Proposed metodologica for the formation of de historical culture in the students of the university of Holguin (Original).

Authors

Keywords:

methodology; historical culture;formation ; apprenticeship formative

Abstract

Summary The article addresses the issue of the formation of historical culture in students of the Bachelor of Education career. Economy. Theoretical analysis allows presenting the design and the results obtained in the research developed at the University of Holguín, through which the representation of facts was investigated, processes and historical phenomena in young people was investigated through the teaching-learning process of History. from Cuba, has its practical application in a methodology. Its relevance was validated through the use of methods such as: socialization workshop and field experimentation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luis Ramón Ricardo González, Universidad de Holguín. Cuba.

    Lic. Educación. Especialidad Historia y Ciencias sociales.

    Msc. Pedagogía profesional. Profesor Auxiliar. Universidad de Holguín. Cuba.

  • Rudy Ávila Figueredo, Universidad de Holguín. Cuba.

    Lic. Educación. Esp. Historia y Ciencias sociales. Dr.C. Profesor Auxiliar. Universidad de Holguín. Cuba.

  • Abel Ramón Zaldívar Rodríguez, Universidad de Holguín. Cuba.

    Lic. Educación. Especialidad Marxismo Leninismo e Historia. Instructor. Universidad de Holguín. Cuba.

References

Álvarez de Zayas, R. M. y Palomo Alemán, A. (2002) Los protagonistas de la historia. Los alumnos descubren que los hombres comunes también hacen historia. Investigación Didáctica, (1), pp. 27-40. https://raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/126122
Bermúdez Morris, R. y Pérez Martín, L. (2005). Aprendizaje Formativo y Crecimiento Personal. La Habana: Pueblo y Educación.
González Rey F. (1985). Psicología de la Personalidad. La Habana: Pueblo y Educación.
Reyes, J. I. (1999). La historia familiar y comunitaria como vía para el aprendizaje de la historia nacional y de la vinculación del alumno de Secundaria Básica con su contexto social. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Ciencias Pedagógicas de Las Tunas] https://repositorio.ult.edu.cu
Romero Ramudo, M. (2006). Didáctica de la Historia. La Habana: Pueblo y Educación.
Palomo Alemán, A. G., Reyes, J. I. y Romero Ramudo, M. (2007). Enseñanza de la historia para la escuela actual. Curso 26 del Congreso Internacional. Pedagogía 2007, La Habana, Cuba (En soporte digital).

Published

2023-05-19

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Proposed metodologica for the formation of de historical culture in the students of the university of Holguin (Original). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(2), 193-208. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3932