Recommendations for the epistemological and praxeological treatment of the formation process of an environmental culture in the students (Original).
Keywords:
Integral formation; Environmental formation at the university; University technical training; Development of the environmental education; Preservation of the human sortAbstract
Educational systems in general and higher education in particular, have insisted on the incorporation of environmental content in the comprehensive training of students. The relationship between science, environment and profession is essential during the environmental training process at the university. Recommendations are proposed that could condition the professional training process based on the protagonist participation of students in the educational institution, in the community where they work and in their work performance. The author considers: proposing recommendations for the epistemological and praxeological treatment of the students' environmental training process. It took 82 students from the Municipal University Center and deepened with 3 3 students from the first and second year of the Primary Education career, from the Teacher Training School of the Buey Arriba municipality. Dialectical materialism was used as a general method and with a very objective character that emanates from the current demands related to the environmental culture of the students. The partial results showed that it is possible from the different subjects of the study plan to contribute to the development of environmental education. The author considers the research important and is very current, it is inserted within the main lines of research established by the Ministry of Education, specifically thematic line # 7. The proposal contributes to the development of environmental education, taking into account the current historical moment. The protection of the environment is urgent and necessary for the preservation of the human species.
Downloads
References
Bautista, M.J., Murga – Menoyo, M.A, y Novo, M. (2019). Educación ambiental en el siglo XXI Revista de Educación ambiental y sostenibilidad: REYAS, 1(1), https://revistas.uca.es/index.php/REAyS/article/view/4979
Covas, O. (2002, del 10 al 12 de diciembre). La educación ambiental a nivel superior. Memorias del XII Congreso Nacional. Una Gestión Ambiental para el Planeta Federación Mexicana de Ingeniería Sanitaria y Ambiental [Discurso de participación en el evento] Ciudad de México.
Fuentes. H., Matos, E. y Montoya, J. (2007). El proceso de Investigación científica orientado a las Ciencias Sociales [ Discurso principal]Conferencia en Guaranda Ecuador
Leff, E. (2006). Compendio de Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.
McPerson, M. (2004). Estrategia metodológica de incorporación de la dimensión ambiental en la formación inicial de docentes en Cuba. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”]
Merino, T. (2010). Estrategia pedagógica de educación ambiental para el preuniversitario. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas], Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”
Medina, I.F y Páramo, P. (2014). La investigación en educación ambiental: en América Latina: un análisis bibliomètrico. Revista Colombiana de Educación, 1(66), 65-72
https://www.researchgate.net/publication/304232742_La_investigacion_en_educacion_ambiental_en_America_Latina_un_analisis_bibliometrico
Nieto, L.M. y Medellín, P. (2007). Medio ambiente y educación superior: implicaciones en las políticas públicas. Revista de la Educación Superior, 2(142), 31-42. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60414202
Piza, V., Aparicio, J.L., Columba, A. y Beltrán, J. (2018) Transversalidad del eje medio ambiente en la Educación Superior: un diagnóstico de la Licenciatura en Contaduría. RIDE, Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Socioeducativo 8(16), 598-621 https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-74672018000100598&script=sci_abstract&tlng=es
Roque, M. (2015). Estrategia Nacional de Educación Ambiental. La Habana: Centro de Información, Divulgación y Educación Ambiental https://www.ecured.cu/Estrategia
Santos, I. Sauvé, L., Orellana, I., y Sato, M. (2002). Fundamentos de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. La Habana: Pueblo y Educación.
UNESCO. (2015, del 12 al 14 de Junio). Estrategia para la segunda mitad del Decenio de las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo Sostenible. Paris https://dds.cepal.org
Valdés, (2011, del 12 al 14 de enero). Cambio climático en el aula. Curso para docentes en educación sobre cambio climático para el desarrollo sostenible. Consejo Nacional para el Cambio Climático. República Dominicana: Comisión Nacional Dominicana para la UNESCO. [Discurso de participación en el evento] Ciudad de Santo Domingo.