Methodological procedures for the formation of assertiveness as a shared social value (Original).
Keywords:
assertiveness, methodological procedures, shared social valuesAbstract
This work is the result of the experience of its authors in the formation of values in university education. Methods such as analysis and criticism of sources were used to integrate the information contained in the bibliography consulted on values, assertiveness and methodological procedures for its implementation in educational practice. The assertiveness concept is studied from different scientific angles. The procedures of analysis, synthesis, induction, deduction were used to process the information collected and reach conclusions; surveys to obtain information related to the real state of the investigated problem; the participant observation that was used to verify the degree of development of the pedagogical process of values. All this allowed us to verify that identifying assertiveness as a shared social value and training it in the student of pedagogical careers is a current need, for which new traits of assertiveness as a shared social value and methodological procedures for its implementation are proposed, which enriches the pedagogical practice of formation of values.
Downloads
References
Codina, A. (2012). Inteligencia emocional para el trabajo directivo y las relaciones interpersonales. La Habana: Ciencias Sociales.
García, M. y Abreu, R. (2004) Los objetivos formativos y la intencionalidad política en el proceso pedagógico. Vías para su aprovechamiento. Didáctica. Teoría y Práctica. (F. Addine Compiladora). La Habana: Pueblo y Educación.
Hidalgo, C. y Abarca, N. (1991). Comunicación interpersonal: programa de entrenamiento en habilidades sociales. La Habana: Pueblo y Educación.
Morales, B. R. (2019). El desarrollo de las habilidades del plano sociopsicológico de la comunicación pedagógica en estudiantes de la carrera licenciatura en educación primaria. [Tesis doctoral. Universidad de Holguín]. Repositorio institucional UHo. https://www.repositorio.uho.edu.cu
Navarrete, R. (2020). La asertividad y su relación con el rendimiento académico de los estudiantes del primer ciclo de la carrera profesional de psicología de la universidad autónoma de Ica. [Tesis de licenciatura Universidad autónoma de Ica]. Repositorio institucional Universidad Autónoma de Ica. https://www repositorio.autonomadeica.edu.pe
Porter, M., & Kramer, M. (2011). Valor compartido. Cómo reinventar el capitalismo y crear una oleada de innovación y crecimiento. Harvard Business Review (Edición América Latina), 89(1), 33-49.
Sánchez, N. (2012). Sistema de procedimientos metodológicos para desarrollar competencias ortográficas en los estudiantes del primer año de la carrera Educación Primaria. [Tesis de Maestría. Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez]. Repositorio institucional. http://revistas.unica.cu