Social cartography, an analysis tool for community study (Original).

Authors

Keywords:

community; social problems; techniques; instruments; mapping

Abstract

     The social cartography culturally built by the people who may exist in a community applying the diagnosis to produce a work, as a process of collective construction of knowledge with the possibilities of solving social problems. Highlighting the important role of the community and all its inhabitants. The work aims to implement the methodology of social cartography that makes it possible to build comprehensive knowledge of a territory, using technical and experiential instruments for the training of the inhabitants of a venezuelan community. This tool shows the reality from the knowledge of the different historical contexts and strengthens the sense of belonging of the population in the territory, meanwhile, it reconstructs the local history of the community, reinforces its values, its identity and educates collective work since It allows information to be handled in a dynamic and visual way through mapping, helping to identify the perception of how community actors relate to the environment and the interactions that are generated with the context and territory. For this, methods such as: historical-logical, inductive-deductive, data collection, observation, interviews, surveys, among others, were used.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elena Piñeiro Alonso, Brigada Nacional de la Misión Educación Superior. Distrito Capital. Venezuela.

    Licenciada en Educación en la especialidad de Química. Doctora en Ciencias Pedagógica. Profesora Titular. Asesora del equipo metodológico en la Brigada Nacional de la Misión Educación Superior. Distrito Capital. Venezuela.

  • Dahirys Mora Mora, Brigada Nacional de la Misión Educación Superior. Distrito Capital. Venezuela.

    Doctora en Ciencias Pedagógica. Profesor Titular. Asesora del equipo metodológico en la Brigada Nacional de la Misión Educación Superior. Distrito Capital. Venezuela.

  • Yunier Hechavarría Aguilera, rigada Nacional de la Misión Educación Superior. Distrito Capital. Venezuela.

    Máster en Gestión y Desarrollo de Cooperativas. Profesor Auxiliar. Asesor del equipo metodológico en la Brigada Nacional de la Misión Educación Superior. Distrito Capital. Venezuela.

References

Betancourt, D. F. (2016). Cómo hacer un árbol de problemas: Ejemplo práctico. Recuperado el 14 de diciembre de 2022, de Ingenio Empresa: www.ingenioempresa.com/arbol-de-problemas
Betancurth, D.P., Vélez, C., y Sánchez, N. (2020). Cartografía social: construyendo territorio a partir de los activos comunitarios en salud. Print version ISSN 1900-3803On-line version ISSN 2539-0279 Entramado 16(1) Cali jan./June 2020 https://doi.org/10.18041/1900-3803/ entramado.1.6081 Ciencias Sociales.
ERubrica (2022). Árbol del Problema. Creación de Rubricas Online. https://www.erubrica.com/blog/educacion/arbol-del-problema/
Equipo editorial, Etecé. (2022). Cartografía De: Argentina. Para: Concepto de. Disponible en: https://concepto.de/cartografia/. Última edición. https://concepto.de/cartografia/#ixzz7nSf35sHG
Gómez, J., Amador, E.L., y Recio, P. P. (2021). El trabajo con el mapa en la educación ambiental. Revista Científico – Educacional de la Provincia Granma. Roca. 17(2). ISSN: 2074-0735 RPNS: 2090. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2367/4618
Herrera, J. (2008). Cartografía Social. Centro Superior de Ciencias Políticas y Sociales. Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales. España: Universidad de la Laguna, págs. 3-5. [Documento en línea]: Recuperado de: https://juanherrera.files.wordpress.com/2008/01/cartografia-social.pdf
Mapa. (2022). Mapa. En: Significados.com. Disponible en: https://www.significados.com/mapa/
Miranda, O.A. (2021). El empleo de mapas conceptuales para el análisis de información en los procesos penales. Revista Granmense de Desarrollo Local. Redel. 5(2) ISSN:2664-3065 RNPS:2448. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2461/4776
Pérez, W.E., Corría, W., y Sánchez, L.E. (2021). Geografía regional: enseñanza práctica y formación político-ideológica de los estudiantes de la carrera de Geografía. Revista Granmense de Desarrollo Local. Redel. 5(1), ISSN: 2664-3065 RNPS: 2448. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2186/4171
Problema (2022). Problema (En: Significados.com. Disponible en: https://www.significados.com/problema/
Rosado, R. (2012). Argumentación. Preparatoria Abierta Aguascalientes SEP. México: Secretaría de Educación Pública. Recuperado de http://www.prepaaguascalientes.sep.gob.mx/prepaabierta/archivos/modulo_13.pdf
Santana, A., y García, J. (2022). La educación permanente para el trabajo comunitario, una caracterización de su viabilidad. Revista Científico – Educacional de la Provincia Granma. Roca. 18(3). ISSN: 2074-0735 RPNS: 2090. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3396/7693
Uribe, Donoso, Cl. P., y Ramírez, A. (2017). De la cartografía social a la comprensión de los contextos socioeducativos. En: Aletheia. 9(2), p. 74-93. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2145-03662017000200074&lng=e&nrm=iso&tlng=es [ Links]

Published

2023-01-16

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Social cartography, an analysis tool for community study (Original) . (2023). Roca. Scientific-Educational Publication of Granma Province., 19(1), 147-169. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3755