original).
Keywords:
formative research; project; Natural Sciences; BaccalaureateAbstract
The scientific formation of students, regardless of their particular educational level, is a requirement in most countries. Educational systems declare the need to work on research, some as a curricular requirement and others as a need within comprehensive training, but worked extracurricularly. In the case of Ecuador, the regulatory documents of the unified general baccalaureate declare the scientific and integral formation of students in different spaces, despite the fact that educational practices are not always prosecuted towards these claims. In this article, the result of a research that proposes the treatment of formative research from the structuring of a project in the area of natural sciences, is exposed at the baccalaureate level of an educational unit; where the integration of materials, spaces and relationships with the socioeconomic and natural environment are essential. The research carried out is interesting, as it bets on the reflective and self-reflexive character, both individual and group, typical of qualitative research; despite the quantitative logic that prevails in the structure of the proposed project. The consensus criteria of experts and participants in the structuring, allow to assert the significance and sufficiency of the project for the development of investigative skills in students, and the required scientific and technological learning.
Downloads
References
Castro, G., Burgos, D., González, L., & Mendoza, J. (2019). La investigación; una necesidad de aprendizaje en el bachillerato. Revista Universidad, Ciencia y Tecnología, 19(2), 68-74. Recuperado a partir de https://uctunexpo.autanabooks.com/index.php/uct/article/download/221/325/
García Vázquez, O. (2023). Experiencias didácticas en el estudio de la biodiversidad local a través de la investigación escolar (Original). Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 19(1), 342-360. Recuperado a partir de https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3786
Espinoza Freire, E. E. (2020). La investigación formativa. Una reflexión teórica. Revista Conrado, 16(74), 45-53. Recuperado a partir de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1332
Guerra Torres, L. de los Ángeles, Fajardo Vázquez, M., & Tamayo Espinosa, Y. (2021). Actividades encaminadas al trabajo con el medio ambiente en Ciencias Naturales (Original). Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 17(1), 406-420. Recuperado a partir de https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2235
Martinez Martinez, E. N. (2019). Materiales superabsorentes basados en carbono como mejoradores de la calidad de suelos agro producctivos. Trabajo de titulación previo a la obtención del grado académico de Magíster en Química. Universidad Técnica de Ambato.
Yera Quintana, A. I., Zardón Molerio, O., & Broughton Alonso, C. E. (2021). Sustancias orgánicas y medio ambiente. Una necesidad en el estudio de la Química Orgánica (Original). Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 17(2), 151-169. Recuperado a partir de https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2335
Zúñiga Igarza, L. M., Cruz Cabeza, M. A. & Dotres Zúñiga, S. (2023). El aprendizaje basado en proyecto con enfoque histórico-cultural y complejo: aporte para la pedagogía profesional (ensayo). Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 19(1), 378-396. Recuperado a partir de https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3793