Formation of the juridical culture in university executives: methodological theoretic perspective for his management (Review).

Authors

  • Lisbeth Infante Ruiz Licenciada en Derecho. Máster en Dirección. Especialista en Derecho Civil y de Familia. Profesora Auxiliar. Universidad de Holguín. Holguín. Cuba.
  • Beatriz Pupo Guisado Licenciada en Psicología. Doctora en Ciencias Técnicas. Profesora Titular. Universidad de Holguín. Holguín. Cuba.
  • José Augusto Ochoa del Río Licenciado en Derecho. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Holguín. Holguín. Cuba.

Keywords:

methodological theoretical conception; juridical culture; step of the formation; university executives.

Abstract

Before the social and organizational request of the permanent formation of the university executives, his specialization in the ideological politician, in economy, in information technology, in address is imposed and overcoat, die the transverse character of the right, in the juridical standards of general character and another one, contextualized at the University. Of mode than in the incessant quest of literature, it is appreciated than the theme of the formation of the juridical culture in the university executives Cubans, the sufficiently investigated has not been. Because exist insufficiencies or theoretic methodological breaches, the fact that they make impossible his correct step and application in praxis, the same way that the absence of a scientific conception and methodological structured of this process denote, as necessary as from the normative existent Revolution in Cuba. In consequence, a proposal of theoretic conception brings up itself methodological than contributes to the formation of the juridical culture in the university executives Cubans with his correspondent foundations. They used scientific methods, within the theoreticians for it: The inductive deductive, analysis synthesis and the systemic structural functional. Within the empiric methods and some techniques: The scientific observation, the not structured interview and the analysis of contents. As a result, get to the point the principal ideas, concepts and performances, contents this of the methodological theoretical conception proposed. Of mode than the step of his formation, a challenge of organizational character constitutes, in like manner the present-day Cuban pays tribute to the improvement of the performance of his shows and his behavior in the society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfonso Concepción, A. (2018). El proceso de socialización y cultura políticas: análisis y perspectivas teóricas. Universidad de la Habana, 286 (s.n), 183-192.

Arévalo Coronel, J. P. (2022). La formación de directivos universitarios. Conrado, 18 (84), ene.-feb., 235-242. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2231

Asamblea General de las Naciones Unidas (2015). Resolución 70/1: “Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible”.https://unctad.org/meetings/es/SessionalDocuments/ares70d1_es.pdf

Bosmenier Cruz, R. (2017). Una concepción pedagógica del proceso de formación jurídica de los cuadros en las instituciones de Educación Superior. Estrategia para su implementación en la Universidad de Pinar del Río. (Tesis Doctoral), Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”, Pinar del Río.

Corahua Salcedo, L. F. y García González, M. (2022). La formación de directivos en la universidad desde la concepción teórica como alternativa. Transformación, 18 (1), 37-52. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3736

Kirkpatrick, Donal L. (2004). Evaluación de acciones formativas: los cuatro niveles. Volumen 13 de Formación y desarrollo. Epise, (357 p.).

López Gutiérrez, J. C. (2020). La gestión de la formación y desarrollo de directivos. El rol del contexto organizacional. Universidad Estatal de Bolívar, (156 p.).

Nápoles Catalá, J. y Conesa Santos, M. (2018). “El proceso de asimilación de los contenidos en la asignatura historia de Cuba en escolares primarios”, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, (agosto 2018). https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/08/asimilacion-contenidos-historia.html

Planes Cumbá, P. (2018). La gestión de la formación permanente de los jefes de departamentos docentes universitarios. (Tesis Doctoral), Universidad de Holguín, Holguín.

Reyes Ramírez, L. A. (2022). Dinamización de la cultura organizacional en ETECSA. (Tesis Doctoral), Universidad de Holguín, Holguín.

Tamayo Pupo, A., Serrano Tamayo, M. A. y Matos Mendoza, D. D. (2022). Posicionamientos de una concepción teórica sobre la gestión de la formación de directivos. Transformación, 18(2), 336-365. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3586

Valdés Zambrana, J., Cabrera Elejalde, O. R., y Paula Acosta, C. A. (2017). Concepción teórico–metodológica del proceso de formación de la cultura económica de los cuadros educacionales. Universidad y Sociedad, 9 (2), 275-282. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Valiente Sandó, P. (2001). Concepción sistémica de la superación de los directores de Secundaria Básica. (Tesis Doctoral), Universidad de Ciencias Pedagógicas, Holguín.

Valiente Sandó, P., Del Toro Prada, J. J. y González Ramírez, J. (2021). Formación inicial docente y especializada para la dirección escolar. Conciencia Ediciones. Holguín.

Estupiñán Guamani, M. A. (2017). El empoderamiento para la gestión directiva en la unidad educativa. Revista Roca, 13(4), 39-50. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/274

Published

2023-02-21

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Formation of the juridical culture in university executives: methodological theoretic perspective for his management (Review). (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(1), 242-266. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3781